Sida 1 av 1
Vändskiva i Tunnelbanan
Postat: onsdag 23 augusti 2006 14:32
av A32
Den här bilden tog jag 1999 i Rissnehallen, mig veterligt den enda vändskiva som finns inom tunnelbanans område.
Eller har jag missat någon?
Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:12
av Sparkfot
Vändskiva utan strömskena eller liknande, och vad använde man den till? Spåren leder jue ingen vart? Och finns den kvar idag?

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:17
av TimK
Jag vet inte (trots att jag har gått förbi den otaliga gånger), men jag kan tänka mig att den användes till att vända tunnelvagnar (jämnt slitage vet du).
Jag tror inte denna vändskiva är brukbar längre. Den såg inte ut att vara det när jag brukade gå förbi den på väg till och från hallbyggnaden i Rissne.
Mvh Tim
Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:19
av LÅ1
Sparkfot skrev:Vändskiva utan strömskena eller liknande, och vad använde man den till? Spåren leder jue ingen vart? Och finns den kvar idag?

Vill man bara vända en vagn så behöver det ju iof bara finnas ett spår fram till vändskivan! Men jag antar att det finns/fanns minst tre spår som leder någonstans, ett mitt emot varje spårstump man ser på andra sidan!
Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:21
av Lars Stegenius
Visst finns den kvar!
Den var avsedd att vända arbetsfordon på - spåret fram till den har ingen strömskena och är delvis gatuspår. Spåret benämns spår B och ansluter till övriga spårsystemet (bakom fotografens rygg) i växel 604. På spår B brukar den lilla lokomotorn 9216 stå parkerad. Den används visst inte särkilt ofta och när jag en gång frågade lite nyfiket om den fick jag svaret att "du får gärna ta med den hem". Hm, den skulle nog få plats i vardagsrummet.....
Spåret som fortsätter på andra sidan skivan är fortfarande spår B. Till höger finns spår C och sedan finns ytterligare några små spårstumpar som saknar beteckning
//Lars S
Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:04
av Erik J
De rödaktiga sakerna som står där är redskap till en universalmaskin som väl kallades "Manicken" av finskt fabrikat som slutade sina dagar genom att brinna. Vad jag vet är vändplattan avstängd idag men funderingar på att renovera den finns för att användas till just arbetsfordon igen. På vanliga järnvägar vänder man arbetsfordon genom vändskiva på fordonet, men tub har sin strömskena vilket försvårar operationen så långa fordon kan i praktiken bara vända på ett fåtal ställen om man inte använder vänsplatta som i Risne eller vändslinga.

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:59
av Lars Stegenius
Aha, jag har undrat över vad det är för grejor som står där. Det syns att dom tillhör samma maskin. Nu kom förklaringen!
Var det inte "Manicken" som började sin karriär med att tappa bromsarna och stod och rullade fram och tillbaka mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan eller något sånt?
//Lars S
Postat: onsdag 23 augusti 2006 17:27
av Erik J
Lars Stegenius skrev:Aha, jag har undrat över vad det var för grejor som står där. Det syns att dom tillhör samma maskin. Nu kom förklaringen!
Var det inte "Manicken" som började sin karriär med att tappa bromsarna och stod och rullade fram och tillbaka mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan eller något sånt?
//Lars S
Det var en massa tillbehör till den som antagligen gick rätt snabbt att byta speciellt eftersom dom hade varsitt litet bås runt om vändskivan.
Orginalbromsen är en del i växellådan som i sin tur hade kedjor ner till axlarna så när kedjorna lossnade så blev det väldigt mjuk broms på fordonet

Efter den berömda händelsen byggdes det in kraftiga skivbromsar på en av axlarna för att förhindra återfall.
Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Postat: onsdag 23 augusti 2006 18:42
av Lars Stegenius
Erik J skrev:Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Stämmer bra.
//Lars S
Postat: lördag 26 augusti 2006 22:19
av Conny
Nu för tiden motionerar vi bara vändskivan på skoj. När vi har lite tråkigt går vi ut och snurrar på den. Men nu för tiden används den inte alls vill jag påstå. Förstår inte riktigt meningen med att kunna vända en vagn, hade vart bättre med plats för två st....
Postat: lördag 26 augusti 2006 23:07
av Anders Hanquist
Vändskivan lär ha köpts begagnad grån SJ och har ursprungligen funnits någonstans på Västkusten (Uddevalla kanske). Minns inte så noga det är ju trettio år sedan den kom till sin nuvarande plats.
Postat: lördag 26 augusti 2006 23:09
av bruse
Erik J skrev:
Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Aha, det var den jag såg idag när jag cuklade förbi. Mer rost än metall.
Postat: söndag 27 augusti 2006 10:42
av daniel_s
Conny skrev:Nu för tiden motionerar vi bara vändskivan på skoj. När vi har lite tråkigt går vi ut och snurrar på den. Men nu för tiden används den inte alls vill jag påstå. Förstår inte riktigt meningen med att kunna vända en vagn, hade vart bättre med plats för två st....
Och när såg du en 29-metersvändskiva sist? Skämt åsido, det finns säkert, men...
Intressant problem. Ska man vända två vagnar finns det ju två sätt:
1. Åk till Vällingby och vänd
2. Koppla isär vagnarna, vänd dem var för sig på skivan och sätt ihop dem igen.
Sätt 2) innebär ju lite pyssel med parkopplade vagnar, men det kan nog ändå åtminstone i teorin gå snabbare. Fast man behöver åtminstone en reparatör och en som kör lokomotorn, tillämpar man sätt 1) så räcker det med en förare.
Postat: söndag 27 augusti 2006 13:33
av Conny
Hehe sant. Kanske en lite väl stor vändskiva ja

. Tänkte inte på det... hehe. Jo det är ju så vi gör. Fast vi kör till nyboda oftast. Brukar vara i samband med svarv eller nåt liknande som man slingar om vagnarna.
Att koppla isär är väl i sig inget problem. Dock lite jobbigt att hålla på. Dom där "musslorna" mellan vagnarna är inte direkt roliga att plocka isär....