Det har vært mye bråk rundt linje 68 til Alt-Schmöckwitz. BVG ønsket å nedlegge linjen fra og med i høst. Dette har imidlertid blitt stoppet, og det er nå bevilget 600 000 € til sanering av det viktigste. Men linjen er likevel ikke trygg. Ett av argumentene for å sanere nå er at det må tilbakebetales støttemidler til staten fra Berlin, da siste opprusting av linjen ikke er nedbetalt ennå. I 2011 er imidlertid dette ferdig, og da er linjen igjen i fare.
Ett av problemene er Thomas Necker som er driftsansvarlig i BVG. Han viser seg å være svært sporvognsfiendtlig, og benytter alle anledninger til å anbefale omstilling til buss. En sammenligning han er glad i å trekke frem, er hvordan Vest-Berlin klarer seg uten trikk. At f.eks. U-Bahnnettet er langt bedre utbygd der enn i ytre øst, ser han da bort fra.
Köpenicknettet (6x-linjene) er helt riktig det som er mest i fare. 60 og 61 har vært spesielt nevnt i det siste, og det er i gang et prosjekt for å skape underskriftslister mot dette. Men også M1-delstrekningen til Rosenthal er ganske akutt i fare pga. en kommende gateombygging. Det spekuleres i om man vil benytte dette til å nedlegge sporveien her. Grenen til Schillerstraße ønsker man også å kvitte seg med, og la M1 snu i området ved Pankow rådhus, evt. fjerne denne linjen helt herfra og kun beholde trafikk utover grenen mot Buchholz. Hvis man i stedet hadde tenkt nytt, kunne man virkeliggjort tankene om å forlenge M1-strekningen inn i gamle Vest-Berlin og til boligfeltet Märkisches Viertel, hvilket ville øke passasjergrunnlaget.
Ingen nedleggelser er dog vedtatt ennå, men det er fare for at noen strekninger vil forsvinne.
For de som leser tysk er det en del informasjon å hente hos Bahninfo:
http://www.bahninfo.de/berlin/tram.php.
En privatperson ønsker å få i stand en underskriftskampanje, se denne forumposten:
http://forum.bahninfo.de/read.php?9,123849