Sida 1 av 3
Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: söndag 20 augusti 2006 0:49
av LÅ1
För att få en tråd under rätt forumdel så startar jag en ny tråd här som delvis är en fortsättning på mit eget inlägg i
den här tråden!
U55
(Inleder med att upprepa (något redigerat) vad jag skrev i annan tråd.)
Mellan Unter Den Linden (Pariser pl.) och Hauptbahnhof byggs en kort U-bahn, linje 55. En mellanliggande station, Bundestag. Linjen planeras att förlängas åt öster så den sammanfogas med U5 (Alex) och åt väster till Tegel (flygplatsen).
Jag tror att ett problem med sträckan Alex - Unter den Linden är att alla(?) lindar kommer att behöv tas bort och sedan nyplanteras, vilket inte är poppulärt!
En fråga jag ställer mej är hur man skall få förbindelse med övriga U-bahnnätet innan förlängningen till Alex är färdig! Man kan ju knappast driva trafik på en issolerad sträcka, utan förbindelse med vagnhall och verkstad!
Bygget har en egen hemsida! T.o.m. med en engelskspråkiga varianten! Man kan se bilder från bygget, kartskisser mm. På den tyskspråkiga startsidan finns en länk till webcam, men den tycks vara nere!
Tänk om SL kunde göra en egen hemsida för ett visst projekt med bilder och info! Och flerspråkig! Föredömligt!
LÄNK!
Cabriole i U-bahn!
Man kan tydligen åka en specialtur med öppen vagn i Berlin U-bahn!
LÄNK!
Promenera i U-bahn
Det anordnas även vandringsturer i Berlins U-bahn! På ett par av bilderna i länken nedan så se man hur strömskenan ligger öppen uppåt, men har gula skydd på sidorna!
LÄNK!
EDIT: Tagit bort en passus om att BVGs normala sidor inte finns på engelska, för det gör de!
Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: söndag 20 augusti 2006 9:25
av Lind
LÅ1 skrev:
Promenera i U-bahn
Det anordnas även vandringsturer i Berlins U-bahn! På ett par av bilderna i länken nedan så se man hur strömskenan ligger öppen uppåt, men har gula skydd på sidorna!
LÄNK!
Man ser också på ett par bilder att strömskenen är väljordad i ena rälen.
Mao helt riskfritt.
Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: söndag 20 augusti 2006 9:33
av Lind
LÅ1 skrev:För att få en tråd under rätt forumdel så startar jag en ny tråd här som delvis är en fortsättning på mit eget inlägg i
den här tråden!
U55
(Inleder med att upprepa (något redigerat) vad jag skrev i annan tråd.)
Mellan Unter Den Linden (Pariser pl.) och Hauptbahnhof byggs en kort U-bahn, linje 55. En mellanliggande station, Bundestag. Linjen planeras att förlängas åt öster så den sammanfogas med U5 (Alex) och åt väster till Tegel (flygplatsen).
Jag tror att ett problem med sträckan Alex - Unter den Linden är att alla(?) lindar kommer att behöv tas bort och sedan nyplanteras, vilket inte är poppulärt!
En fråga jag ställer mej är hur man skall få förbindelse med övriga U-bahnnätet innan förlängningen till Alex är färdig! Man kan ju knappast driva trafik på en issolerad sträcka, utan förbindelse med vagnhall och verkstad!
Bygget har en egen hemsida! T.o.m. med en engelskspråkiga varianten! Man kan se bilder från bygget, kartskisser mm. På den tyskspråkiga startsidan finns en länk till webcam, men den tycks vara nere!
Tänk om SL kunde göra en egen hemsida för ett visst projekt med bilder och info! Och flerspråkig! Föredömligt!
LÄNK!
Det är inte så att man tänker ha gemensam räls med U2 mellan Mohrens strasse och Alex...?
U55 blir verkligen en isolerat sträcka en tid. Jag kan tänka mig att de har en förbindning vid Brandenburger tor (S1/S2) eller vid Hauptbahnhof så de kan transportera vagnar mellan systemen.
Postat: söndag 20 augusti 2006 9:35
