Sida 1 av 2

Vagnbristen i Norrköping

Postat: onsdag 26 februari 2003 20:06
av Martin Bernandersson
Som ni alla vet har ett antal M67:or (eller m/67 som journalisten i NT skrev... :roll: ) belagts med körförbud p.g.a. ojämnheter i hjulen som ger upphov till allt för höga ljudnivåer inne i vagnen (arbetsmiljöproblem). Linje 3 har i stället trafikerats med bussar till stor del. Jag har dock inte sett en enda av M98:orna ute i veckan, har de också belagts med körförbud, eller vad är problemet?

/Martin

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 10:46
av leifd
Martin Bernandersson skrev:Som ni alla vet har ett antal M67:or (eller m/67 som journalisten i NT skrev... :roll: ) belagts med körförbud p.g.a. ojämnheter i hjulen som ger upphov till allt för höga ljudnivåer inne i vagnen (arbetsmiljöproblem). Linje 3 har i stället trafikerats med bussar till stor del. Jag har dock inte sett en enda av M98:orna ute i veckan, har de också belagts med körförbud, eller vad är problemet?

/Martin

Läget är följande......

Alla M67K är i trafik, med undantag av 84, som just nu byggs om för att kunna gå som konduktörslös multipelvagn.

M67B (92 och 94) kan användas vid vagnbrist.

M98 alla tre trafikvagnarna står med skador, 21 tappad växellåda - rep pågår, 22 lös hjulring - hjulsatserna i Tyskland för nya ringar, 23 svårfunnet elfel som slår ut 600V nätet - felsökning pågår.
24 (ej trafikvagn) är hos Mittenwalde Gerätebau.

M97 vissa vagnar är belagda med nyttjandeförbud av huvudskyddsombudet, pga högt buller från orunda hjul, alltså ej körförbud.
Eftersom någon egen svarv ej finn s måste detta ske på externverkstad (i detta fall skickas boggier till Finland). Det jobbas alltså intensivt med dessa vagnar också, främst för att hitta orsaken till att vagnarna så lätt får små slag i hjulen. Någon form av bromsproblematik rör det sig om, i komination med halt väglag då förståss.

Vad gäller det som stått i pressen, så är de säkert rätt, bara att pressen har svårt att skilja på M67 och M97, i synnerhet som bägge typerna i grunden är byggda runt 1967 (?).

För att ersätta M97 som är ur drift, får man tyvärr inte använda M67K, om det finns låggolvad buss att tillgå. Ötraf kräver nämligen att de turer som annonseras med lågt golv, går med lågolvsvagn. Alltså kör man främst med Neoplan låggolvsbussar, från -92.
//Leif D

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 11:41
av 2763
Leif D skrev:M98 alla tre trafikvagnarna står med skador, 21 tappad växellåda - rep pågår, 22 lös hjulring - hjulsatserna i Tyskland för nya ringar, 23 svårfunnet elfel som slår ut 600V nätet - felsökning pågår.
24 (ej trafikvagn) är hos Mittenwalde Gerätebau.
Vad gör 24 hos mittiskogens apparatbyggeri?

/T

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 15:51
av leifd
TonyM skrev:
Leif D skrev:M98 alla tre trafikvagnarna står med skador, 21 tappad växellåda - rep pågår, 22 lös hjulring - hjulsatserna i Tyskland för nya ringar, 23 svårfunnet elfel som slår ut 600V nätet - felsökning pågår.
24 (ej trafikvagn) är hos Mittenwalde Gerätebau.
Vad gör 24 hos mittiskogens apparatbyggeri?

/T
Genomgång och kontroll för att se hur mycket som behöver göras och vad det kommer att kosta, för att få den körklar.
Det lär finnas ett antal milijoner avsatta för detta.'
//Leif D

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 19:34
av Martin Bernandersson
Leif D skrev:
Martin Bernandersson skrev: (eller m/67 som journalisten i NT skrev... :roll: )

Vad gäller det som stått i pressen, så är de säkert rätt, bara att pressen har svårt att skilja på M67 och M97, i synnerhet som bägge typerna i grunden är byggda runt 1967 (?).

