Sida 1 av 1

Apropå valet - T-bana till Sollentuna

Postat: torsdag 07 september 2006 10:51
av Magst
Från dagens SvD. Om M vinner får vi tunnelbana till Sollentuna C.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13626194.asp

/Mag

Tunnelbana till Sollentuna

Postat: torsdag 07 september 2006 10:56
av testola
Förhoppningsvis är detta en tidningsanka. Kanske vill (m) dra en tunnelbana till Sollentuna, men rimligtvis inte helt parallellt med Norra Stambanan på sträckan Ulriksdal - Tureberg (dvs. Sollentuna C). Det verkar vara alltför korkat, t.o.m. för att en politiker skall ha kommit på det.

Att däremot förlänga tunnelbanan från Akalla eller Hjulsta till Sollentuna låter i alla fall något rimligare.

Re: Tunnelbana till Sollentuna

Postat: torsdag 07 september 2006 11:39
av Kantorn
testola skrev:Förhoppningsvis är detta en tidningsanka. Kanske vill (m) dra en tunnelbana till Sollentuna, men rimligtvis inte helt parallellt med Norra Stambanan på sträckan Ulriksdal - Tureberg (dvs. Sollentuna C). Det verkar vara alltför korkat, t.o.m. för att en politiker skall ha kommit på det.

Att däremot förlänga tunnelbanan från Akalla eller Hjulsta till Sollentuna låter i alla fall något rimligare.
Den gröna sträckningen verkar vara tvärbanans norra förlängning. Det ser de facto ut som om de ska dra T-banan "under" pendeln. Jag håller med: korkat!

Postat: torsdag 07 september 2006 11:42
av 37368
Jupp, särskilt när pendeltågstunneln dyker upp och Karlberg ersätts med Odenplan. Varför dra tub odenplan-sollentuna när det kommer gå pendel samma sträcka? Kanske för att täcka upp för pendelns alla gånger den är försenad... :twisted:

Postat: torsdag 07 september 2006 11:45
av Kantorn
37368 skrev:Jupp, särskilt när pendeltågstunneln dyker upp och Karlberg ersätts med Odenplan. Varför dra tub odenplan-sollentuna när det kommer gå pendel samma sträcka? Kanske för att täcka upp för pendelns alla gånger den är försenad... :twisted:
Det enda jag ser är att man ersätter tex Ulriksdals p-stn med t-bana.

Postat: torsdag 07 september 2006 12:46
av duga
Tyckte också att det såg helskumt ut, men det de troligen menar är att man kommer kunna byta mellan pendeltåg och tvärbana på Solna station/Arenan. Dvs det streckade röda är pendeltåg både idag och i framtiden.

Postat: torsdag 07 september 2006 12:59
av 37368
Jag har inte riktigt greppat varför alla verkar vilja dra tvärbanan från Alvik via Sundbyberg/Solna till Kista! Att dra Alvik-Sundbyberg känns logiskt (det blir ju en cirkel med hyfsat konstant radie från stan), men Sundbyberg/Solna till Kista blir ju ut från stan, det blir så gott som parallellt med tunnelbanan ju!

Visst har Kista blivit en viktig knutpunkt i och med antalet arbetsplatser i området, men jag skulle hellre se en "tvärbana 2" via Kista som ligger ett snäpp utanför den nuvarande, t.ex. Vällinby-Spånga-Kista-Sollentuna-Danderyds sjh/Mörby. Den skulle då ersätta flera av dagens blåbussar, bl.a. 177, 178 och 179.

Postat: torsdag 07 september 2006 14:16
av M_M
37368 skrev:Jag har inte riktigt greppat varför alla verkar vilja dra tvärbanan från Alvik via Sundbyberg/Solna till Kista! Att dra Alvik-Sundbyberg känns logiskt (det blir ju en cirkel med hyfsat konstant radie från stan), men Sundbyberg/Solna till Kista blir ju ut från stan, det blir så gott som parallellt med tunnelbanan ju!

Visst har Kista blivit en viktig knutpunkt i och med antalet arbetsplatser i området, men jag skulle hellre se en "tvärbana 2" via Kista som ligger ett snäpp utanför den nuvarande, t.ex. Vällinby-Spånga-Kista-Sollentuna-Danderyds sjh/Mörby. Den skulle då ersätta flera av dagens blåbussar, bl.a. 177, 178 och 179.
En förbindelse "på snedden", alltså ett mellanting mellan "på tvären" och "in mot centrum" kanske är bra?!?