av bruse
Kan inte BVG lära sig ny tunnelbanebyggteknik, som att gräva lite djupare, istället för cut-n-cover (eler vadd et heter)? Alltså kräva upp, bygg station och täck över.
Förstår att Berlinare vill värna sina lindar, de har väl en viss historisk symbolik?
Postat: söndag 20 augusti 2006 10:30
av LÅ1
bruse skrev:Kan inte BVG lära sig ny tunnelbanebyggteknik, som att gräva lite djupare, istället för cut-n-cover (eler vadd et heter)? Alltså kräva upp, bygg station och täck över.
Förstår att Berlinare vill värna sina lindar, de har väl en viss historisk symbolik?
Jag tror det är djupt till berget i Berlin. Sand hur djupt man än gräver skulle jag tro! Så det är nog ganska svårt!
Men det finns väl någon form av frysteknink som möjligen kunde användas för att driva tunnel djupt i sand som annars rasar lätt?
Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: söndag 20 augusti 2006 18:57
av M_M
Lind skrev:LÅ1 skrev:För att få en tråd under rätt forumdel så startar jag en ny tråd här som delvis är en fortsättning på mit eget inlägg i
den här tråden!
U55
(Inleder med att upprepa (något redigerat) vad jag skrev i annan tråd.)
Mellan Unter Den Linden (Pariser pl.) och Hauptbahnhof byggs en kort U-bahn, linje 55. En mellanliggande station, Bundestag. Linjen planeras att förlängas åt öster så den sammanfogas med U5 (Alex) och åt väster till Tegel (flygplatsen).
Jag tror att ett problem med sträckan Alex - Unter den Linden är att alla(?) lindar kommer att behöv tas bort och sedan nyplanteras, vilket inte är poppulärt!
En fråga jag ställer mej är hur man skall få förbindelse med övriga U-bahnnätet innan förlängningen till Alex är färdig! Man kan ju knappast driva trafik på en issolerad sträcka, utan förbindelse med vagnhall och verkstad!
Bygget har en egen hemsida! T.o.m. med en engelskspråkiga varianten! Man kan se bilder från bygget, kartskisser mm. På den tyskspråkiga startsidan finns en länk till webcam, men den tycks vara nere!
Tänk om SL kunde göra en egen hemsida för ett visst projekt med bilder och info! Och flerspråkig! Föredömligt!
LÄNK!
Det är inte så att man tänker ha gemensam räls med U2 mellan Mohrens strasse och Alex...?
U55 blir verkligen en isolerat sträcka en tid. Jag kan tänka mig att de har en förbindning vid Brandenburger tor (S1/S2) eller vid Hauptbahnhof så de kan transportera vagnar mellan systemen.
U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Postat: söndag 20 augusti 2006 18:59
av M_M
bruse skrev:Kan inte BVG lära sig ny tunnelbanebyggteknik, som att gräva lite djupare, istället för cut-n-cover (eler vadd et heter)? Alltså kräva upp, bygg station och täck över.
Förstår att Berlinare vill värna sina lindar, de har väl en viss historisk symbolik?
Går det inte att gräva upp och återplantera samma träd, eller är rötterna alldeles för stora för att det ska vara rimligt?
Fördelen med cut'n'cover är att det leder till något kortare restid då det går snabbare att gå till/från plattformerna. Eftersom BVG kör med öppna spärrar så går det *väldigt* fort att gå mellan tågen och ytan!
Postat: söndag 20 augusti 2006 19:44
av Ivers1991
När det gäller grossprofil-kleinprofil så har det något att göra med polariseringen också (tyckte jag hörde att en sträcka som har grossprofil fick mindre rostskador på skenorna).
Postat: söndag 20 augusti 2006 19:49
av M_M
Ivers1991 skrev:När det gäller grossprofil-kleinprofil så har det något att göra med polariseringen också (tyckte jag hörde att en sträcka som har grossprofil fick mindre rostskador på skenorna).
