x
Postat: fredag 06 oktober 2006 3:00
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja! Vi bygger ett fyrspår för sth 250 Häggvik-Danderyd-Djursholm-Sticklinge-Hersbyholm-Högberga-Nacka-Älta-Skogås-Gladökvarn-Björnkulla. De som vill till stan får byta i Högberga.Stefan N skrev:Jag kan hålla med om att den spårburna trafiken har för få genomgående genomfartsleder. Det är kanske så att även järnvägstrafiken ska ha en 'Förbifart Stockholm' med lämpligt stick in istället för att all trafik ska gå igenom Stockholm ?
Stefan N skrev:Det är kanske så att även järnvägstrafiken ska ha en 'Förbifart Stockholm' med lämpligt stick in istället för att all trafik ska gå igenom Stockholm ?
Appelut! Jag är på!Gyllis skrev:Ja! Vi bygger ett fyrspår för sth 250 Häggvik-Danderyd-Djursholm-Sticklinge-Hersbyholm-Högberga-Nacka-Älta-Skogås-Gladökvarn-Björnkulla. De som vill till stan får byta i Högberga.Stefan N skrev:Jag kan hålla med om att den spårburna trafiken har för få genomgående genomfartsleder. Det är kanske så att även järnvägstrafiken ska ha en 'Förbifart Stockholm' med lämpligt stick in istället för att all trafik ska gå igenom Stockholm ?
Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.Joakim Runnedal skrev:Lite perspektiv: I Malmö finns en nybyggd motorvägsring runt stan. I Malmö finns Öresundsförbindelsen. I Malmö finns Turning Turso. Och just nu byggs i Malmö "Citytunneln", d v s 17 km ny järnväg, varav 6 km i tunnel rakt under centrala Malmö, med två nya stationer, varav en ligger i den nya tunneln genom innerstan. Pris: 9,45 Mdr i 2001 års prisnivå. Se utmärkt info på http://www.citytunneln.com. Hur länge ska vi släpa efter här i Stockholm?
Ekonomisk skrev:Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.
Nej det är ingen tävling, det är en jämförelse av framsyntheten hos respektive regions politiker. På 1940/50-talet hade vi framsynta politiker även här i Stockholm. De tog beslut om Essingeleden och Tunnelbanan. Det vore bra om denna framsynthet kunde återuppstå. Framsynt politik på 2000-talet är enligt min mening att bygga såväl Ringen, Förbifarten och Citybanan. Dyrt? Javisst! Men nödvändigt! Man måste våga lite här i världen om det ska bli något.Ekonomisk skrev:Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.Joakim Runnedal skrev:Lite perspektiv: I Malmö finns en nybyggd motorvägsring runt stan. I Malmö finns Öresundsförbindelsen. I Malmö finns Turning Turso. Och just nu byggs i Malmö "Citytunneln", d v s 17 km ny järnväg, varav 6 km i tunnel rakt under centrala Malmö, med två nya stationer, varav en ligger i den nya tunneln genom innerstan. Pris: 9,45 Mdr i 2001 års prisnivå. Se utmärkt info på http://www.citytunneln.com. Hur länge ska vi släpa efter här i Stockholm?
Det är ju mer som skiljer, så vad som är bäst för en stad behöver inte vara bäst för en annan stad.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.
Städer har många saker gemensamt, så det som funkar i en stad kan troligen även fungera i en annan stad.
Ekonomisk skrev:Det är ju mer som skiljer, så vad som är bäst för en stad behöver inte vara bäst för en annan stad.Erik Sandblom skrev:Städer har många saker gemensamt, så det som funkar i en stad kan troligen även fungera i en annan stad.Ekonomisk skrev:Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.
Att citybanan inte byggs är väl ett klart bevis på att polititikerna inte tänker på lång sikt vad Stockholm kan bli, utan mer är ute efter kortsiktig politisk vinning.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Det är ju mer som skiljer, så vad som är bäst för en stad behöver inte vara bäst för en annan stad.Erik Sandblom skrev: Städer har många saker gemensamt, så det som funkar i en stad kan troligen även fungera i en annan stad.
Stora projekt som tågtunnlar handlar inte bara om förutsättningar, hur staden /är/. Det handlar också om resultat, om vad man vill att staden ska /bli/.
Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Mattias skrev:Att citybanan inte byggs är väl ett klart bevis på att polititikerna inte tänker på lång sikt vad Stockholm kan bli, utan mer är ute efter kortsiktig politisk vinning.
