Sida 1 av 4

Några frågor om Göteborg

Postat: söndag 10 september 2006 16:56
av Ivers1991
Dessa gäller vagnar i trafik:
- Har man M21 och M31 på alla linjer? I så fall finns det någon övervikt?
- Körs M32 på alla linjer?
- Körs överhuvudtaget andra vagnar i normaltrafik?

Re: Några frågor om Göteborg

Postat: söndag 10 september 2006 17:13
av Slagpåse
Ivers1991 skrev:Dessa gäller vagnar i trafik:
- Har man M21 och M31 på alla linjer? I så fall finns det någon övervikt?
- Körs M32 på alla linjer?
- Körs överhuvudtaget andra vagnar i normaltrafik?
- M21 får du leta efter :shock: M31 körs på alla linjer.
- M32 körs på alla linjer men skall köras i första hand på L6 vardagar, dock är ingen ute nu beroende på tekniska orsaker.
- Vi har ju pedalerna kvar och dessa går också i normaltrafik, hade vart svårt att upprätthålla full linjetrafik med 80 M31 på drygt 100 omlopp.

Re: Några frågor om Göteborg

Postat: söndag 10 september 2006 17:23
av M_M
Slagpåse skrev:
Ivers1991 skrev:Dessa gäller vagnar i trafik:
- Har man M21 och M31 på alla linjer? I så fall finns det någon övervikt?
- Körs M32 på alla linjer?
- Körs överhuvudtaget andra vagnar i normaltrafik?
- M21 får du leta efter :shock: M31 körs på alla linjer.
- M32 körs på alla linjer men skall köras i första hand på L6 vardagar, dock är ingen ute nu beroende på tekniska orsaker.
- Vi har ju pedalerna kvar och dessa går också i normaltrafik, hade vart svårt att upprätthålla full linjetrafik med 80 M31 på drygt 100 omlopp.
Intressant, om man räknar med att "de flesta" vagnarna funkar så borde väl pedalvagnarna vara mer ovanliga, och linje 10 borde kunna få dubbla vagnar? (Eller räknar man med att linje 10 inte behöver dubbla vagnar på sista snutten upp på guldheden, som egentligen är anledningen att linjen finns, och därför kör enkelvagnar även om det faktiskt finns fler vagnar att ta av)?


Det verkar ju annars som att man har nån slags strategi/system i vilka linjer som får pedalvagnar eller inte, linje 7 verkar t.ex. mycket oftare ha pedalvagnar än linje 11. På sommaren har jag knappt alls sett pedalvagnar på nån angeredslinje men nu verkar de köras ibland på linje 9.

Postat: måndag 11 september 2006 0:09
av Fredrik E
Linje 10 går med multade pedalvagnar fram till middagstid då en förare reser med till Eketrägatan och kopplar av släpet och blir ett eget omlopp.
Med detta behöver man inte ta ut vagnar för eftermiddagstrafiken.

Re: Några frågor om Göteborg

Postat: måndag 11 september 2006 8:00
av 2763
mats skrev: Intressant, om man räknar med att "de flesta" vagnarna funkar så borde väl pedalvagnarna vara mer ovanliga, och linje 10 borde kunna få dubbla vagnar? (Eller räknar man med att linje 10 inte behöver dubbla vagnar på sista snutten upp på guldheden, som egentligen är anledningen att linjen finns, och därför kör enkelvagnar även om det faktiskt finns fler vagnar att ta av)?
Det är säkert så att "de flesta vagnarna funkar" men du har inte tänkt på att det alltid är vagnar i depå för reserv, utbildning, service, reparation, revision m.m.

Skulle tippa på att 10:an kommer att få 30-meter så snart det är möjligt

Sen få nog det där med att 10:an enbart är till för Södra Guldheden nog stå för dig, varför tror du att man har förlängt den så gott det går till Biskopsgården?

//Tony

Postat: onsdag 13 september 2006 19:15
av Hjortron
- M32 körs på alla linjer men skall köras i första hand på L6 vardagar
Varför körs dom i första hand på L6? Är det för att det är längsta linjen?

Postat: torsdag 14 september 2006 16:24
av Pwer med ölmagen
Hjortron skrev:
- M32 körs på alla linjer men skall köras i första hand på L6 vardagar
Varför körs dom i första hand på L6? Är det för att det är längsta linjen?
L 6 är den första linjen som helt skall vara anpassad för funktionshindrade passagerare. Därav låggolvsvagn samt att alla hållplatserna skall byggas om.

Postat: torsdag 14 september 2006 16:55
av Hjortron
Jahaja, sedär sedär :) Där lärde man sig något nytt....