För att ersätta M97 som är ur drift, får man tyvärr inte använda M67K, om det finns låggolvad buss att tillgå. Ötraf kräver nämligen att de turer som annonseras med lågt golv, går med lågolvsvagn. Alltså kör man främst med Neoplan låggolvsbussar, från -92.
//Leif D
Hoppsan, nu var det jag som skrev fel, journalisten hade skrivit m/97, och det var notationen jag reagerade på. Man ska inte skriva inlägg när man är trött...

Neoplan låggolvarna är inte ledbussar, och ledbussar skulle verkligen behövas som ersättning på linje 3, dessutom tycker jag att det behövs ledbussar även på linje 112 ibland, så när biogasbussarna införskaffas så hoppas jag verkligen att det blir fler med led.

/Martin

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 23:11
av leifd
Neoplan låggolvarna är inte ledbussar, och ledbussar skulle verkligen behövas som ersättning på linje 3, dessutom tycker jag att det behövs ledbussar även på linje 112 ibland, så när biogasbussarna införskaffas så hoppas jag verkligen att det blir fler med led.

/Martin
Om detta medhålles, delvis i alla fall. Det bästa vore ju om man slapp köra så omfattande ersättningstrafik !
Man kan ju också gissa sig till att det kan bli ledbussar även mot Vilbergen (112), får väl bara hoppas att man kan övertyga Scania att de borde kunna leverera gasbussar de också.
//Leif D

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: torsdag 27 februari 2003 23:42
av Mr. Burns
Leif D skrev: Alla M67K är i trafik, med undantag av 84, som just nu byggs om för att kunna gå som konduktörslös multipelvagn.
Är det blott en elektrisk ombyggnad för styrning av biljettmaskinerna från en vagn? Varför kan förresten inte maskinerna vara på i andra vagnen utan bemanning? Svar kanske har nog tidigare i någon tråd, men hjärnkontoret känns illavarslande tomt. :(

Eller är det en spännande ombyggnad till permanent andravagn? Härom aftonen satt jag nämligen och tänkte på sådana oväsentligheter som hur M28/M29 skulle se ut utan förarhytt. Några fler ståplatser borde det ju i alla fall bli :wink:
Leif D skrev: Man kan ju också gissa sig till att det kan bli ledbussar även mot Vilbergen (112), får väl bara hoppas att man kan övertyga Scania att de borde kunna leverera gasbussar de också.
//Leif D
Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?


/Michael

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: fredag 28 februari 2003 6:48
av leifd
Spårvagnsmicke skrev:
Leif D skrev: Alla M67K är i trafik, med undantag av 84, som just nu byggs om för att kunna gå som konduktörslös multipelvagn.
Är det blott en elektrisk ombyggnad för styrning av biljettmaskinerna från en vagn? Varför kan förresten inte maskinerna vara på i andra vagnen utan bemanning? Svar kanske har nog tidigare i någon tråd, men hjärnkontoret känns illavarslande tomt. :(
Leif D skrev: Man kan ju också gissa sig till att det kan bli ledbussar även mot Vilbergen (112), får väl bara hoppas att man kan övertyga Scania att de borde kunna leverera gasbussar de också.
//Leif D
Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?


/Michael
--Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.
Det som det gäller mer konkret är att ta fram ett utförande på förarplatsen, där den går att låsa igen, så att obehöriga inte kan komma åt manöverpaneler m.m.

--Då kanske du underförstod fel, jag syftade väl mera på att det nämnda märket är att föredra.

//Leif D

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: fredag 28 februari 2003 15:28
av Mr. Burns
Leif D skrev: --Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.
Det som det gäller mer konkret är att ta fram ett utförande på förarplatsen, där den går att låsa igen, så att obehöriga inte kan komma åt manöverpaneler m.m.

--Då kanske du underförstod fel, jag syftade väl mera på att det nämnda märket är att föredra.

//Leif D
Så vagnarna har med åren inte fått något förarskydd likt släktingarna i väst?

Aha. Du har inte lust att för en okunnig utveckla vad som gör Scania överlägsen Volvo?


/Michael

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: lördag 01 mars 2003 12:51
av leifd
Spårvagnsmicke skrev:
Leif D skrev: --Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.
Det som det gäller mer konkret är att ta fram ett utförande på förarplatsen, där den går att låsa igen, så att obehöriga inte kan komma åt manöverpaneler m.m.

