Sida 1 av 1

Bilåkandet har minskat i Örgryte

Postat: måndag 03 mars 2003 12:12
av 2763
I dagens (030303) Pling redovisas en "miljömedvetet resande-kampanj" som Västtrafik har gjort i stadsdelen Örgryte.

Kampanjen har bedrivits per telefon och hederlig post (om det nu finns någon sådan kvar i Konungariket Sverige) och byggde på en trestegsraket med

Förstudie:
Här gallrades de hushåll ut som skulle kunna tänka sig att ändra sina resvanor från bilism till alternativa möjligheter. Här gjordes ock en resvaneundersökning.

Kampanj:
Utskick och telefonsamtal till intresserade

Efterstudie:
Ny resvaneundersökning och utvärdering.

Kampanjen har propagerat för miljövänliga färdsätt d.v.s. Kollektivt, per Cykel och till fots.

Kampanjen ledde till att det "Privata Motorburna transportalternativet" minskade från 47% till 41%. (Dvs en 14%:ig minskning) Emedan det "Miljövänliga transportalternativet" ökade från 53% till 59%, vilket fördelas på cykel +45%, Gång +4% och kollektivtrafik +4%

Siffrorna går ju inte att räkna på rakt av, men man får förutsätta att cyklisterna har varit extremt få till antalet tidigare eftersom ökningen är så markant. Totalt rör det sig åtminstone om en 11%:ig ökning.

/Tony

Postat: måndag 03 mars 2003 19:14
av Björn J.
Att folk slutar att åka/köra bil kan ju naturligtvis bero på flera saker.
En orsak kan vara att medelåldern hos invånarna i Örgryte SDN bara blir äldre och äldre, inflyttningen och nativiteten i området är under rikets medelsnitt.
Även andelen riktigt gamla kvinnor är över rikets genomsnitt, och det är inte så där jättevanligt att kvinnor födda 1900-1930 har/hade körkort....
Trots att det förekommer så är det ju inte så vanligt att äldre människor cyklar heller...
Och kanke inte i just Örgryte, där de äldre är välbeställda, ofta mycket välbeställda.

Vet ni förresten hur många spårvagnslinjer som passerar inom Örgyte SDN?
en, fem eller nio stycken?
Och iså fall vilka?

Postat: tisdag 04 mars 2003 8:27
av 2763
Björn J. skrev:Att folk slutar att åka/köra bil kan ju naturligtvis bero på flera saker.
En orsak kan vara att medelåldern hos invånarna i Örgryte SDN bara blir äldre och äldre, inflyttningen och nativiteten i området är under rikets medelsnitt.
Även andelen riktigt gamla kvinnor är över rikets genomsnitt, och det är inte så där jättevanligt att kvinnor födda 1900-1930 har/hade körkort....
Trots att det förekommer så är det ju inte så vanligt att äldre människor cyklar heller...
Och kanke inte i just Örgryte, där de äldre är välbeställda, ofta mycket välbeställda.
Jag tror ditt resonemang "haltar" i det här fallet.
Som jag förstod det görs fortfarande lika många resor.

Äldre har ofta problem att ta sig från punkt A till punkt B, skall man dessutom blanda in kollektivtrafik vilket är en transportform som:
Min Bror, boende i hufvudkommunen, bilist skrev: Tar dig från en plats man inte är till en plats du inte ska på en tid som definitivt inte passar dig
Om resvanorna förändrats, dvs man väljer apostlahästar, cykel eller buss/vagn då har det knappast med den tilltagande skröpliga hälsan hos den örgrytianska befolkningen att göra.

/Tony

Vet ni förresten hur många spårvagnslinjer som passerar inom Örgyte SDN?
en, fem eller nio stycken?
Och iså fall vilka?[/quote]

Postat: tisdag 04 mars 2003 8:51
av Björn J.
Tony:
Haltar, jovars, men i såfall på båda benen.
Nu har ju det gjorts en del åtgärder i "trafikmiljön" som delvis hindrar genomfartstrafik med "privat motordrivet fordon" inom stadsdelen.
Danska Vägen, St.Sigfridsgatan, med fler ställen.
Ur mitt perspektiv har jag dessutom svårt att se fördelen med avlägsnabdet av 64:an och införandet av linje 50, men det finns väl något bra med det också?

Bj.

