Sida 1 av 1

Trafikstart för Upptåget i Upplands Väsby...

Postat: måndag 21 augusti 2006 18:24
av aik_putte
Innebar förseningar och inställda tåg.

Ursäkta min lånade kompaktkameras bilder!

Norra uppgången till Upptåget och Märsta-tåget
Bild

Upptåget har ankommit Väsby och inväntar avgång
Bild

Interiör i vagn 1
Bild

Kortläsare, funkar bara för UL-korten eller?
Bild

Interiör igen
Bild

Nya skyltar i Väsby
Bild

Bild

Upptåget ska avgå
Bild

Snygg ''logga''
Bild

Nya skyltar i norra uppgången bakom spärrvakten
Bild

Nya skyltar till pendeltåget mot Stockholm också + en annan fotograf som också fotade Upptåget
Bild

På Stockholms-perrongen står det: Se upp för passerande tåg när Upptåget ankommer Väsby
Bild

Tåget till Gävle var (självklart) inställt!
Bild

Hoppas bilderna var lite intressanta och inte för suddiga etc.

Postat: måndag 21 augusti 2006 18:44
av kildor
Trevligt reportage! Och bilderna var det inget fel på :)

Postat: måndag 21 augusti 2006 18:45
av aik_putte
Tack tack! :)

Postat: måndag 21 augusti 2006 19:28
av Sture!
Då måste jag ju bara passa på att lägga upp den här ännu suddigare bilden på de nya linjekartorna som jag såg igår morse i pendeltågen. Man verkar ha fått till anslutningarna lite mer korrekt nu. Inte som förut då anslutning till tunnelbanan befann sig någonstans mellan Stockholm C och Storckholms södra, samt att man nu fått dit en lokalbaneanslutning vid Årstaberg. Även anslutning till Upptåget finns med på ett hörn.

Bild

Postat: tisdag 22 augusti 2006 10:52
av aik_putte
Sture! skrev:Då måste jag ju bara passa på att lägga upp den här ännu suddigare bilden på de nya linjekartorna som jag såg igår morse i pendeltågen. Man verkar ha fått till anslutningarna lite mer korrekt nu. Inte som förut då anslutning till tunnelbanan befann sig någonstans mellan Stockholm C och Storckholms södra, samt att man nu fått dit en lokalbaneanslutning vid Årstaberg. Även anslutning till Upptåget finns med på ett hörn.

Bild
Den där nya linjekartan var ju ganska bra, bättre än dom gamla men jag tycker nästan att man kunde skrivit in Arlanda istället för att skriva mot Arlanda-Uppsala men förbannat dåligt att det inte står Tierp och Gävle! :evil:

Postat: tisdag 22 augusti 2006 12:57
av Coppas
aik_putte skrev:Den där nya linjekartan var ju ganska bra, bättre än dom gamla men jag tycker nästan att man kunde skrivit in Arlanda istället för att skriva mot Arlanda-Uppsala men förbannat dåligt att det inte står Tierp och Gävle! :evil:
Nja, tillåter mig att ha en avvikande mening här. De nya linjekartortorna kunde kanske ha haft med Arlanda, men det handlar fortfarande om information applicerad i fordon som enbart ska användas för lokaltrafik i Stockholm. Information om att Upptåget fortsätter vidare mot destinationer som t.o.m. ligger i Gävleborgs län blir nog definitivt överkurs för den ordinäre SL-trafikanten. :wink:

För lite information är ofta dåligt, men även för mycket information kan ställa till besvär. Observera att det t.ex. inte alls står något om Tvärbanans destinationer vid Årstaberg eller att tåg mot Västerås stannar i Sundbyberg. Istället finns där bara symboler för respektive alternativt trafikslag. Det här är som sagt en linjekarta för pendeln i Stockholm och ur den synvinkeln är den helt OK ur det funktionshänseendet! Skulle man börja lasta in för mycket så skulle fler människor bara bli förvirrade istället för informerade. :mrgreen:

Mvh // Nico

Postat: tisdag 22 augusti 2006 14:37
av Kantorn
Sture! skrev:Inte som förut då anslutning till tunnelbanan befann sig någonstans mellan Stockholm C och Storckholms södra...
Men berodde inte det på att man satte dit ett klistermärke där Årstaberg fanns med (nat-vis utan lokalbana, allt är inte toppen) och att t-baneanslutningen hamnade utanför dessa klistermärken?

Postat: onsdag 23 augusti 2006 19:32
av Sture!
Kantorn skrev: Men berodde inte det på att man satte dit ett klistermärke där Årstaberg fanns med (nat-vis utan lokalbana, allt är inte toppen) och att t-baneanslutningen hamnade utanför dessa klistermärken?
Nix. Det berodde på att SL fixade klistermärken som var felaktiga bara.
Såhär såg det ut innan de nya linjekartorna kom på plats:

Bild

Postat: onsdag 23 augusti 2006 19:40
av bruse
Men men, J-symbolen betyder ju pendeltåg! På kartorna använder dom ju pendeltågssymbolen för fjärrtåg! Så förvirrande. Varbyter man till fjärrtåg då? Och får man inte byta pendeltåg på andra stationer, som Södra station exempelvis?

Att SL aldrig kan vara konsekvent nån gång!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 19:40
av daniel_s
Sture! skrev:Bild
Så där blir det när man låter nån prao-elev sköta viktiga uppgifter som att göra skyltar, men hav förtröstan: Om prao-eleverna försvinner så blir det en vuxen analfabet som får göra det i stället!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 20:34
av Coppas
bruse skrev:Men men, J-symbolen betyder ju pendeltåg! På kartorna använder dom ju pendeltågssymbolen för fjärrtåg! Så förvirrande. Varbyter man till fjärrtåg då? Och får man inte byta pendeltåg på andra stationer, som Södra station exempelvis?

Att SL aldrig kan vara konsekvent nån gång!
Nja, J-symbolen betyder väl 'Järnväg' vilket ju då inbegriper både pendeltåg såväl som fjärrtåg. Lite får man ju läsa mellan raderna oxå. :wink: :mrgreen:


Mvh // Nico