--Då kanske du underförstod fel, jag syftade väl mera på att det nämnda märket är att föredra.

//Leif D
Så vagnarna har med åren inte fått något förarskydd likt släktingarna i väst?

Aha. Du har inte lust att för en okunnig utveckla vad som gör Scania överlägsen Volvo?


/Michael
Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.
Förefaller som om herrn inte varit här på hemskans länge, vilket är en allvarlig brist i så fall (*L*).

Scania vs. Volvo, sätt dej och kör, så märker du det direkt.

Vagnbristen - bussar på tvåan

Postat: lördag 01 mars 2003 18:09
av Per-Åke Sjögren
Besökte Norrköping idag och såg att det gick bussar på alla turer på tvåan, medan trean trafikerades av M67K (+M67B 94). Tydligen ett avsteg från tidigare policy? Trångt blev det på trean. Såg några äldre rullatorförsedda damer som med nöd och näppe lyckades embarkera vagnen via bakdörrarna. Ett par med barnvagn vände vid hållplatsen omedelbart när de fick se vagnen! Jag misstänker starkt att de gick direkt till garaget och tog bilen in till stan istället.

Re: Vagnbristen - bussar på tvåan

Postat: söndag 02 mars 2003 1:53
av leifd
Per-Åke Sjögren skrev:Besökte Norrköping idag och såg att det gick bussar på alla turer på tvåan, medan trean trafikerades av M67K (+M67B 94). Tydligen ett avsteg från tidigare policy? Trångt blev det på trean. Såg några äldre rullatorförsedda damer som med nöd och näppe lyckades embarkera vagnen via bakdörrarna. Ett par med barnvagn vände vid hållplatsen omedelbart när de fick se vagnen! Jag misstänker starkt att de gick direkt till garaget och tog bilen in till stan istället.
Kanske det !
Men nu har det tagits strategiska beslut på högre nivå........om du förstår vad jag menar.
Det är nu bestämt, att från 1 mars, går det buss på linje 2, tillsvidare.
Linje 3 trafikeras med de spårvagnar som är tillgängliga.
Idag fanns bara M67K och M67B tillgängligt, då alla M97 nu är ställda, pga hjulfel eller andra stoppande fel.
Alla M98 var också ur drikt, se längre upp i tråden, men vagn 22 kommer i trafik, troligen i morgon, efter att ha fått nya hjulringar.

Klart är ju att detta inte är bra, men vad göra ??

//Leif D

Re: Vagnbristen - bussar på tvåan

Postat: söndag 02 mars 2003 8:28
av Niklas Karlsson
Leif D skrev:Klart är ju att detta inte är bra, men vad göra ??//Leif D
Kanske skulle kommunen ta och köpa sig nya spårvagnar? Hur som helst var det bra trångt under veckan på trean även när man körde låggolvsbussar. Bara för att det är lågt golv går det ju inte in mer folk i dem.

Jag anförde förresten Ötraf besvär över hur de resonerade när de sätter in för små bussar på linje 3. Jag skrev något i stil med att om man ska ha för små fordon kan man ju lika gärna köra med de spårvagnar som finns.

Förra gången jag framförde liknande synpunkter fick jag inget svar. Vi får se om de gitter svara den här gången. I så fall lovar jag att återkomma i ärendet.

(Trångt är det förresten även på 211 i Linköping från Resecentrum 7:53 på vardagarna. Visserligen ska det gå en extrabuss, men den brukar gå efter den ordinarie - och då oftast närapå tom medan den ordinarie bågnar.

Det är inte så värst vidare klyftigt att köra med minibussar till US när det precis kommit in tre knökfulla tåg från Norrköping (en X14 med ståplats), Mjölby (två X14 med ståplats) och Kisa/Rimforsa (en trevagnars Kustpil, dock utan ståplats).

Ovanpå det här tog man av någon obegriplig anledning tillbaka möjligheten att kliva på genom bussens alla dörrar i Linköping. Föreställ er synen när uppåt 100 pers försöker kliva på en liten busskrake genom förardörrarna! I all synnerhet om det är 20 minus och allmänt svinkallt ute. Nej, brrrr!)