Postat: tisdag 04 mars 2003 9:05
av 2763
Björn J. skrev:Tony:
Haltar, jovars, men i såfall på båda benen.
Nu har ju det gjorts en del åtgärder i "trafikmiljön" som delvis hindrar genomfartstrafik med "privat motordrivet fordon" inom stadsdelen.
Danska Vägen, St.Sigfridsgatan, med fler ställen.
Ur mitt perspektiv har jag dessutom svårt att se fördelen med avlägsnabdet av 64:an och införandet av linje 50, men det finns väl något bra med det också?

Bj.
Här hoppar vi vilt....

Men visst, det finns konstigheter i att byta ut två fungerande linjenummer (19 och 64) mot två nya (16 och 50) - det tar tid att ändra resvanemönster.

Vad som är bra med det ena och inte det andra - säg det.

Du har en poäng med framkomlighetsförsämringarna, fast det enskilt största framkomlighetsproblemet för Örgrytianska privatbilister är väl ändå signalprioriteringen vid S:t sigfrids plan, har mer än en gång köat över 20 minuter för att komma förbi där. Ett bra sätt att ge kollektivtrafiken ett försprång.

/Tony

Postat: tisdag 04 mars 2003 18:53
av Björn J.
TonyM skrev:
Vad som är bra med det ena och inte det andra - säg det.

Du har en poäng med framkomlighetsförsämringarna, fast det enskilt största framkomlighetsproblemet för Örgrytianska privatbilister är väl ändå signalprioriteringen vid S:t sigfrids plan, har mer än en gång köat över 20 minuter för att komma förbi där. Ett bra sätt att ge kollektivtrafiken ett försprång.

/Tony
Jaha... jo där passrar jag var morgon, men jag har nästan alltid "grön våg".

Men om du stått där i 20 minuter så kanske du förstår också den andra anledningen till att platsen av Göteborgshumorn döpts till "Röda Torget"...

20 minuter??? det måste ju varit väldigt tätt mellan femmor åt båda hållen och så passade väl förståss hela Ringliniens vagnpark på att vända i slingan samtidigt?

(För er andra... ett visst lands generalkonsulatsfilial eller något liknande ligger alldeles intill).

Bj.

Spårvagnar i Örgryte

Postat: onsdag 05 mars 2003 14:38
av Johnny - ej inloggad idag
Vet ni förresten hur många spårvagnslinjer som passerar inom Örgyte SDN?
en, fem eller nio stycken?
Och iså fall vilka

Nio - 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 och 11.

Av dessa stannar dock 7, 8, 9 och 11 inte i Örgryte utom vid driftstörningar och på väg till och från stallarna

Postat: onsdag 05 mars 2003 15:34
av 2763
Björn J. skrev:
TonyM skrev:
Vad som är bra med det ena och inte det andra - säg det.

Du har en poäng med framkomlighetsförsämringarna, fast det enskilt största framkomlighetsproblemet för Örgrytianska privatbilister är väl ändå signalprioriteringen vid S:t sigfrids plan, har mer än en gång köat över 20 minuter för att komma förbi där. Ett bra sätt att ge kollektivtrafiken ett försprång.

/Tony
Jaha... jo där passrar jag var morgon, men jag har nästan alltid "grön våg".

Men om du stått där i 20 minuter så kanske du förstår också den andra anledningen till att platsen av Göteborgshumorn döpts till "Röda Torget"...

20 minuter??? det måste ju varit väldigt tätt mellan femmor åt båda hållen och så passade väl förståss hela Ringliniens vagnpark på att vända i slingan samtidigt?

(För er andra... ett visst lands generalkonsulatsfilial eller något liknande ligger alldeles intill).

Bj.
Mitt scenario rörde sig om transport fr. Danska Vägen - - S:t sigfridsgatan under eftermiddagsrusningen under ombyggnaden av en viss E6:a.

/T

Re: Spårvagnar i Örgryte

Postat: onsdag 05 mars 2003 21:07
av Björn J.
Johnny - ej inloggad idag skrev:Vet ni förresten hur många spårvagnslinjer som passerar inom Örgyte SDN?
en, fem eller nio stycken?
Och iså fall vilka

Nio - 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 och 11.

Av dessa stannar dock 7, 8, 9 och 11 inte i Örgryte utom vid driftstörningar och på väg till och från stallarna
Ja det är väl riktigt.
Exempelvis tran börjar vid Kålltorp i Örgryte, för att strax köra in i Härlanda SDN en stund, sedan Örgryte igen, och sedan bli det väl SDN Centrum, skulle jag tro.
7,8,9 och 11 går ju igenom Örgryte på snabbspåret.

Bj.