Sida 1 av 3

Örebro först med bussbiljetter via sms

Postat: onsdag 20 september 2006 13:51
av bruse

Postat: onsdag 20 september 2006 13:54
av Ekonomisk
Nej, Helsingfors - nordens IT-huvudstad? - är före.

Postat: onsdag 20 september 2006 13:56
av bruse
De syftar på Sverige om du läser artikeln:
Örebro är först i landet med systemet som dock finns i Finland sedan några år tillbaka.

Postat: onsdag 20 september 2006 13:58
av Ekonomisk
Jag syftade på din rubrik.

Postat: onsdag 20 september 2006 14:13
av bruse
Ekonomisk skrev:Jag syftade på din rubrik.
"Min" rubrik var IDG:s rubrik. Om du läser artikeln så ser du det.

Postat: onsdag 20 september 2006 14:26
av Ekonomisk
Sorry, jag antog att du stod för det du skrev.

Postat: onsdag 20 september 2006 14:28
av bruse
Ekonomisk skrev:Sorry, jag antog att du stod för det du skrev.
Ja, det gör jag. Men jag citerade, och då kan jag väl inte stå för vad andra skriver, eller?

Postat: onsdag 20 september 2006 15:32
av M_M
Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).

Postat: onsdag 20 september 2006 15:35
av bruse
mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.

Men vem hinner knappa iväg ett sms på 30 sekunder?

Postat: onsdag 20 september 2006 15:37
av M_M
bruse skrev:
mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.
Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?
bruse skrev:Men vem hinner knappa iväg ett sms på 30 sekunder?
Den händige har såklart sms'et färdigskrivet och handen redo på "sänd"-knappen :wink:

Postat: onsdag 20 september 2006 15:42
av bruse
mats skrev:
bruse skrev:
mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.
Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?
Jag menar inte sms:ets egen stämpling i telefonen. Utan den tiden som det registreras i trafikföretags dator, som klockslaget på en vanlig biljett.

Samtidigt innebär det ju som nu, att man inte får gå på förrän man har giltig biljett. Ligger smssystemet nere, har man ingen giltig biljett. Tyvärr.

Postat: onsdag 20 september 2006 17:20
av Mikael Karlsson
Jag har hört något i stil med att man ska få visa upp telefonen för föraren när man kliver ombord. Om det blir så vet jag inte?
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.

En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.

Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.

Mikael

Postat: torsdag 21 september 2006 0:37
av Martin
Jag tycker det är ett bra initiativ som man tagit i Örebro, bussförer måste ha rätt att känna sig lika trygga i sitt arbete som andra yrkesgrupper. Fler nytänkande lösningar i samma riktning välkomnas!
På tidpunkten i Trollhättan fick jag info om att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank i en inte för avlägsen framtid, mer precis tidpunkt kunde jag dock inte få.
Någon här som känner till mer om detta? Smidigare för mig som slipper knalla till bankomaten, och smidigare för busschauffören som slipper handskas med så mycket kontanter och dessutom får en chans att kunna köra efter tidtabell.

Postat: torsdag 21 september 2006 11:08
av Piirka
Ekonomisk skrev:Nej, Helsingfors - nordens IT-huvudstad? - är före.
Uleåborg torde vara IT-huvudstaden. Därifrån kommer majoriteten av alla kortläsare på och smartkort för offentliga färdmedel i vårt land. Helsingfors var inte så väldans snabb på att anamma smartkortsystemet och när det väl togs ibruk, då var det nästan föråldrat. År 2014 borde systemet vara utbytt, men *KNACK* *KNACK* - ta i trä.

Helsingfors är däremot föregångare i SMS-världen. I morgon är det exakt fem år sedan den första SMS-färdbiljetten såldes, den 22 september 2001 kl 05:04:21 lokal tid (kl 4 om morgonen svensk tid) för att vara exakt.

Till en början förekom en del fuskande. Plankning var lätt iom att SMS-biljetten levererades omedelbart efter beställningen. Det var bara att beställa en biljett om kontrollanterna dök upp. År 2002 tog man ibruk en fördröjning på 30 sekunder vid leveransen av biljetten och då underlättades haffandet av plankare. I det hela har SMS-biljetterna bidragit med ett minskat antal plankare i Helsingfors.
Martin skrev:... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot. VR (Statsjärnvägarna i Finland) tog ibruk systemet under 1990-talet och systemet verkar inte ha utvecklats sen dess. Månadsbiljetten kommer fortfarande med posten. I Helsingfors tankas den nya månaden automatiskt på smartkortet. I båda fallen får man efter 11 månader en 12:e som påtår. I Åbo är man generösare. Efter 9 debiterade månader får man en påtår på 2,5 månader.

Piirka
---------------
Språklektion 353 i Mumindalen

grundskolning - grundutbildning

Postat: torsdag 21 september 2006 17:25
av M_M
Mikael Karlsson skrev:Jag har hört något i stil med att man ska få visa upp telefonen för föraren när man kliver ombord. Om det blir så vet jag inte?
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.

En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.

Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.

Mikael
Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...

Postat: torsdag 21 september 2006 19:59
av Slagpåse
Reser du enbart till och från jobbet??
Aldrig ute på nöjen??
Ta aldrig vagn/buss för att göra ett ärende??

Postat: torsdag 21 september 2006 20:15
av Piirka
mats skrev:Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...
Men om man använder månadskortet även under fritiden, som t ex för shoppingresor, då blir ju vinsten desto större. Klassiska pendlare vinner på att köpa ett månadskort. De som inte har ett behov att dagligen ta bussen lockas lättare att använda ett smartkort iom det låga priset på 10 spänn per resa. Så det finns en nisch för bådadera korttyp.

Jag har för mej att det i en annan tråd vojades över det att Örebro subventionerar biljettpriserna med en relativt blygsam andel (25% ?). Hur skulle prisnivån se ut för de olika biljetterna ifall subventioneringen uteblev helt och hållet?

Piirka
---------------
Språklektion 357 i Mumindalen

gruppfamiljedaghem - lägenhetsdaghem

Postat: fredag 22 september 2006 0:40
av Martin
Piirka skrev:
Martin skrev:]... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot.
Ja autogiro hade onekligen kunnat bli en hit! Man hade bara fått vara observant så man inte missar att hålla inne med betalningen under semestern (dvs om man inte är i behov av busskortet då med) :wink:

Re: Örebro först med bussbiljetter via sms

Postat: fredag 22 september 2006 6:57
av 2763
bruse skrev:Nåt för Stockholm?

http://www.idg.se/2.1085/1.77144
Säkerligen.

Systemet är på gång att införas även i Göteborg. Även här "någon gång under hösten" så vi får väl se om Örebro hinner före.

Så här går det till: Du skickar iväg ett SMS och beställer, innan du går på vagnen skall du ha fått ett svars-sms som gäller som biljett.

Att skicka iväg SMS-et samtidigt som kontrollanten går ombord kommer alltså att fungera ungefär lika bra som när du går fram och stämplar vid samma tillfälle.

//Tony

Re: Örebro först med bussbiljetter via sms

Postat: fredag 22 september 2006 9:17
av NerdBoy
Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?