Ny bildgåta i natt

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Ny bildgåta i natt

Inlägg av A32 »

Bild

Då den förra löstes så snabbt ..kommer denna kanske lite svårare bild.
Var är detta fotat och vad föreställer det?
/a32
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Jag vet. Jag vet.. jag vet...
Det är -"(gnissel skrap)?** bzz'', eller hur...

Hmm, vi insatta är väl diskade, eller..
Genius on call
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av A32 »

He He...nää jag e snäll inatt så alla får svara om dom kan.
Har du slitit hårt i kväll?
/a32
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Jag har en gissning, och om den är rätt så är bilden tagen ganska nära T-centralen! Stämmer det?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

A32 skrev:He He...nää jag e snäll inatt så alla får svara om dom kan.
Har du slitit hårt i kväll?
/a32
Nepp. har semester så jag tänker inte yppa något.
Genius on call
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av A32 »

Ganska nära -Ja!
T-centralen- Ja!
Robert Härlin
Inlägg: 141
Blev medlem: tisdag 17 januari 2006 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Robert Härlin »

Gamla stan?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Det var ett tag sen jag körde där men visst är det bana 2 norrspåret infart T-centralen, vid katastrofportarna. Man har alltså Tce bakom sig i bilden.

Fast det kan ju vara samma plats, fast på andra sidan väggen, dvs bana 1 söderspår utfart T-centralen.

Utrymet bortanför porten används ibland för att ställa upp div arbetsfordon, tex spårgående traktorgrävare mm, när dagtrafiken kör, så att man slipper köra dom så långt när man skall göra arbeten i det området.

Nu går jag på semester igen.
Senast redigerad av Odd den måndag 31 juli 2006 1:13, redigerad totalt 3 gång.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Då tror jag mej veta vad det är, men inte riktigt var. (Vilket spår till eller från stationen. Bara att det inte är på bana 3.)
Vill gärna se andras gissningar på användningen av "prylen", och framför allt de kommentarer och diskussioner som troligen kan följa på detta.


(Ärligt talat är jag inte 100% säker på användningen, men ganska så säker.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det var ett tag sen jag körde där men visst är det bana 2 norrspåret infart T-centralen, vid katastrofportarna. Man har alltså Tce bakom sig i bilden.

Fast det kan ju vara samma plats, fast på andra sidan väggen, dvs bana 1 söderspår utfart T-centralen.

Utrymet bortanför porten används ibland för att ställa upp div arbetsfordon, tex spårgående traktorgrävare mm, när dagtrafiken kör, så att man slipper köra dom så långt när man skall göra arbeten i det området.
Ja, där komm det! "Katastrofportar". Men är det vatten, soldater eller fordon som skulle stoppas? (OK, knappast vatten!)
De traktorgävare och fordon som nämns ovan, är det sådana som också kan gå på gummihjul? För något stickspår finns väl inte????
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av A32 »

Bilden är tagen på bana 1 söderspår ...strax efter man lämnat T-centralen mot Gamla Stan.
Bilden föreställer som tidigare sagts "katastrofporten" som skall "förhindra" = bromsa upp vattenflödet och en trolig översvämmning av plattformarna på T-Centralen, om vattnet av någon anledning skulle komma in från Gamla Stans hållet så kanske folk hinner evakueras från TCE innan man står i vatten upp över öronen.
Kanske var det en gammal kalla kriget tanke att den lede fi från öst skulle komma sig för att bomba tunneln mellan gamlingen och T-centralen för att dränka tunnelbaneåkande stockholmare :?
Sen finns portar även ner mot Bana 3 vid rullbanan mellan bana 3 och plattformarna 3 och 4 om jag inte minns fel som skall stängas vid larm.
/a32
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer
Inlägg: 427
Blev medlem: söndag 30 april 2006 18:04
Ort: Rinkeby

Manövreras!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Portarna manövreras från ett maskinrum brevid portarna. Tar M.A.O lång tid att få dit någon tekniker för att sänka dom. Skulle det bli ett stort inläckage kommer tunneln att vattenfyllas 1/2-vägs upp till Karlaplan och Stadion.
Bästa Hälsningar
CB.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tackar för en mycket intressant bild och lika intressanta kommentarer! I alla fall ajg uppskattar sånt här mycket. :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Jaha, det var vatten det skulle skydda mot! Hade en svag aning om det, men trodde inte det när jag såg bilden. Ser inte ut att täta så värst effektivt! Ser låg ut, och tycks ha ett stort cirkulärt hål!

I dag är det väl inte ryssen man är rädd för, utan snarare (islamistiska) terrorister. För en översvämmning av Mälaren drabbar väl bara Gamla stans gångtunnel, samt el-centralen under järnvägsspåren aldeles intill stationen.

Porten mot bana 3 fastnade väl i stängt läge för inte så länge sedan, och gångtuneln fick stängas av. Eller var det bara en vanlig gallergrind?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:Tackar för en mycket intressant bild och lika intressanta kommentarer! I alla fall ajg uppskattar sånt här mycket. :)
Kan bara hålla med! Det är sådant här som är roligt att se och ha viss koll på!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Porten mot bana 3 fastnade väl i stängt läge för inte så länge sedan, och gångtuneln fick stängas av. Eller var det bara en vanlig gallergrind?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12153
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av A32 »

Tack allesammans...skakar kanske fram en annan bild från det dolda som alltid finns bredvid oss i t-banan men som man inte ser.
/a32
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Katastrofportar

Inlägg av Fyrgeit »

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag fiskar upp en tråd från 2006, men jag var bara för nyfiken.
Är det denna som visas i bildgåtan kanske?
katastrofport.jpg
katastrofport.jpg (73.66 KiB) Visad 1137 gånger
Sen har jag också märkt att de få hyttfilmerna som finns från citybanan klipper bort/pixelerar en bit mellan city och betongtunneln under riddarfjärden. Kan det vara en katastrofport eller liknande som de inte vill att alla känner till?

Hyttvideor:
https://youtu.be/1rBaTwo8tgg
https://youtu.be/nB9L6Eyhkdo
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Katastrofportar

Inlägg av Kantorn »

Fyrgeit skrev: måndag 27 februari 2023 18:16 Jag börjar med att be om ursäkt för att jag fiskar upp en tråd från 2006, men jag var bara för nyfiken.
Är det denna som visas i bildgåtan kanske?
katastrofport.jpg

Sen har jag också märkt att de få hyttfilmerna som finns från citybanan klipper bort/pixelerar en bit mellan city och betongtunneln under riddarfjärden. Kan det vara en katastrofport eller liknande som de inte vill att alla känner till?

Hyttvideor:
https://youtu.be/1rBaTwo8tgg
https://youtu.be/nB9L6Eyhkdo
Om de inte vill att alla känner till den är dess eventuella existens ganska korkad att påpeka, med tillägg om att jag därmed inte menar att du är korkad, bara frågan.
Professionell tyckare
Skriv svar