Tammerfors - snabbspårväg, närtåg eller stombussar?
Postat: onsdag 11 oktober 2006 2:36
Det sker här i Tammerfors: i projektet TASE 2025 utreds ett effektivt kollektivtrafiksystem för staden (jämte omgivningar).
De förberedande linjealternativen för kollektivtrafiksystemer är nu definierade. Alternativen iakttas både som individuella systemer och möjligt som parallelt förverkligande. Tilla alla alternativ hör även utvecklingen av busstrafik som en del av trafiksystemet.
De förberedande linjealternativen:
1. stombuss-baserad system
violetta sträckor: gator som planerats på busstrafikens villkor (=bussgator)
gröna sträckor: nya körfält (=körfiler) för bussar samt anslutningsprioritet
blåa sträckor: busskörfält från de nuvarande körfält samt anslutningsprioritet
gula sträckor: anslutningsprioritet och små förbättringar (bl.a. rangeringar vid hållplatserna)
smala sträckor: snabblinjer via motorvägar och motortrafikleder
2. snabbspårsväg som utnyttjar bannätet
blåa sträckor: snabbspårnätets första skedet, ovanjordisk
streckade linjer: linjer som skall trafikeras endast i högtrafik i första skedet, ovanjordisk
violetta sträckan: underjordiska "tunnelbanan" i centrumet
orange sträckan: snabbspårvägens andra skedet, innehåller också full trafik på streckade linjer
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
3. närtågtrafik-baserad alternativ
svarta sträckor: närtågnätet
orange bollar: stationer och haltpunkter
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
4. snabbspårväg endast i gatunätet
[1. skedet]
gröna sträckan: "gatu"spårvägs"nätet"
streckad linje i centrumet: alternativa (kanske även bättre) sträckan i centrumet
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
[2. skedet]
gröna sträckan: spårvägsnätet i första skedet, år 2020
orange sträckor: spårvägsnätets expansionmöjligheter år 2030->
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna" (surprajs!
)
De förberedande linjealternativen för kollektivtrafiksystemer är nu definierade. Alternativen iakttas både som individuella systemer och möjligt som parallelt förverkligande. Tilla alla alternativ hör även utvecklingen av busstrafik som en del av trafiksystemet.
De förberedande linjealternativen:
1. stombuss-baserad system
violetta sträckor: gator som planerats på busstrafikens villkor (=bussgator)
gröna sträckor: nya körfält (=körfiler) för bussar samt anslutningsprioritet
blåa sträckor: busskörfält från de nuvarande körfält samt anslutningsprioritet
gula sträckor: anslutningsprioritet och små förbättringar (bl.a. rangeringar vid hållplatserna)
smala sträckor: snabblinjer via motorvägar och motortrafikleder
2. snabbspårsväg som utnyttjar bannätet
blåa sträckor: snabbspårnätets första skedet, ovanjordisk
streckade linjer: linjer som skall trafikeras endast i högtrafik i första skedet, ovanjordisk
violetta sträckan: underjordiska "tunnelbanan" i centrumet
orange sträckan: snabbspårvägens andra skedet, innehåller också full trafik på streckade linjer
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
3. närtågtrafik-baserad alternativ
svarta sträckor: närtågnätet
orange bollar: stationer och haltpunkter
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
4. snabbspårväg endast i gatunätet
[1. skedet]
gröna sträckan: "gatu"spårvägs"nätet"
streckad linje i centrumet: alternativa (kanske även bättre) sträckan i centrumet
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"
[2. skedet]
gröna sträckan: spårvägsnätet i första skedet, år 2020
orange sträckor: spårvägsnätets expansionmöjligheter år 2030->
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna" (surprajs!
