Sida 1 av 1
Swebus MAN i Kallhäll med interiörbilder... (13 bilder)
Postat: söndag 06 augusti 2006 19:41
av aik_putte
Postat: måndag 07 augusti 2006 12:00
av Puggen
Oj vad läcker, ny o fräsch

Var kommer dessa bussar att gå någonstans? Norrort?
Postat: måndag 07 augusti 2006 12:39
av Coppas
Nääh, kontraktet för Norrort är det Busslink som har och dessa bussar tillhör Swebus. Primärt är det väl tänkt att de ska rulla i Kallhäll, där Connex förlorade kontraktet till Swebus, och i Södertälje, där Swebus fick förnyat förtroende. Alltså trafikområdena på västra samt sydvästra sidan av stan. Trafikstart torde vara i samband med vinter(normal?)tidtabellen.
Mvh // Nico
Postat: måndag 07 augusti 2006 13:10
av M224
Apsnygga bilder! Men vad är det för fel på stolarna? Dessa stolar är bland de bästa och skönaste som finns, vi har väl inte blivit så bortskämda så vi begär höga stolar i alla nya bussar? Dessa stolar är bland de mest hållbara som finns och dom är några av få stolar som fortfarande är sköna även efter 6-7 år. Tack och lov att Swebus valt dessa stolar istället för skräpstolarna som Busslink brukar välja, dom där som går sönder överallt, vet inte vilket fabrikat det är, men dom är båda fulare och sämre i hållbarhet/komfort.
Postat: måndag 07 augusti 2006 15:50
av aik_putte
M224 skrev:Apsnygga bilder! Men vad är det för fel på stolarna? Dessa stolar är bland de bästa och skönaste som finns, vi har väl inte blivit så bortskämda så vi begär höga stolar i alla nya bussar? Dessa stolar är bland de mest hållbara som finns och dom är några av få stolar som fortfarande är sköna även efter 6-7 år. Tack och lov att Swebus valt dessa stolar istället för skräpstolarna som Busslink brukar välja, dom där som går sönder överallt, vet inte vilket fabrikat det är, men dom är båda fulare och sämre i hållbarhet/komfort.
Jo, jag är så kräsen att jag tycker att man kan sätta in höga stolar med riktiga nackstöd i dom här ultranya bussarna.
Postat: måndag 07 augusti 2006 15:51
av aik_putte
Puggen skrev:Oj vad läcker, ny o fräsch

Var kommer dessa bussar att gå någonstans? Norrort?
Nu har du ju redan fått svaret på din fråga men när det är Kallhäll som kör bussarna så får man lätt reda på vilka linjer dom kör.
Postat: måndag 07 augusti 2006 19:43
av M224
aik_putte skrev:M224 skrev:Apsnygga bilder! Men vad är det för fel på stolarna? Dessa stolar är bland de bästa och skönaste som finns, vi har väl inte blivit så bortskämda så vi begär höga stolar i alla nya bussar? Dessa stolar är bland de mest hållbara som finns och dom är några av få stolar som fortfarande är sköna även efter 6-7 år. Tack och lov att Swebus valt dessa stolar istället för skräpstolarna som Busslink brukar välja, dom där som går sönder överallt, vet inte vilket fabrikat det är, men dom är båda fulare och sämre i hållbarhet/komfort.
Jo, jag är så kräsen att jag tycker att man kan sätta in höga stolar med riktiga nackstöd i dom här ultranya bussarna.
Hehe visst. Men jag tycker ändå dessa stolar är sköna, kanske för att jag väger rätt mycket, många stolar blir snabbt mjuka och obekväma, det ska vara fasta sitsar!

Postat: tisdag 08 augusti 2006 17:29
av AdrianLangemar
Är det någon som vet varför man har valt låggolv och inte lågentré?
Postat: tisdag 08 augusti 2006 17:31
av aik_putte
AdrianLangemar skrev:Är det någon som vet varför man har valt låggolv och inte lågentré?
Kanske för att det är stadsbussar och det blir mycket lättare att få in barnvagnar genom båda dörröppningarna där bak.
Postat: tisdag 08 augusti 2006 17:35
av AdrianLangemar
Stadsbussar? Kallhäll är väl snarare förortstrafik. Att man har valt låggolv i Södertälje kan jag däremot förstå.
Postat: tisdag 08 augusti 2006 17:36
av aik_putte
AdrianLangemar skrev:Stadsbussar? Kallhäll är väl snarare förortstrafik. Att man har valt låggolv i Södertälje kan jag däremot förstå.
Aja, förortstrafik är det väl då.
Postat: tisdag 08 augusti 2006 23:54
av Coppas
AdrianLangemar skrev:Stadsbussar? Kallhäll är väl snarare förortstrafik. Att man har valt låggolv i Södertälje kan jag däremot förstå.
Nja, staden växer om man säger så och trafikuppdragen är nog ganska likvärdiga i många fall och därmed även vagnskraven. Så mycket renodlad stadstrafik (stadskärnan i Kringelstan är ju inte så stor) är det väl knappast i någondera trafikområdet. Däremot kan man säga att trafikeringskraven i dessa relativt tungt urbaniserade områden ställer krav som inte skiljer sig nämnvärt från stadstrafik.
Sedan är det snarare regel än undantag med låggolvare numera. I bägge trafikområdena så är som sagt troligen majoriteten av resorna relativt korta, mestadels matartrafik till pendeltågsstationer och liknande, med ett ganska stort trafikantutbyte. I det scenariot så är det bättre med stadsbussar än regionalditon så personligen tycker jag nog att det är helt korrekt av Patrik att kalla de nya vagnarna för stadsbussar.
Mvh // Nico
Postat: onsdag 09 augusti 2006 19:35
av BussJohnny
Riktigt snygga bilder!
jag skrev även på "BUSSAR" att interiören i dessa bussar är ganska tråkiga och enformiga!
det finns dessutom ingen luftkonditionering för passagerarna i dessa bussar tyvär!
och jag håller med om att det ska vara säten med nackstöd!!
TREVLIG SOMMAR//bj