Sida 1 av 1
Nyheter från Trondheim
Postat: tisdag 08 augusti 2006 15:20
av Ivers1991
I dagens Byavisa (lokal tidning, ej så stor som Adressa) står det lite om kollektivtrafikens framtid, med lite nya och lite gamla saker.
(Jag översätter):
"Spårvägen skall få en renässans. Det läggs upp till att Midtbysløyfa skall byggas i loppet av 2006-2009. Senare skall spårvägen byggas ut mer, ända till Pirterminalen.
På sikt föreslås det att Trondheim får trolley-bussar som Bergen. Typen som är påtänkt för Trondheim är hybridbussar som kan gå på elektricitet i stadsgatorna. Utanför centrum kan bussarna gå på gas."
Hoppfullt (från min sida) blir det höst 2006 man börjar bygga.
Re: Nyheter från Trondheim
Postat: tisdag 08 augusti 2006 20:05
av spårsnoken
Ivers1991 skrev:I dagens Byavisa (lokal tidning, ej så stor som Adressa) står det lite om kollektivtrafikens framtid, med lite nya och lite gamla saker.
(Jag översätter):
"Spårvägen skall få en renässans. Det läggs upp till att Midtbysløyfa skall byggas i loppet av 2006-2009. Senare skall spårvägen byggas ut mer, ända till Pirterminalen.
På sikt föreslås det att Trondheim får trolley-bussar som Bergen. Typen som är påtänkt för Trondheim är hybridbussar som kan gå på elektricitet i stadsgatorna. Utanför centrum kan bussarna gå på gas."
Hoppfullt (från min sida) blir det höst 2006 man börjar bygga.
------------------------------
Det står också lite om saken här:
http://www.trolleynews.com/2006/08/08/t ... trondheim/
mvh/spårsnoken
Postat: tisdag 15 augusti 2006 15:14
av Ivers1991
Sista nyheten från Trondheim är att planerna om en spårvagnsförbindelse till Brattøra slopas. Det anses inte längre som lönsamt, utan istället byggs en alternativ vändslinga med en utvidning på ca 30 meter. Detta vill kosta ca 7 millioner kroner. Fram till Brattøra ville spårvägen kostat 50-80 millioner. Enligt kommunstyrelsen finns ej pengar till detta.
Postat: fredag 08 september 2006 22:07
av Ulrik Berggren
Ivers1991 skrev:Sista nyheten från Trondheim är att planerna om en spårvagnsförbindelse till Brattøra slopas. Det anses inte längre som lönsamt, utan istället byggs en alternativ vändslinga med en utvidning på ca 30 meter. Detta vill kosta ca 7 millioner kroner. Fram till Brattøra ville spårvägen kostat 50-80 millioner. Enligt kommunstyrelsen finns ej pengar till detta.
Ska trikken dras fram till jernbanestasjonen? Eller är det bara en ombyggnad av existerande slöjfe på St Olavs gt?

Postat: lördag 09 september 2006 0:35
av BaardB
Dette er nok ikke "siste nytt". Tror vi skal avvente situasjonen til Nordre Avlastningsvei er ferdig bygget.
Postat: lördag 09 september 2006 9:25
av Harri
Det finns ingen beslut on metrons Böle-Degerö -linje.
Postat: lördag 09 september 2006 10:34
av Ivers1991
Ulrik Berggren skrev:
Ska trikken dras fram till jernbanestasjonen? Eller är det bara en ombyggnad av existerande slöjfe på St Olavs gt?

Spårvägen skall
inte dras ända till järnvägsstationen. Detta var upprinnligen planen, men p.g.a kostnadsmässiga skäl gjordes situationen om. Det som nu avses är en förlängning av slingan med 30 meter in i nuvarande Prinsenkrysset, något som betyder enklare övergång till andra bussar.
Postat: måndag 11 september 2006 9:56
av Nils Carl Aspenberg
I Trondheim skjer det dessverre ingen ting. Siden 1990 har man diskutert Midtbyringen. En periode skulle man forlenge syd for Munkvoll og finansieringen var også klar, men så bestemte man seg for ikke å bygge. Trondheim hadde et konservativt og sporveisfiendlig styre i kommunen i 16 år fra 1988 til 2004. Da kom Arbeiderpariet tilbake, men etter 2 1/2 år har fortsatt ingenting skjedd. Når ingen av de to politiske blokkene gjør noe, kommer ingenting til å skje. Det Trondheim har gjort de siste 16 årene er at man har skrotet to leddvogner og latt trærne gro så man snart kjører i skogen helt til Lian. Man har også tatt bort et krysningsspor, slik at fleksibiliteten er blitt dårligere. Så har man tatt bort bompengeinnkrevningen, slik at det det også finnes mindre penger til å bygge for.
Postat: måndag 11 september 2006 22:02
av Johan Eriksson
x