Just ja, sant. Östberlin bytte polaritet på sin del av kleinprofil-U2, men när nätet återförenades så bytte man åter igen för att slippa jobbet att byta på resten av nätet.
Plusjordade system är bäst när det gäller rostskador o.s.v...
Dumt nog är kunskapen att plusjord är bäst tydligen ganska dåligt spridd. Av nån dum anledning bytte man t.ex. till minusjord på bilar nån gång på 50talet, före det var det väl lite olika mellan olika fabrikat.
Antennförstärkare för marksänd tv som får ström genom antennsladden är oftast plusjordade, men sen när parabolerna dök upp så skulle det vara minusjordat och på köpet kom kravet på mycket bättre fuktisolering som ett brev på posten...
Postat: tisdag 22 augusti 2006 22:20
av Piirka
mats skrev:bruse skrev:Kan inte BVG lära sig ny tunnelbanebyggteknik, som att gräva lite djupare, istället för cut-n-cover (eler vadd et heter)? Alltså kräva upp, bygg station och täck över.
Förstår att Berlinare vill värna sina lindar, de har väl en viss historisk symbolik?
Går det inte att gräva upp och återplantera samma träd, eller är rötterna alldeles för stora för att det ska vara rimligt?
Fördelen med cut'n'cover är att det leder till något kortare restid då det går snabbare att gå till/från plattformerna. Eftersom BVG kör med öppna spärrar så går det *väldigt* fort att gå mellan tågen och ytan!
Cut'n'cover-tunnlar är dyrare att bygga jämfört med tunnlar i berggrund. Det som fördyrar tunnelbygge i berggrund är stationerna med många och långa schakt för rulltrappor och hissar mfl. Med cut'n'cover blir det dyrt då infrastrukturen (gas/fjärrvärme/fjärrkyla, elektriska/IT-ledningar mm.) under gatytan måste flyttas/byggas om.
Projektet med U55 verkar endast delvis vara ett cut'n'cover-bygge iom att ett arbetsschakt byggs under Pariser Platz. Det verkar som om resten skulle byggas med Schildvortrieb (tunnelborrning), såsom det visas på en av projektets
sidor. Då torde lindarna få bli kvar, då tunnlarna borras såpass djupt under gatunivån.
Piirka
---------------
Språklektion 342 i Mumindalen
glasskaka - glasstårta
Postat: tisdag 22 augusti 2006 23:13
av VeVen
En annan nackdel, förutom de omfattande störningarna under byggtiden, med cut-n-cover är att man i praktken är tvungen att följa gatunätet. Det kanske inte alltid blir den bästa dragningen ur funktionssynpunkt, bland annat blir det skarpa kurvor.
tillägger VeVeN
Postat: onsdag 23 augusti 2006 0:47
av TimK
VeVen skrev:En annan nackdel, förutom de omfattande störningarna under byggtiden, med cut-n-cover är att man i praktken är tvungen att följa gatunätet. Det kanske inte alltid blir den bästa dragningen ur funktionssynpunkt, bland annat blir det skarpa kurvor.
tillägger VeVeN
Just därför brukar man bara välja denna metod när man av helt andra anledningar måste följa gatunätet, t.ex. när det inte är möjligt eller är för dyrt att bygga under husen. (På vissa ställen har det varit så att det fanns lagliga hinder mot att bygga under husen; annars kan det vara så att det kostar alldeles för mycket att få tillstånd att bygga så.)
Observera att det av det senare skälet kan vara billigare att bygga cut-and-cover trots de ökade kostnaderna som Piirka påpekade. Det är dessutom så att de olika typerna av ledningar (el/gas/vatten osv.) inte alltid ligger under just den gata där man vill bygga tunnelbana.
Mvh Tim
Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: onsdag 18 oktober 2006 17:49
av M_M
mats skrev:U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Tänk vad klantigt, jag har skrivit fel. U1-U4 = kleinprofil, U5-U9=grossprofil, ska det ju stå och inget annat

Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: onsdag 18 oktober 2006 18:31
av Ulrik Berggren
mats skrev:mats skrev:U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Tänk vad klantigt, jag har skrivit fel. U1-U4 = kleinprofil, U5-U9=grossprofil, ska det ju stå och inget annat

Trevligt att du lyfte upp den här tråden; här står det ju svart på vitt vad jag undrade om i
tråden om U-bahn i bildforumet

Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: onsdag 18 oktober 2006 18:46
av M_M
Ulrik Berggren skrev:mats skrev:mats skrev:U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Tänk vad klantigt, jag har skrivit fel. U1-U4 = kleinprofil, U5-U9=grossprofil, ska det ju stå och inget annat

Trevligt att du lyfte upp den här tråden; här står det ju svart på vitt vad jag undrade om i
tråden om U-bahn i bildforumet

Jag såg länken hit från den där tråden, och såg att jag skrivit fel

Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)
Postat: lördag 21 oktober 2006 14:26
av Yngve
mats skrev:U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Jge trur de praktiske problemene er større enn tekniske; strømskinner og polaritet lar seg sikkert løse, men Großprofil er tross alt 35cm bredere . . .
Postat: lördag 21 oktober 2006 19:27
av LÅ1
Min gissning är att vagnarna på U55 kommer att bogseras på DB-spår när de måste till hall eller verkstad. Men man kommer förstås att försöka minimera detta så gått det går!
OBS! Bara en ren gissning! Vet inte var det finns spårförbindelser mellan Klainprofils-U-bahn och DB, men det borde vara lätt (i alla fall relativt lätt) att ordna detta vid Hauptbahnhof. (Vid undre nivån, då förstås!)
Vet inte heller var U55 skall ha sin station vid Hbf. Möjligen är en av de undre perongerna byggd för U-bahn och inte för DBs tåg? Var inte runt och tittade på alla plattformar när jag var där. Såg inga skyltar som pekade ut var U-stationen skulle ligga. (Man kunde ju tänkt sej att man skyltade även U-bahn från början, men täckte över dessa tills vidare, men inget sådant såg jag heller.)
Postat: lördag 21 oktober 2006 20:30
av Piirka
Det ser ut som om U55:n saknar förbindelsespår överhuvudtaget. Hittade bilder tagna i januari på
en arbetsvagn. Den sänktes med en kran ner i U-bahntunneln genom ett schakt.
Trafiken på U55:n planeras som en pendellinje på det ena spårparet*. Jag tippar på att man sänker ned två tåg. Det ena används i trafik medan det andra står som reserv. Om trafiktåget får vagnfel, sätter man in reservtåget. Tåget med vagnfel hissas upp ur tunneln och ett nytt hissas ner. Om båda tågen får vagnfel samtidigt, så borde schienenersatzverkehr vara enkel att ordna. Trafikantmängden på U55:n beräknas till 6.400 dagliga resenärer.
* EDIT: En bild på
Hauptbahnhof Bahnhof (U) visar att endast ett spårpar lagts där. På andra sidan plattformen syns inga spår, bara makadam.
Piirka
---------------
Språklektion 396 i Mumindalen
ha öga för ngt - ha en blick för ngt
Postat: söndag 22 oktober 2006 12:02
av LÅ1
Piirka skrev:Det ser ut som om U55:n saknar förbindelsespår överhuvudtaget. Hittade bilder tagna i januari på
en arbetsvagn. Den sänktes med en kran ner i U-bahntunneln genom ett schakt.
Trafiken på U55:n planeras som en pendellinje på det ena spårparet*. Jag tippar på att man sänker ned två tåg. Det ena används i trafik medan det andra står som reserv. Om trafiktåget får vagnfel, sätter man in reservtåget. Tåget med vagnfel hissas upp ur tunneln och ett nytt hissas ner. Om båda tågen får vagnfel samtidigt, så borde schienenersatzverkehr vara enkel att ordna. Trafikantmängden på U55:n beräknas till 6.400 dagliga resenärer.
* EDIT: En bild på
Hauptbahnhof Bahnhof (U) visar att endast ett spårpar lagts där. På andra sidan plattformen syns inga spår, bara makadam.
Piirka
---------------
Språklektion 396 i Mumindalen
ha öga för ngt - ha en blick för ngt
Tack för länkarna! Wikipedia-bilden var ny för mej, och där ser man tydligt att det
inte är inne på själva Hauptbahnhof som U55 får station.
Jag tycker att en lösning med att lyfta ner (och upp) vagnar med kran verkar omständigt och inte lämpat för reguljär hantering, men det kanske är en amatörmässig uppfattning!

Postat: söndag 22 oktober 2006 12:31
av Piirka
LÅ1 skrev:
Jag tycker att en lösning med att lyfta ner (och upp) vagnar med kran verkar omständigt och inte lämpat för reguljär hantering, men det kanske är en amatörmässig uppfattning!

I tunnelbanan i Glasgow hade man ett liknande system med hissning upp och ner av vagnarna med en kran. Förbindelsespår byggdes ner till "the Clockwork Orange" byggdes åren 1977-1980.
På Waterloo&City-linjen i London fanns det fram till år 1990 en hissanordning vid Waterloo-stationen där vagnarna lyftes upp och ner. Då stationen byggdes om pga trafiken med Eurostartågen, så började man att lyfta vagnarna med en kran upp och ner genom en öppning. I båda städerna lyftes vagnarna bara vid större saneringar, mindre reparationer gjordes nere i tunnlarna.
Piirka
---------------
Språklektion i Mumindalen
397 hajdare ['hajdare] - dragspel