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: söndag 02 mars 2003 14:32
av Mr. Burns
Leif D skrev:Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.
Förefaller som om herrn inte varit här på hemskans länge, vilket är en allvarlig brist i så fall (*L*).
:oops: Faktiskt inte ens satt min fot i staden, bara åkt igenom ett par gånger. Men när Götalandsbanan står färdig hoppar jag mer än gärna av tåget och avverkar spårvagnsnätet över dagen. :)
Leif D skrev: Scania vs. Volvo, sätt dej och kör, så märker du det direkt.
Anmäler mig till Spårvägens avgiftsfria busskörskola bums!


/Michael

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: måndag 03 mars 2003 10:46
av leifd
Spårvagnsmicke skrev:
Leif D skrev:Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.
Förefaller som om herrn inte varit här på hemskans länge, vilket är en allvarlig brist i så fall (*L*).
:oops: Faktiskt inte ens satt min fot i staden, bara åkt igenom ett par gånger. Men när Götalandsbanan står färdig hoppar jag mer än gärna av tåget och avverkar spårvagnsnätet över dagen. :)
Leif D skrev: Scania vs. Volvo, sätt dej och kör, så märker du det direkt.
Anmäler mig till Spårvägens avgiftsfria busskörskola bums!


/Michael
Jaja, ska du vänta tills Götalandsbanan är klar mellan G och Nr, så lär ju i alla fall jag hinna få pension, så då får du be någon annan om hjälp.
Annars går det ju på 2.40 - 3 timmar redan nu och du lär hinna åka många svängar på nätet under en dag.
//Leif D

Re: Vagnbristen - bussar på tvåan

Postat: måndag 03 mars 2003 17:23
av Anders P.
(Trångt är det förresten även på 211 i Linköping från Resecentrum 7:53 på vardagarna. Visserligen ska det gå en extrabuss, men den brukar gå efter den ordinarie - och då oftast närapå tom medan den ordinarie bågnar.

Det är inte så värst vidare klyftigt att köra med minibussar till US när det precis kommit in tre knökfulla tåg från Norrköping (en X14 med ståplats), Mjölby (två X14 med ståplats) och Kisa/Rimforsa (en trevagnars Kustpil, dock utan ståplats).

Ovanpå det här tog man av någon obegriplig anledning tillbaka möjligheten att kliva på genom bussens alla dörrar i Linköping. Föreställ er synen när uppåt 100 pers försöker kliva på en liten busskrake genom förardörrarna! I all synnerhet om det är 20 minus och allmänt svinkallt ute. Nej, brrrr!)
Jo, jag brukar se just den turen och det brukar ofta vara ganska välfyllt. I och för sig är det väl många som vill resa på samtliga linjer vid denna tidpunkt, men jag kan ändå hålla med dig om att en förstärkning vore önskvärd.

Hur som helst, så tänkte jag peka på några alternativa resmöjligheter Norrköping -- Linköping/US Södra vid denna tidpunkt (211 med avg från resecentrum kl 7.53 har ankomst US södra kl 8.04; avg Norrköping C blir då kl 7.22):

1. Åka pendeltåget 20 min innan (avg Norrköping C blir då kl 7.02). Förutom att du då har en 211 som passar upp mot US (avg Resecentrum kl 7.33, ank US södra kl 7.44), har du även en 516, som du kan byta till redan i Linghem. Avg Linghem station kl 7.23 (passar samma pendeltåg), ank US södra kl 7.44, dvs samtidigt.

2. Expressbuss 49, avg Norrköping resecentrum 6.55, ank US södra ca kl 7.45.

3. Expressbusslinje 42 ("Campusbussen"), avg Norrköping resecentrum kl 7.05, ank US södra kl 8.00.

4. Expressbusslinje 49, avg Norrköping resecentrum 7.20, ank US södra ca kl 8.10.

Alternativ 2-4, går var och en med minst en extravagn, ibland 2. Turen på 42 brukar ha en ledvagn som förstärkning, vilket inte är helt bekvämt ute på E4.

Slutsatsen är väl att det är många som vill åka från Norrköping och vara framme vid US vid 8-tiden på morgonen.

