Sida 1 av 1

ANG: H15 och övriga littera

Postat: fredag 07 mars 2003 17:41
av Kvarne
Hejsan där! Som ni kanske har läst så finns alltså H15 5523 kvar i trafik.

Jag undrar, är det den enda H15 som finns i trafik i Stockholm?
Finns det någon H15 kvar i Stockholmsregionen?
Synd om det är den enda?

Sen eftersöker jag en lista på vika H* som finns kvar. Är det H12(NY FRONT; BROMMA) som är de absolut äldsta som finns kvar? Asså hur långt tebax i H-serien kommer man idag att hitta bussar som går i trafik?
Och Hur långt fram?

:? 8) :P

Postat: fredag 07 mars 2003 18:18
av Bussmicke
Det finns H6A+B i Norrtälje 43xx om de nyligen inte tagits ur trafik

Och då har jag inte tagit med det som finns på skolan

H15 och övrigt

Postat: fredag 07 mars 2003 22:21
av besa
Våra "kortvagnar"i Åkerby (Täby), de är inte så många. Bara avsedda för 602-12 och 606-16 och de heter H9 och lever i högönsklig välmåga. Heter på 44xx. Inte helt säker. BS

H15 och Littrafråga

Postat: lördag 08 mars 2003 18:40
av AGR
Så här ser orginal H15 ut. Fick någonsin några bussar lit 100 osv?

Bild

Re: H15 och Littrafråga

Postat: lördag 08 mars 2003 19:00
av Mikael R
17AGR skrev:Så här ser orginal H15 ut. Fick någonsin några bussar lit 100 osv?

Bild
Menar du om några bussmodeller fick littera H100 och uppåt?

H15

Postat: lördag 08 mars 2003 20:39
av besa
De nya sensationella bussar som fd SJ garagen Råsta och Danderyd (nuv Täby) Med sådana nymodigheter som dörr längst bak och antikylskåpsinteriör =dubbelglas kallades hos oss "900-vagnar" Vi hade 907-945. Vid inlemmandet med SL tillsattes en 6:a före, men "smeknamnet" blev kvar. Dessa fick senare littera H80 fast det användes aldrig. Troligen kom man inte högre utan började om. Därav delade meningar om vad en H15 är. Jag skrev vid ett tillfälle att jag kört H20, vilket är våra nyaste ledvagnar som börjar på 56xx. En läsare trodde det fanns van Hooler kvar. Förbistringen är total. De första ledvagnarna som kom tror jag hette H56. När vi ett tag hade 44-an fick några "kortvagnar" som hette H1. BS

Postat: lördag 08 mars 2003 21:08
av Fredrik Klint
Nja... SL gick först upp till H91 och började sedan om från början. Den nya generationen SL-bussar hade då H110 som högsta littera men under tidigt 90-tal som omlitterades vagnarna H101-110 så de fick littera som högst gick upp till 99.
Vad gäller H15 så var detta "höghus" första generationen medan "nya" H15 är Scania CN112 2-1-1.
Första ledvagnen som SL hade var H43, Volvo B58 Hägglunds 1-0-1-0, flygbussar. Senare inkorporerades två ledvagnar från VTAB (Vaxholms Trafik AB som blev ett med SL 1972), dessa var från 1968-69 och fick littera H44A.
H56 var inte ledvagnar utan kortvagnar; Scania CR111 1-2-0.

H15 med styrservo, åjtomaatlådda å annat - blääähh!!

Postat: söndag 09 mars 2003 22:22
av Ragnar T
Nog för att man haft ett antal fingrar med i spelet när det gäller det större antalet busstyper på 70- och 80-talen och också ett stycke in på 90-talet, men moderna tiders H 15, nää, blääähh!

Tacka vet jag just H 15 "Höghusen". Det var något att krana omkring med det! Muskelservo med garanterad "tumknäckare", om man var för nära någon kantsten eller refuge. Handskar på händerna mildrade risken för att bli skinnflådd i handflatorna. Utan handskar kunde man annars åstadkomma ett häftigt "gnisslande" ljud med händerna, när ratten gick på sin snabba återgångsrörelse. Scanias raka åtta mullrande under huven på vänster sida om föraren. Rejäl växelspak i golvet med: halvfart = hydraulläge, helfart = direktingrepp, garanterad motordödare om man glömde att skicka spaken framåt när man stannade. Fribergsstolen med sina sommarsvettiga galon och sina fiffiga reglage. Handbromsen med den omvända rörelsen hos spaken: framåt = till, bakåt = loss. Personlig dörr för föraren. Behändig välljudande enslagsklocka när klarsignalen gick fram. Semafor med texten "Bromstrycket slut", som trillade ner framför näsan på föraren, när - just det! - bromstrycket var slut! Konduktör i ett bås som gjorde att man slapp dom där besvärliga passagerarna. Inga fånigheter som dörrbromsar och annat tjafs, nä handbromsen kunde gott duga om man inte ville hålla bussen med fotbromsen! Körriktningsvisare modell vinkande August. Rimligt långa fikaraster också, men det kanske inte var busstypens förtjänst förstås.

H 15 "Höghus", det var bussar det! Någon mer som ryser av nostalgiskt välbehag inför dessa sköna skapelser?

Nä, det var bättre förr - eller var det det.............?

/Ruggige Rattvridaren

H15

Postat: måndag 10 mars 2003 8:48
av AGR
Här kommer en bild inne i en H15. fotat 1967 under den sista bussförarkursen som använde H15 under grundutbildningen.
Bild