Sida 1 av 1

Tammerfors - snabbspårväg, närtåg eller stombussar?

Postat: onsdag 11 oktober 2006 2:36
av ultrix
Det sker här i Tammerfors: i projektet TASE 2025 utreds ett effektivt kollektivtrafiksystem för staden (jämte omgivningar).

De förberedande linjealternativen för kollektivtrafiksystemer är nu definierade. Alternativen iakttas både som individuella systemer och möjligt som parallelt förverkligande. Tilla alla alternativ hör även utvecklingen av busstrafik som en del av trafiksystemet.

De förberedande linjealternativen:

1. stombuss-baserad system
violetta sträckor: gator som planerats på busstrafikens villkor (=bussgator)
gröna sträckor: nya körfält (=körfiler) för bussar samt anslutningsprioritet
blåa sträckor: busskörfält från de nuvarande körfält samt anslutningsprioritet
gula sträckor: anslutningsprioritet och små förbättringar (bl.a. rangeringar vid hållplatserna)
smala sträckor: snabblinjer via motorvägar och motortrafikleder

2. snabbspårsväg som utnyttjar bannätet
blåa sträckor: snabbspårnätets första skedet, ovanjordisk
streckade linjer: linjer som skall trafikeras endast i högtrafik i första skedet, ovanjordisk
violetta sträckan: underjordiska "tunnelbanan" i centrumet
orange sträckan: snabbspårvägens andra skedet, innehåller också full trafik på streckade linjer
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"

3. närtågtrafik-baserad alternativ
svarta sträckor: närtågnätet
orange bollar: stationer och haltpunkter
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"

4. snabbspårväg endast i gatunätet
[1. skedet]
gröna sträckan: "gatu"spårvägs"nätet"
streckad linje i centrumet: alternativa (kanske även bättre) sträckan i centrumet
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna"

[2. skedet]
gröna sträckan: spårvägsnätet i första skedet, år 2020
orange sträckor: spårvägsnätets expansionmöjligheter år 2030->
gula sträckor: busstrafikens "kvalitetskorridorerna" (surprajs! :P)

Re: Tammerfors - snabbspårväg, närtåg eller stombussar?

Postat: onsdag 11 oktober 2006 13:15
av Piirka
Om något av dessa två alternativ väljs, krävs det antingen en attitydförändring hos VR (statsjärnvägarna) eller ett EU-direktiv. VR har varken ett intresse av att idka lokaltrafik utanför Helsingforsregionen eller att upplåta spårkapacitet för utomstående trafikanter. Det senare hindras dessutom av att VR har en lagstadgad monopolställning i persontrafikssektorn. För att riksdagen på Arkadiabacken i Helsingfors upphäver monopolet så krävs ett direktiv från Bryssel.

Om nu snabbspårväg (alt. 2) eller gatuspårväg (alt. 4) väljs, så blir det 5-10 min högtrafik och 10-20 min dagtrafik i båda fallen. Det senare alternativet kan enligt utredningen tänkas att kompletteras med lokaltåg (alt. 3) (eller att lokaltågen kompletteras med gatuspårväg).

Lokaltågen (alt. 3) planeras för 20 min högtrafik resp. 30 min dagtrafik. Grenarna mot Ylöjärvi och Nokia kräver en utbyggnad till dubbelspår. Jag ställer mej aningen skeptisk till detta alternativ då lokaltågen skulle gå blandade med fjärrtågen. På Nokiagrenen körs fjärrtåg mot Björneborg, på Ylöjärvigrenen mot Seinäjoki (Östermyren på svenska), på Kangasalagrenen mot Jyväskylä och på Lempäälägrenen (Lembois på svenska) mot Helsingfors. På alla utom Lembois/Helsingforsgrenen körs fjärrtågen på enkelspåriga sträckor. Fjärr- resp. godstågsförseningar leder lätt till förseningar för lokaltågen. 20-minuterstrafik ter sej inte heller väldigt lockande för att lämna bilen hemma. Dessutom planeras det i alternativet ett omfattande stombusslinjenät, tom parallellt med lokaltågen.

Piirka
---------------
Språklektion 370 i Mumindalen

gå åt som smör på heta stenar - gå åt som smör i solsken