Antar att det är därför det inte går pedalvagnar så ofta på 6an då...

Postat: torsdag 14 september 2006 17:11
av Ivers1991
Så därmed kan man dra dessa slutsatser:
1 - M31/M32
2 - M31/M32
3 - M31/M32
4 - M31/M32
5 - M31/M32
6 - endast M31/M32
7 - M28/M29/M31/M32
8 - M31/M32
9 - M28/M29/M31/M32
10 - M31/M32
11 - M28/M29/M31/M32
13 - M31/M32
14 - M31/M32

Hur ofta går pedalvagnar på de olika linjerna (utom 6:an) pått ungefär?

Postat: torsdag 14 september 2006 18:00
av Hjortron

Så därmed kan man dra dessa slutsatser:
1 - M31/M32
2 - M31/M32
3 - M31/M32
4 - M31/M32
5 - M31/M32
6 - endast M31/M32
7 - M28/M29/M31/M32
8 - M31/M32
9 - M28/M29/M31/M32
10 - M31/M32
11 - M28/M29/M31/M32
13 - M31/M32
14 - M31/M32


2 - Går väll mer pedalare på den än m31or?
5 - Tycker nästan det är 50/50 på 5an
8 - Kommer det en pedalvagn på L8 så skulle jag bli paff :)
10 - Pedalvagnar på vardagar, m31or på helger (vad jag sett)
14 - Linjen upphörde i sommras

Postat: torsdag 14 september 2006 18:34
av Ivers1991
Då blir det alltså:
1 - M31/M32
2 - M28/M29(M31)
3 - M31/M32
4 - M31/M32
5 - M28/M29(50%)/M31/M32(50%)
6 - M31/M32 endast
7 - M28/M29/M31/M32
8 - endast M31/M32
9 - M28/M29/M31/M32
10 - M28/M29 vardagar, M31 helger
11 - M28/M29/M31/M32
13 - M31/M32

EDIT: Upprinnligen M31/M32 50% ändrad till M2x-M3x 50%

Postat: torsdag 14 september 2006 18:36
av J. Nordlund

Postat: torsdag 14 september 2006 18:43
av Hjortron
jaja... :P

på L5 menade jag 50/50 m31/pedalvagn... men sen ska man inte lite på mig så mycket.. jag säger så mycket konstigt. desutom bor jag ju inte i gbg.. :P

Postat: torsdag 14 september 2006 20:41
av Ivers1991
Vad är egentligen skillnaden mellan M3x och M2x-vagnarna (varför heter det pedalvagnarna?)?

EDIT: Kan någon säga var en del av bilderna i länkarna blev tagna (ex M28 716). Kan säga som så:
- M29 825 togs vid Opaltorget (L7)
- M32 404 togs vid Varmfrontsgatan (L6)

Postat: torsdag 14 september 2006 20:43
av Hjortron
M21 och M31... det är bara mellandelen som är tilllagd på M31.. Sen är det säkert nån funktion till oxå ;)

Jag säger pedalvagn (m28,m29) för dom körs med pedaler och inte med spakar som M31 och M32...

Postat: torsdag 14 september 2006 21:07
av Barre
Ivers1991 skrev:varför heter det pedalvagnar?
För att de körs mha. pedaler.

Postat: torsdag 14 september 2006 21:13
av Martin_H
J. Nordlund skrev:L1
L2
L3
L4
L5
L6
L7
L8
L9
L10
L11
L13
L14
:wink:
glöm inte L12. Trafikeras varken av pedal- eller spakvagnar utan mestadels manuell kontroller, i bland även i formen av en ratt, dvs rattvagnar.

Postat: fredag 15 september 2006 3:49
av J. Nordlund
Martin_H skrev:glöm inte L12. Trafikeras varken av pedal- eller spakvagnar utan mestadels manuell kontroller, i bland även i formen av en ratt, dvs rattvagnar.
Ursäkta mig! L12 av mig :)

Postat: fredag 15 september 2006 3:59
av J. Nordlund
Ivers1991 skrev: Kan någon säga var en del av bilderna i länkarna blev tagna (ex M28 716).
L9 (M28 761) blev tagen vid Stigbergstorget.

Postat: fredag 15 september 2006 7:16
av Hjortron
Jodå.. Alla Pedalvagnar och M31or finns på bild... Förutom dom som är skrotad, vilket är 4 M28or, 2 m29or, och 1 M31a...

http://web.telia.com/~u92500732/m28/
http://web.telia.com/~u92500732/m29/
http://web.telia.com/~u92500732/m31/