Sida 1 av 2

Dags för M32!

Postat: onsdag 12 juli 2006 17:39
av olasand
Enligt ett pressmedelande från Västtrafik kommer två av M32:orna att börja gå i vanlig linjetrafik till helgen eftersom de nu har blivit godkända av järnvägsinspektionen...

Läs mer hos Västtrafik:

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... en=&menu=1

Dags för M32!

Postat: torsdag 13 juli 2006 2:46
av Patrik S
Det har vi väntat på...

Re: Dags för M32!

Postat: fredag 14 juli 2006 12:06
av Maria
Patrik S skrev:Det har vi väntat på...
Ja, nu har jag varit ute och premiäråkt nya M32:an.
När den äntligen kom efter 45 minuters väntan vid Centralstationen så gick inte dörrarna upp automatiskt. Man var tvungen att trycka på en knapp, som satt på glasrutan. Alla som klev på var lika konfunderade över det, men det kanske är något som föraren kan reglera, på samma sätt som på M31. Det är ju mer praktiskt om dom öppnar sig själv, för människor som har några kassar i händerna.

Hela första bänkparet längst fram var fulla av Metro, för det fanns inget ställ för tidningarna. Det kommer nog säkert att åtgäras.

Annars var vagnarna rena och snygga, och fri från all den reklam som brukar dekorera ovanför fönstren. Här fanns ingen plats för sådana. Skönt att slippa den.

Annars gick vagnen mycket tyst, men ganska ofta i kurvor gnisslade det från hjulen. Mer än på andra vagnar tyckte jag.

Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.

En kvinna som klev på skulle lösa enkel biljett, men föraren sålde ju inga biljetter på M32:or, utan man var hänvisad till automaten mitt i vagnen. Denna automat tog bara mynt, och det hade hon ju inte på sig. Hon hade bara en 20-lapp. Det funkar ju inte i automaten. Borde inte dessa automater byggas om, att acceptera även 20-lappar.

Efter upplevelsen med M32:an tog jag en tur på Ringlinien, för att riktigt känna kontrasten.

Postat: fredag 14 juli 2006 12:43
av Fredrik E
Vagnen utrustad med AC och då ska inte dörrarna stå öppna i onödan.
Som passagerare kommer man uppskatta AC:n sådana här dagar som vi har nu.

Förutom i framdörrarna på M31 går det att ha 2 stycken barnvagnar vid varje dörrpar.
5 stycken är för många på ett ställe vid utrymning´eller för att andra ska kunna förflytta sig.

Postat: fredag 14 juli 2006 12:54
av Ekonomisk
Grovsnus skrev:Vagnen utrustad med AC och då ska inte dörrarna stå öppna i onödan.
Som passagerare kommer man uppskatta AC:n sådana här dagar som vi har nu.
Man kör samma system på stombussarna. Ibland.

Re: Dags för M32!

Postat: fredag 14 juli 2006 16:07
av Erik Sandblom
Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.

Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.

Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?

Erik Sandblom

Re: Dags för M32!

Postat: fredag 14 juli 2006 18:27
av Maria
Erik Sandblom skrev:
Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.

Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.

Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?

Erik Sandblom
Ett nytt konstaterande är att M32 har svårt att hålla tidtabellen. Flera gånger har vagnen idag vänt vid Axel Dahlströms Torg, för att den låg efter i tidtabellen. Nyss kom jag med den vagn på linje 3 som gick efter, 15 minuter enligt turlistan, men redan på Älvsborgsgatan hann vi upp M32:an. Men det kan ju vara inkörningsproblem.

Postat: fredag 14 juli 2006 21:49
av Johan
404 var det som var ute på linje 3 ikväll i alla fall. Har sett bild i annan tråd där 403 körde på dagen.
403 åkte jag med när man hade smygpremiär den 1 och 2 juni.

Det var visst lite problem med att få ut vagnen i morse efter vad jag hörde.

Hur som helst, nu var vi bara 5 minuter efter tidtabellen. ACn fungerar med besked kan jag säga. Det bästa av allt. Folk verkar lära sig ganska snabbt att trycka på knappen för att öppna dörrarna. Behaglig gång och snabba och mjuka inbromsningar men det mesta är ju behagligt jämför med M31... Dessutom var den ganska tyst på insidan.

Skyltningen av hållplatser fungerar inte riktigt, och vagnen hade lite svårt att sktivera trafikljusen. Kanske en bidragande orsak till problemet med att hålla tiden. Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.

Att Metrolådorna saknas är väl bara bra. Hoppas vi slipper de bräckliga plastställen och att det kommer något snyggare.

Och ja, vagnen var fortfarande helt fräsch inuti.

Postat: fredag 14 juli 2006 22:04
av TramTok
Det finns inga papperskorgar i denna vagnen heller va? :(

Re: Dags för M32!

Postat: fredag 14 juli 2006 22:36
av Fredrik E
Maria skrev:
Erik Sandblom skrev:
Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.

Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.

Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?

Erik Sandblom
Ett nytt konstaterande är att M32 har svårt att hålla tidtabellen. Flera gånger har vagnen idag vänt vid Axel Dahlströms Torg, för att den låg efter i tidtabellen. Nyss kom jag med den vagn på linje 3 som gick efter, 15 minuter enligt turlistan, men redan på Älvsborgsgatan hann vi upp M32:an. Men det kan ju vara inkörningsproblem.
Vi fick vända M32:an 404 på Axel dahlströms torg pga de stora resande-antalet.
Första vändningen gjordes för att vagnen var 26 minuter försenad och så att föraren fick besöka toaletten.
Kommunikationen mellan vagnen och växlar/kollektivsignaler har också varit lite si och så med som även det orsakat försening.

