Örebro först med bussbiljetter via sms
Postat: onsdag 20 september 2006 13:51
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Örebro är först i landet med systemet som dock finns i Finland sedan några år tillbaka.
"Min" rubrik var IDG:s rubrik. Om du läser artikeln så ser du det.Ekonomisk skrev:Jag syftade på din rubrik.
Ja, det gör jag. Men jag citerade, och då kan jag väl inte stå för vad andra skriver, eller?Ekonomisk skrev:Sorry, jag antog att du stod för det du skrev.
Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?bruse skrev:Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Den händige har såklart sms'et färdigskrivet och handen redo på "sänd"-knappenbruse skrev:Men vem hinner knappa iväg ett sms på 30 sekunder?
Jag menar inte sms:ets egen stämpling i telefonen. Utan den tiden som det registreras i trafikföretags dator, som klockslaget på en vanlig biljett.mats skrev:Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?bruse skrev:Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Uleåborg torde vara IT-huvudstaden. Därifrån kommer majoriteten av alla kortläsare på och smartkort för offentliga färdmedel i vårt land. Helsingfors var inte så väldans snabb på att anamma smartkortsystemet och när det väl togs ibruk, då var det nästan föråldrat. År 2014 borde systemet vara utbytt, men *KNACK* *KNACK* - ta i trä.Ekonomisk skrev:Nej, Helsingfors - nordens IT-huvudstad? - är före.
Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot. VR (Statsjärnvägarna i Finland) tog ibruk systemet under 1990-talet och systemet verkar inte ha utvecklats sen dess. Månadsbiljetten kommer fortfarande med posten. I Helsingfors tankas den nya månaden automatiskt på smartkortet. I båda fallen får man efter 11 månader en 12:e som påtår. I Åbo är man generösare. Efter 9 debiterade månader får man en påtår på 2,5 månader.Martin skrev:... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...Mikael Karlsson skrev:Jag har hört något i stil med att man ska få visa upp telefonen för föraren när man kliver ombord. Om det blir så vet jag inte?
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.
En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.
Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.
Mikael
Men om man använder månadskortet även under fritiden, som t ex för shoppingresor, då blir ju vinsten desto större. Klassiska pendlare vinner på att köpa ett månadskort. De som inte har ett behov att dagligen ta bussen lockas lättare att använda ett smartkort iom det låga priset på 10 spänn per resa. Så det finns en nisch för bådadera korttyp.mats skrev:Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...
Ja autogiro hade onekligen kunnat bli en hit! Man hade bara fått vara observant så man inte missar att hålla inne med betalningen under semestern (dvs om man inte är i behov av busskortet då med)Piirka skrev:Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot.Martin skrev:]... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Säkerligen.