Vad jag däremot inte blir riktigt klar över är varför pendeltåget som går från Norrköping kl 21.02 (ank Linköping C kl 21.28) inte har någon vettig passning med 211 mot US. Normalt brukar 211 alltid passa med fem min bytesmarginal mot pendeltåget, med just den här turen går från resecentrum kl 21.40 (istället för 21.33). Har det möjligen något med skiftbytena på US att göra?

Anders P.

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: tisdag 04 mars 2003 8:34
av 2763
Spårvagnsmicke skrev: Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?


/Michael
Tja - det rullar bussar från Maschienenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) i Göteborg.

Omninovavagnar har vi väl en del (men de är ju också borta)

Mercedes bygger väl bussar?

Det fanns en firma i Ungern som hette Ikaros (tror jag det var), finns det tro någon spinn off från dem?

Det finns nog alternativ, om man vill hitta dem - Landskrona köper ju ett gäng bussar som varken är Volvo eller Scania (trots att åtminstone Volvo byggt trådbussar)

/Tony

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: tisdag 04 mars 2003 15:05
av leifd
TonyM skrev:
Spårvagnsmicke skrev: Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?


/Michael
Tja - det rullar bussar från Maschienenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) i Göteborg.

Omninovavagnar har vi väl en del (men de är ju också borta)

Mercedes bygger väl bussar?

Det fanns en firma i Ungern som hette Ikaros (tror jag det var), finns det tro någon spinn off från dem?

Det finns nog alternativ, om man vill hitta dem - Landskrona köper ju ett gäng bussar som varken är Volvo eller Scania (trots att åtminstone Volvo byggt trådbussar)

/Tony
Jojo.....
Föredrar nog spårvagnar byggda av MAN i så fall....
Ontario-bussar har vi ju inga längre, som tur är......
Mercedes bussar, klart de är ju fina, men problem brukar de ju vara i alla fall....
Ikarus, ja det hadde vi under 70 och 80-talet, vilket ju inte betyder så mycket, men säger ändå en del.....
Solaris tror jag de skulle heta till Landskrona, kan ju vara bra, återstår att se.....

Tror nog att de plastbussar som man bygger i grannkomunen är ett bra val, men det där bestämmer ju andra.
//Leif D

Re: Vagnbristen i Norrköping

Postat: tisdag 04 mars 2003 15:30
av 2763
Leif D skrev: Jojo.....
Föredrar nog spårvagnar byggda av MAN i så fall....
Då är vi nog fler än du och jag 8) Men dock, fabriken finnes.
Leif D skrev: Ontario-bussar har vi ju inga längre, som tur är......
Mercedes bussar, klart de är ju fina, men problem brukar de ju vara i alla fall....
Ikarus, ja det hadde vi under 70 och 80-talet, vilket ju inte betyder så mycket, men säger ändå en del.....
Åkte med en annan eller möjligen en sentida Ikarus för en del år sedan från Prag via Terchova-Turcianske Teplice och åter till Prag då vår svenska buss hade kopplingshaveri. Denna hette Karosa, också ett Ungerskt märke.
Leif D skrev: Solaris tror jag de skulle heta till Landskrona, kan ju vara bra, återstår att se.....
För mig är Solaris ett operativsystem från *n*x* världen. Ett förbenat stabilt och bra sådant. Länge leve SunSparc Station!
(Man kan ju för övrigt fundera över om orsaken till att spårvägsnätet i Stockholm stängdes berodde på att det var allt för många "buggar" på "nätet" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )
Leif D skrev: Tror nog att de plastbussar som man bygger i grannkomunen är ett bra val, men det där bestämmer ju andra.
//Leif D
Borås ligger väl inte som grannkommun till Norrköping????

(Blind av företagskulturen på det företag där jag har uppdrag, det ligger i Torslanda och ägs av ett annat som gör samma sak i Detroit)

Skämt å sido, jag håller med - det som jag har kört av märket Scania, förvisso mest Lastbil, är våldsamt mer trivsamt än de Volvolastbilar som jag kört.

Det måste finnas fler karrossörer/drivlinetillverkare än de ovan nämnda i alla fall - så alternativ finns alltid, Bussmicke - du borde ha lite koll på vad som finns would you in that case care to enlighten us?

`/Tony

Karosa - rätt land

Postat: tisdag 04 mars 2003 16:04
av Resenär
Karosa är tjeckiskt. Fabriken ligger i en liten stad i östra Böhmen.