Sida 1 av 2

[SR] SL lägger ner extratrafik

Postat: torsdag 05 oktober 2006 17:00
av kildor
SL lägger ner extratrafik:
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=960593

Trängselbusslinjerna försvinner, men bl.a. förlängd rusningstrafik i tunnelbanan blir kvar. Vettigt beslut, tycker jag!

Postat: torsdag 05 oktober 2006 17:03
av Erik Sandblom
Hur många åkte med bussarna?

Postat: torsdag 05 oktober 2006 17:23
av rote
(för) få , färre (åkte än vad som hade behövts för att upprätthålla trafiken), (antalet människor som åkte med var) färst (än man tänkte sig)

Postat: torsdag 05 oktober 2006 17:24
av kildor
Ca 13000 påstigande per vardagsdygn under våren (källa)

Postat: torsdag 05 oktober 2006 18:39
av Erik Sandblom
Om bara 10 procent tar bilen istället, blir det 1300 fler bilresor, säg 500 fler bilar i stan. Hur många bussar användes i trafiken?

Vad skulle det kostat att förlänga trafiken ett år?

Postat: torsdag 05 oktober 2006 18:47
av Ekonomisk
Var det inte denna trafik som kostade 1,6 milajrder. Då ingick förvisso inköpa av bussar mm.

Postat: torsdag 05 oktober 2006 19:00
av Ulrik Berggren
Trots allt tråkigt när trafik dras in. Samhällsekonomiskt är det en katastrof. Var ska alla halvnya bussar, som tränselbussarna kommer att ersätta, nu rulla någonstans? :roll:

Postat: torsdag 05 oktober 2006 19:17
av Ekonomisk
Staten kanske skulle kunna skänka dem till diverse länstrafikbolag runt om i Sverige. Ingen skulle väl tacka nej?

Postat: torsdag 05 oktober 2006 20:08
av kildor
Vad jag har förstått av diskussionerna innan försöket påbörjades så skulle bussarna användas för att allmänt föryngra vagnparken om försöket inte förlängdes.

Postat: torsdag 05 oktober 2006 20:17
av M224
Garagen kan ju börja med att skrota ut allt sk*t vi fått från tex Göteborg, ofräscha, skabbiga, slitna och sunkiga sk*tbussar som inga förare verkar gilla. Men dom är säkert så smarta så dom skrotar ur fina lite äldre välvårdade "SL"-vagnar som rullat här hela tiden och som skötts bra från början. :x

Postat: torsdag 05 oktober 2006 20:52
av Ulrik Berggren
Ekonomisk skrev:Staten kanske skulle kunna skänka dem till diverse länstrafikbolag runt om i Sverige. Ingen skulle väl tacka nej?
Tror iofs SL hade den äldsta vagnparken överlag före trängselbussarnas intåg...

Postat: fredag 06 oktober 2006 0:19
av Lars Ödlund
De bussar som blir utskiftade om detta blir verklighet är av årsmodellerna 1993-1996 och knappast av något som helst intresse för någon Svensk entreprenör.

Gissar att bra många då kommer att målas blå och ersätta väl använda blåbussar i Vaxholm, Tyresö, Ekerö och Råsta där de flesta gått i väldigt hårda omlopp sedan de var nya.

//Lasse

Postat: fredag 06 oktober 2006 11:54
av Karsten
M224 skrev:Garagen kan ju börja med att skrota ut allt sk*t vi fått från tex Göteborg, ofräscha, skabbiga, slitna och sunkiga sk*tbussar som inga förare verkar gilla. Men dom är säkert så smarta så dom skrotar ur fina lite äldre välvårdade "SL"-vagnar som rullat här hela tiden och som skötts bra från början. :x
Vet inte var du kör eller åker, men här ute i Björknäs är de vagnar vi fått från "baksidan" de absolut bästa att köra(4738-4743 och 0699-0700). Misstänker att du syftar på 46-ledvagnarna som är helt slut, men troligtvis beror det inte på att de har rullat i Göteborg.

