x
Postat: onsdag 13 september 2006 1:40
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Visst, jag tror på det först på invigningsdagen.. politiker...Johan Eriksson skrev:Enligt Aftonbladet iaf: http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 84,00.html
Om man skulle gåe fter det resonemanget, att partier inte får majoritet, är det väl ingen idé att de ger vallöften eller ens ställer upp i valet? De är ju det som är demokrati, att partier får samsas och kompromissa sig fram.mats skrev:Notera att det är två partier, M och Kd, som pratar om centralenförlängning på djurgårdslinjen. De lär ju inte tillsammans få majoritet i den frågan, valfläsk eller realitet?
Men hur man lägger sin röst måste väl ändå vara så pragmatiskt att man väljer partier som har "rätt" åsikter om frågor de har en hyffsad möjlighet att få igenom, och bortser från de vallöften de inte har nån vidare chans att få igenom, så länge det inte är så galna grejer att det lyser igenom att det är rena galenpannor. (Exempelvis så lär Kd inte få igenom sin knäppa abort- och hbt-politik, men de har så vansinnigt extrema åsikter att man kanske ändå undviker att rösta på dem av principskäl. däremot kanske man röstar på Mp trots att de cyklar i det blå med spårtaxi-funderingar och annat som inte är så värst rimligt)...bruse skrev:Om man skulle gåe fter det resonemanget, att partier inte får majoritet, är det väl ingen idé att de ger vallöften eller ens ställer upp i valet? De är ju det som är demokrati, att partier får samsas och kompromissa sig fram.mats skrev:Notera att det är två partier, M och Kd, som pratar om centralenförlängning på djurgårdslinjen. De lär ju inte tillsammans få majoritet i den frågan, valfläsk eller realitet?
Kommer Stockholmspartiet in, så har de ju en till som är för.
Vad var det för utredning?Anders S skrev:I dag på morgonen har jag fått ett mail som påstår att S har stoppat den utredning som skall vara klar i slutet av 2006.
S skall enligt denna ytterst initierade källa säga ja till nya vagnar på Lidingöbanan.
En omvändelse under galgen strax före valet?
S påstådda inställning till nya vagnar framgår rätt väl av den stort uppslagna artikeln i tisdagens Lidingö Tidning, efter fru Kettners presskonferens i AGA den 8/9. Fan tro´t! Moderaterna svajar som vanligt, i samma nummer av tidningen säger Charlotte Broberg (m), som sitter i SL:s styrelse, att moderaterna vill inte lova någonting säkert förrän den pågående utredningen om kollektivtrafiken på ön blir klar. Därför blir det inte heller något bestämt löfte om nya vagnar från det hållet.Anders S skrev:I dag på morgonen har jag fått ett mail som påstår att S har stoppat den utredning som skall vara klar i slutet av 2006.
S skall enligt denna ytterst initierade källa säga ja till nya vagnar på Lidingöbanan.
En omvändelse under galgen strax före valet?
Det är en tjänstemannautredning, med representater från SL och Lidingö stad. Båda parterna påstår att det är den andre som tvingat fram denna "utredning". De "alternativ" som ska studeras ärTS skrev:Vad var det för utredning?Anders S skrev:I dag på morgonen har jag fått ett mail som påstår att S har stoppat den utredning som skall vara klar i slutet av 2006.
S skall enligt denna ytterst initierade källa säga ja till nya vagnar på Lidingöbanan.
En omvändelse under galgen strax före valet?
Jag delar inte den uppfattningen. Allt går givetvis att lösa tekniskt, frågan är bara till vilken kostnad. Dubbelspår på nya bron är inte enkelt att ordna, i synnerhet inte på- och avfarterna i Ropsten. Dessutom är det ett måste att Torsviksdiket däckas över, de idag befintliga lokalgatorna runt detta rymmer inte någon spårvägstrafik. Stråket fram till Lidingö C rymmer dessutom en del hus som står ivägen för sträckningen. Angöringen av Lidingö C blir knepig i ytläge, än värre är dragningen vidare mot Baggeby - Bodal. Gatuspår på S. Kungsvägen (70-väg) är inget alternativ och det finns inte gatumark nog för egen banvall eller motsv. Åtminstone inte utan dyrbar inlösen av kringliggande fastigheter. Marken runtom vägen är dessutom bergig och skulle kräva omfattande sprängnings/schaktningsarbeten. Som jag ser det är det enda realistiska en tunnellösning, som bidrar till att dra upp kostnaden ytterligare. I mina ögon är detta alternativ, liksom tunnelbanealternativet, endast en avledande manöver. Den enda realistiska (åtminstone på kort sikt 10 - 15 år) är fortsatt tågtrafik i befintlig sträckning med nya vagnar (ingen "förstärkningstrafik" med bussar behövs, det visar trängsellinje 221X, som inte blivit någon succé) eller nedläggning och enbart busstrafik.Johan Eriksson skrev:Alternativ 4 helt klart! +
-dubbelspår på bron
-försvarsarbeten Ropstenplan för vidare anslutning mot Värtahamnen
-kompletterande dubbelspår och plattformsjusteringar på ön.
Den nya sträckan är inte något tekniskt problem öht men Nimbysarna på Lidingö hittar säkert på nåt som vanligt, de föredrar nog helst alt 2.
Sätter en hundring på att SL och (s) förordar alt 1. De är nämligen mycket konsekventa i sådana här frågor och älskar långbänkar där alla skyller på alla och samtidigt inte lyckats tillsammans med alla Stadens och Landstingets mfl resurser prsentera en enda sammanhängde helhetsplan för den spårburna SL-trafiken under detta sekel öht![]()
![]()
![]()
Jag tycker snarare att Johans inlägg var lite på fel sida av gränsen för ohövlighet.Anders S skrev:Bra rutet Johan!
Då borde du för satan (för att anamma din egen ton) inte ha valt alternativ 4, som lyder så här:Johan Eriksson skrev:Björn, ditt inlägg är så genomsyrat av svensk SL SLL (s) kompromiss lagom förminskande att det just är sådana här inlägg som får mig att vilja flytta till en annan kultur där det pratas mer om möjligheterna och gnälls mindre av dessa satans ständigt återkommande belackare!
För det första så menade jag dubbelspår på den nuvarande gamla bron!