Får hoppas att det bara är en testbalong om citybanan och den i själva verket kommmer att byggas.Erik Sandblom skrev:Mattias skrev:Att citybanan inte byggs är väl ett klart bevis på att polititikerna inte tänker på lång sikt vad Stockholm kan bli, utan mer är ute efter kortsiktig politisk vinning.
Jag tror inte det är visionerna som är kortsiktiga, det är det politiska spelet som är kortsiktigt. Citybanan stoppas inte förrän förhandlingsmannen fixat ett trafikpaket, kanske inte ens då. Regeringens utspel handlar om att bryta ner motståndet mot trängselskatten.
Att Citybanan för 13,7mdr byts mot Förbifart Motorväg för 20 mdr med motiveringen att 13,7mdr är för dyrt håller inte, så jag tror inte det går igenom.
Mattias skrev:Största problemet är nog att de borgerliga har större vinning i röster av att bygga motorväg än att bygga järnväg.
Som om inte Södra Länken är en motorväg...Stefan N skrev: Det är inte motorväg som behövs utan en tvåfilig 70-väg i vardera riktningen på samma sätt som i Södra Länken.
Det är åxå en jämförelse om vem som får pröjsa vad. Varken Öresundsbron eller Halvringmotorvägen runt Malmö har staten fått pröjsa så värst mycket för, medan staten pröjsat massor i stockholmsregionen. Nu är det dags att staten genon banverket åtminstone pröjsar tunneln i malmö. Stockholms län kan gott pröjsa sin tunnel själva om det inte passar att man sågar bort kanten på riddarholmen. Det finns säkert någon rödvinskulturbudget att ta de pengarna avJoakim Runnedal skrev:Nej det är ingen tävling, det är en jämförelse av framsyntheten hos respektive regions politiker. På 1940/50-talet hade vi framsynta politiker även här i Stockholm. De tog beslut om Essingeleden och Tunnelbanan. Det vore bra om denna framsynthet kunde återuppstå. Framsynt politik på 2000-talet är enligt min mening att bygga såväl Ringen, Förbifarten och Citybanan. Dyrt? Javisst! Men nödvändigt! Man måste våga lite här i världen om det ska bli något.Ekonomisk skrev:Men det är väl ingen tävling? Det här "har dom, skall vi också ha" leder ju inget vart.Joakim Runnedal skrev:Lite perspektiv: I Malmö finns en nybyggd motorvägsring runt stan. I Malmö finns Öresundsförbindelsen. I Malmö finns Turning Turso. Och just nu byggs i Malmö "Citytunneln", d v s 17 km ny järnväg, varav 6 km i tunnel rakt under centrala Malmö, med två nya stationer, varav en ligger i den nya tunneln genom innerstan. Pris: 9,45 Mdr i 2001 års prisnivå. Se utmärkt info på http://www.citytunneln.com. Hur länge ska vi släpa efter här i Stockholm?
Nja, en enorm skillnad är att i malmö får man en förkortning på restiden Malmö C - Köpenhamn H från 35 till 20 minuter, nästan en halvering. Nån sån fördel får man inte med tunnel varken i Stockholm eller Göteborg.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Det är ju mer som skiljer, så vad som är bäst för en stad behöver inte vara bäst för en annan stad.Erik Sandblom skrev: Städer har många saker gemensamt, så det som funkar i en stad kan troligen även fungera i en annan stad.
Stora projekt som tågtunnlar handlar inte bara om förutsättningar, hur staden /är/. Det handlar också om resultat, om vad man vill att staden ska /bli/.
Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Det fanns inte ens ståplats när pendeltågeländet var som värst för inte så länge sen. Vad sägs om att börja med att fixa så att tågen fungerar innan man slänger pengar på en tunnel? Vad ska man köra i tunneln annars, bogseringar av trasiga tåg?Erik Sandblom skrev:Mattias skrev:Största problemet är nog att de borgerliga har större vinning i röster av att bygga motorväg än att bygga järnväg.
Det gäller nog främst Moderaterna och kanske Folkpartiet. Kd:s Hägglund har sagt att han vill ha spårvägar och Centern är ännu grönare.
Samtidigt vill alliansen till nästa val visa att de har löst trafikproblemen, och det tror jag inte nya motorvägar bidrar till faktiskt. En buss tar lätt 20 bilister, räkna själv ut hur mycket det lättar på trycket på vägarna. Tänk sen att spårvagnar tar det dubbla och pendeltåg lätt tar 10-20 gånger mer, ändå får alla sittplats. Satsningar på kollektivtrafik hjälper bilisterna även om det inte syns i nya vägbyggen.