Postat: fredag 06 oktober 2006 14:44
av M224
Karsten skrev:
M224 skrev:Garagen kan ju börja med att skrota ut allt sk*t vi fått från tex Göteborg, ofräscha, skabbiga, slitna och sunkiga sk*tbussar som inga förare verkar gilla. Men dom är säkert så smarta så dom skrotar ur fina lite äldre välvårdade "SL"-vagnar som rullat här hela tiden och som skötts bra från början. :x
Vet inte var du kör eller åker, men här ute i Björknäs är de vagnar vi fått från "baksidan" de absolut bästa att köra(4738-4743 och 0699-0700). Misstänker att du syftar på 46-ledvagnarna som är helt slut, men troligtvis beror det inte på att de har rullat i Göteborg.
Huddinge/Botkyrka

Postat: fredag 06 oktober 2006 14:52
av Mattias
Om inte trafikantunderlaget var tillräckligt för att bibehålla trängsellinjerna går det säkerligen istället att öka turtätheten på befintliga linjer.

Postat: fredag 06 oktober 2006 15:20
av Erik Sandblom
Mattias skrev:Om inte trafikantunderlaget var tillräckligt för att bibehålla trängsellinjerna går det säkerligen istället att öka turtätheten på befintliga linjer.

Det handlar inte om trafikantunderlaget, det handlar om att man inte han behandla frågan i tid. Hade man gjort det hade säkert en del linjer behållits, andra ändrats och andra lagts ner.

Postat: fredag 06 oktober 2006 15:25
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 06 oktober 2006 15:49
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:Från http://www.resenarsforum.se idag 06.10.06.:

"SL-ledningens indragning av busslinjer är omdömeslös
SLs vd Lennart Jangälv har för sin styrelse redovisat det brev som han undertecknat och som ger beskedet att SL avser att dra in en stor del av de busslinjer som inrättades inför trängselskatteförsöket. De skulle gå till årsskiftet. Alliansen har redovisat att man avser att återinföra trängselavgifter i någon form. För att kunna starta på ett genomtänkt och bra sätt måste en viss planeringstid på åtminstone några månader tillåtas. Därför krävs beslut om statligt tillskott för dessa månaders drift av dessa busslinjer. Om inte ett sådant tillskott kommer riskerar ett stort antal förare uppsägning och senare krävs nyrekrytering och utbildning. Ännu allvarligare är sättet att bemöta resenärerna. Det förvirrande budskap som ges av SL till resenärerna är först att de får reda på att uppskattade busslinjer ska dras in. Då kan de börja köra bil igen. Sedan förmodas samma resenärer få besked om att busslinjerna ska återinrättas. Detta är att gravt misshandla resenärerna och visa förakt för kunderna. Den sortens agerande skapar inte förtroende hos resenärerna. Resenärerna kräver pålitlighet. Lennart Jangälv hänvisar till att den av (s)-regeringen utsedde förhandlaren inte kan utlova pengar till förlängning efter årsskiftet. Detta uttalande tas som grund för att gå ut med uppgiften att busslinjerna ska dras in. Förstärkningarna på pendeltåg och tunnelbana skulle dock bli kvar.

Det förefaller uppenbart att detta agerande är en form av politiskt tjuvnyp från de avgående politikerna i landstinget och regeringen. Det finns ju ännu ingen person utsedd att föra de nya förhanlingarna kring de nya trängselavgifterna, och denna person kan inte utses förrän den nya regeringen har tillträtt. överhuvud taget kan inte beslut tas förrän regeringen tillträtt. Uppgiften från SL har fått stor uppmärksamhet i media, eftersom den prestenterats som ett faktum, eftersom den levererats av SLs vd. Ett neutralt och omdömesgillt agerande hade varit att enkelt beskriva den svårigheten. Det budskap som nu gått ut är ett oacceptabelt agerande av en vd för Sveriges största kollektivtrafikföretag. Frågan bör behandlas av den nya styrelse för SL som ska tillträda. Vilket förtroende kan styrelsen ha för en vd som agerar på detta sätt?"
:shock: :idea: :roll:
Ett delikat problem är tyvärr tidsaspekten.

SL som beställare har nu bara någon vecka på sig att bestämma sig för vilken trafik man avser att beställa från årsskiftet, beställer man en fortsättning av trafiken utan att det finns budgeterat för en sådan måste något annat i budgeten stryka på foten.