Postat: torsdag 07 september 2006 15:32
av TimK
37368 skrev:Jag har inte riktigt greppat varför alla verkar vilja dra tvärbanan från Alvik via Sundbyberg/Solna till Kista! Att dra Alvik-Sundbyberg känns logiskt (det blir ju en cirkel med hyfsat konstant radie från stan), men Sundbyberg/Solna till Kista blir ju ut från stan, det blir så gott som parallellt med tunnelbanan ju!

Visst har Kista blivit en viktig knutpunkt i och med antalet arbetsplatser i området, men jag skulle hellre se en "tvärbana 2" via Kista som ligger ett snäpp utanför den nuvarande, t.ex. Vällinby-Spånga-Kista-Sollentuna-Danderyds sjh/Mörby. Den skulle då ersätta flera av dagens blåbussar, bl.a. 177, 178 och 179.
Det här är första gången jag hört något om att dra Tvärbanan från Sundbyberg/Solna till Kista. Det jag hört hela tiden är att man ska ha, eller välja mellan, två grenar från Alvik, en via Sundbyberg/Solna (och sedan österut) och en via Rissne eller Rinkeby till Kista (och sedan till t.ex. Sollentuna).

Mvh Tim

Postat: torsdag 07 september 2006 15:39
av NerdBoy
duga skrev:Tyckte också att det såg helskumt ut, men det de troligen menar är att man kommer kunna byta mellan pendeltåg och tvärbana på Solna station/Arenan. Dvs det streckade röda är pendeltåg både idag och i framtiden.
Jag tror mer på att journalisten har missförstått det mesta. :)

Postat: torsdag 07 september 2006 17:34
av Coppas
Tja, en tanke är att man inte ska ta den enkla grafiken helt bokstavligt och inte heller relatera den till dagens situation med områden som är ganska glest bebyggda. Betänk att sträckningen före en eventuell t-baneförlängning inte heller behöver vara helt desamma som pendelns då stadsdelsnamnen innefattar ganska stora områden samtidigt som kartans skala är liten.

Att en eventuell t-bana sedan delvis kan komma att gå parallellt innebär ju inte att den inte kommer att innebära alternativ. Istället för att först ta sig till Centralen kommer detta att innebära att en stor mängd människor istället får en direktkoppling till t-banenätet (även om det hade varit bra att även tankemässigt koppla ihop den med tub 3). Låt oss därför istället jämföra de olika punkterna längs med sträckningen och se till alternativa möjligheter och vad eventuell nybyggnation kan komma att innebära för t.ex. trafikantunderlaget.


Odenplan
Kommer otvivelaktigt att bli ett viktigt nav när pendeltåget dras förbi. Här får man ju även en koppling till övriga linjer i t-banesystemet.

KI/KS
Hela området kommer att växa markant. Dels nya sjukhusbyggnader, men även mera byggnation överhuvudtaget när Norra stationsområdet bebyggs. Troligen uppgångar mot flera håll.

Arenan [Solna station]
Förutom den nya nationalarenan finns det ett betydande underlag i området, dels då i de nyare delarna runt Ballongberget och den kanten (som fortfarande växer) och dels i den befintliga bebyggelsen i både Råsunda och Hagalund. Området kring själva arenan kommer även det med stor sannolikhet att växa.

Ulriksdal
Även här växer det så det knakar och det kommer att fortsätta. Golfklubben är t.ex. uppsagd och kommer att ge utrymme till både en mängd kontor och dito bostäder.

Helenelund
Är troligen mera synonymt med Tegelhagen och Silverdal snarare än det som är centrala Helenelund. Även här byggs det både bostäder och kontor i en mängd.

Sollentuna centrum
Kommer även det att bli en knutpunkt av format. En tanke har ju varit att etablera Stockholm Nord här vilket, förutom kollektivtrafik, skulle innebära både fjärrtåg och Upptåg mm.



Mvh // Nico

Postat: fredag 08 september 2006 19:48
av rote
Varför inte göra som i 1920-talets New York när förortslinjerna förlängdes? Dvs man rev den tidigare, lågskaligare bebyggelsen och ersatte dem med högre hus p.g.a. att markpriserna steg.

Postat: lördag 09 september 2006 22:02
av Darkwand
Därför att det är fult!
Det är snyggare att bygga som i Tokyo än att bygga som i New York.