Stopp i trafiken.....
Postat: torsdag 27 februari 2003 23:03
Läser i dagens nykommna nummer av STRASSENBAHN-magazin (3/2003) att även i det stora spårvägslandet Tyskland, så lyckas man få till rejäla trafikstopp.
Det handlar om Augsburg i södra Tyskland, den 31 januari, där ett GT-4-tåg (406+456, ex Stuttgart) klockan 6 på morgonen spårade ur, pga det kraftiga snöfallet. Urspårningen skedde vid Königsplatz, som är en stor knutpunkt i city, varvid ledarvagnen också förlorade sin strömavtagare.
Vid urspårningen for vagnarna också delvis upp på en av perrongerna i området, vilket försvårade arbetet att få vagnarna tillbaka i spår.
Under tiden blockerades alltrafik på linjerna 1, 2 och 3 samt ett flertal tunga busslinjer.
Fram till 9.45 inträffade ytterligare tre (dock mindre allvarliga) urspårningar på platsen.
Orsak var enligt utredning, störning i växelvärmens funktion, varvid den hårda busstrafiken packat spår och växlar fulla med is och snö.
Trafikstörningarna beskrivs som mycket omfattande, bl.a. pga att kontaktledningen måste göras spänningslös under den tid kontaktledningsskadorna reparerades.
Detta nummer innehåller dessutom en 8 sidig artikel om (våra) spårvagnar i Norrköping, samt en artikel om Düwags ledvagnar (9 sidor), samt en massa annat trevligt. Allt illustrerat med massor av färgbilder.
//Leif D
Det handlar om Augsburg i södra Tyskland, den 31 januari, där ett GT-4-tåg (406+456, ex Stuttgart) klockan 6 på morgonen spårade ur, pga det kraftiga snöfallet. Urspårningen skedde vid Königsplatz, som är en stor knutpunkt i city, varvid ledarvagnen också förlorade sin strömavtagare.
Vid urspårningen for vagnarna också delvis upp på en av perrongerna i området, vilket försvårade arbetet att få vagnarna tillbaka i spår.
Under tiden blockerades alltrafik på linjerna 1, 2 och 3 samt ett flertal tunga busslinjer.
Fram till 9.45 inträffade ytterligare tre (dock mindre allvarliga) urspårningar på platsen.
Orsak var enligt utredning, störning i växelvärmens funktion, varvid den hårda busstrafiken packat spår och växlar fulla med is och snö.
Trafikstörningarna beskrivs som mycket omfattande, bl.a. pga att kontaktledningen måste göras spänningslös under den tid kontaktledningsskadorna reparerades.
Detta nummer innehåller dessutom en 8 sidig artikel om (våra) spårvagnar i Norrköping, samt en artikel om Düwags ledvagnar (9 sidor), samt en massa annat trevligt. Allt illustrerat med massor av färgbilder.
//Leif D