Det går heller inte att vänta med beställningen eftersom de som ska utföra trafiken behöver både tid för trafikplanering och personalplanering, kommer nu inget besked om att nuvarande beställning prolongeras måste avveckling och omplanering ske NU.

Därför finns det inget annat att välja på, finns inte pengarna kan man heller inte beställa någon trafik.

//Lars

Postat: fredag 06 oktober 2006 18:34
av M_M
Erik Sandblom skrev:Om bara 10 procent tar bilen istället, blir det 1300 fler bilresor, säg 500 fler bilar i stan. Hur många bussar användes i trafiken?
Men om man totalt sett tittar på hela SL-trafiken så är det väl bättre att folk tar fungerande pendeltåg där stockholmståg verkar berätta för SL att X60 strular och därmed får den fixade, istället för åker ersättningsbuss eller bil för att pendeltågen strular under citypendelns regi där man ljög och skyllde problemen på X1 och X10 fast alla insatta visste att X60 var problembarnet nummer ett. (När CiP kom med såna felaktigheter till media så kanske man även trodde på dem internt högst upp i ledningen och förmedlade felaktig info till SL? Jo, jag har tjatat om det förut :) )
Erik Sandblom skrev:Vad skulle det kostat att förlänga trafiken ett år?
Det skulle väl bland annat kosta en marginalisering av betydelsen av god fungerande spårtrafik?

Postat: fredag 06 oktober 2006 23:27
av Ulrik Berggren
Johan Eriksson skrev:Från http://www.resenarsforum.se idag 06.10.06.:

"SL-ledningens indragning av busslinjer är omdömeslös
SLs vd Lennart Jangälv har för sin styrelse redovisat det brev som han undertecknat och som ger beskedet att SL avser att dra in en stor del av de busslinjer som inrättades inför trängselskatteförsöket. De skulle gå till årsskiftet. Alliansen har redovisat att man avser att återinföra trängselavgifter i någon form. För att kunna starta på ett genomtänkt och bra sätt måste en viss planeringstid på åtminstone några månader tillåtas. Därför krävs beslut om statligt tillskott för dessa månaders drift av dessa busslinjer. Om inte ett sådant tillskott kommer riskerar ett stort antal förare uppsägning och senare krävs nyrekrytering och utbildning. Ännu allvarligare är sättet att bemöta resenärerna. Det förvirrande budskap som ges av SL till resenärerna är först att de får reda på att uppskattade busslinjer ska dras in. Då kan de börja köra bil igen. Sedan förmodas samma resenärer få besked om att busslinjerna ska återinrättas. Detta är att gravt misshandla resenärerna och visa förakt för kunderna. Den sortens agerande skapar inte förtroende hos resenärerna. Resenärerna kräver pålitlighet. Lennart Jangälv hänvisar till att den av (s)-regeringen utsedde förhandlaren inte kan utlova pengar till förlängning efter årsskiftet. Detta uttalande tas som grund för att gå ut med uppgiften att busslinjerna ska dras in. Förstärkningarna på pendeltåg och tunnelbana skulle dock bli kvar.

Det förefaller uppenbart att detta agerande är en form av politiskt tjuvnyp från de avgående politikerna i landstinget och regeringen. Det finns ju ännu ingen person utsedd att föra de nya förhanlingarna kring de nya trängselavgifterna, och denna person kan inte utses förrän den nya regeringen har tillträtt. överhuvud taget kan inte beslut tas förrän regeringen tillträtt. Uppgiften från SL har fått stor uppmärksamhet i media, eftersom den prestenterats som ett faktum, eftersom den levererats av SLs vd. Ett neutralt och omdömesgillt agerande hade varit att enkelt beskriva den svårigheten. Det budskap som nu gått ut är ett oacceptabelt agerande av en vd för Sveriges största kollektivtrafikföretag. Frågan bör behandlas av den nya styrelse för SL som ska tillträda. Vilket förtroende kan styrelsen ha för en vd som agerar på detta sätt?"
:shock: :idea: :roll:
Snacka om att slå på den som ligger! :shock: :roll: Herr Hultgren m fl borde lägga sitt krut på att kritisera den avgående tjänstemannastaben på Näringsdepartementet istället för Jangälv! Se f ö Lasses inlägg om trafikhuvudmannens vedermödor