Många ville helt enkelt åka med just denna vagn och tur på linje 3 och det ses ju som väldigt positivt. :D

Postat: fredag 14 juli 2006 23:55
av Mc_Topaz
Såg vagn 404 idag som linje 3 vid Kungsportsplatsen. Det var trevligt att se den. Ren och fin utan reklam :)

Postat: lördag 15 juli 2006 0:03
av bruse
Ska den va helt utan reklam, eller får ni bara njuta av dess nakenhet så här i början?

Postat: lördag 15 juli 2006 0:20
av Maria
bruse skrev:Ska den va helt utan reklam, eller får ni bara njuta av dess nakenhet så här i början?
Invändigt fanns det inte plats för reklamskyltar ovanför fönstren. Möjligtvis kommer det sådana som hänger ner i fönstret, men det vet jag inte

Postat: lördag 15 juli 2006 1:06
av TramTok
Finns det någon här som har bilder/länkar till bilder på Siriovagnar i andra städer? Enligt Ansaldobredas webbplats finns Sirio i Aten, Bergamo, Florens, Göteborg, Milano, Sassari och Neapel, skulle vara kul att se bilder på och i dessa vagnar och kunna jämföra vilka skillnader som finns. Är det någon som vet hur många vagnar varje stad köpt in?

Är lite nyfiken på Sirio i Sassari, om det är så att vagnen där används på spåret mellan Alghero och Sassari eftersom Sassari är en relativt liten stad på Sardinien vad jag kan minnas sedan jag var där för ett par år sedan. De gamla vagnarna/tågen på den linjen var verkligen nedgångna när jag var där.

Postat: söndag 16 juli 2006 6:18
av Koffan
Johan skrev:Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.
När jag gick utbildningen för M32 för ca en månad sen så märkte jag fenomenet att när környckeln tas ur så släcks komfram och biljettmaskinen och när man sätter i nyckeln så startas dom upp igen. Det kan vara orsaken till att magnusmaskinerna hackade en del för varje gång föraren lämnar hytten för att tex lägga om en växel så tas környckeln ur. Detta fel påpekade vi vid utbildningen men det har antagligen inte blivit åtgärdat än.

Postat: söndag 16 juli 2006 16:09
av Daniel R
Det låter som om du hade vagn 403 på utbildningen, jag känner igen fenomenet.

Jag hade hoppats på att få köra M32:a på linje 11 idag men det blev ingenting av det... :cry:

Postat: söndag 16 juli 2006 17:18
av TramTok
I vilken hall "bor" de fem m32:orna, det är väl i Gårda antar jag? Blir det inte ont om plats nu med fler vagnar eller finns det plats över där inne? :?

Postat: söndag 16 juli 2006 22:34
av Lukas Johansson
Johan skrev:404 var det som var ute på linje 3 ikväll i alla fall. Har sett bild i annan tråd där 403 körde på dagen.
403 åkte jag med när man hade smygpremiär den 1 och 2 juni.

Det var visst lite problem med att få ut vagnen i morse efter vad jag hörde.

Hur som helst, nu var vi bara 5 minuter efter tidtabellen. ACn fungerar med besked kan jag säga. Det bästa av allt. Folk verkar lära sig ganska snabbt att trycka på knappen för att öppna dörrarna. Behaglig gång och snabba och mjuka inbromsningar men det mesta är ju behagligt jämför med M31... Dessutom var den ganska tyst på insidan.

Skyltningen av hållplatser fungerar inte riktigt, och vagnen hade lite svårt att sktivera trafikljusen. Kanske en bidragande orsak till problemet med att hålla tiden. Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.

Att Metrolådorna saknas är väl bara bra. Hoppas vi slipper de bräckliga plastställen och att det kommer något snyggare.

Och ja, vagnen var fortfarande helt fräsch inuti.
Håller med, man slipper bl.a. surrandet från återmatningen, som är ett stort irritationsmoment på M31.
:arrow: Tacka vet jag M32, mjuk gång, accelerarar med skönt kraft, AC i hela vagnen, gott om plats för benen. Mycket nöjd!

/Lukas

Dags för M32!

Postat: måndag 17 juli 2006 20:41
av lelleme
TramTok skrev:Är det någon som vet hur många vagnar varje stad köpt in?
Aten har köpt 35 dubbelriktade vagnar i 5-sektioners utförande (31,90 m), Milano har beställt 58 enriktningsvagnar i 7-sektioners utförande (35,35 m) och 35 enriktningsvagnar i 5-sektioners utförande (25,0 m). Jag vill minnas att Florens beställde 14 vagnar, däremot känner jag inte till hur många vagnar de övriga städerna har beställt.

Däremot vet jag att Neapel har beställt en 3-sektioners dubbelriktad vagn (19,80 m) och att de i Sassari ska köra på en spårbredd av 950 mm.

m v h
LENNART STEEN

Postat: måndag 17 juli 2006 23:05
av Johan
Vad hände ikväll? Stackars 403 hade fått stopp på Stampgatan som linje 13 vid 19-tiden. Det blev tydligen långvarigt.