Semesterbildgåta

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Christer G
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
Ort: Täby

Semesterbildgåta

Inlägg av Christer G »

Så har jag återigen rest till släkten och åkt den obligatoriska banan.
Vem blir först med att tala om dels vilken stad det är, dels vad banan heter och till sist vad som är unikt med denna bana?
Bild

/Christer
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Malmköping? :roll:
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Billedgåde

Inlägg av Svend Christensen »

Det er Pöstlingberg i Linz. Det er endestationen inde i fæstningen oppe på bjerget. Jeg har været der flere gange, senest søndag den 7. maj 2006 om formiddagen.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Billedgåde

Inlägg av Svend Christensen »

Hermed er lidt supplerende oplysninger.

Linjen er metersporer, i modsætning til stadssporvejen i Linz, der er på 900 mm. Pöstlingbergbahn er en af verdens stejleste adhæsionsbaner, med stigninger på over 100 0/00. Derfor har banen en særlig bremse, der som en tang slutter rundt om skinnehovedet, der et kileformet. Dvs. skinnehovedet er nærmest udformet som en triangel, med en spids ned mod livet i skinnen. Vognene på strækningen kører, som det ses på billedet, med trolleystang. Der er tale om vogne, hvor de nyeste vognkasser er fra 1950-tallet. Undervogne og el-udrustning er væsentligt ældre.

Der har været forslag om at omspore linjen til 900 mm og forlænge den af stadssporvejen til Hauptplatz. Sporvognslinje 3 har endestation umiddelbart ved Pöstlingbergbahns dal-station.

Bemærk, at vognene er forsynet med romer-tal som vognnumre. På billedet ses således vogn X (altså 10).

Er der noget jeg har glemt at skrive :?: 8)

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Christer G
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
Ort: Täby

Helt riktigt

Inlägg av Christer G »

Det stämmer utmärkt, Svend.

Den eventuella ombyggnaden till 900mm är kontroversiell, då det skulle betyda att vagnar med "klämbroms" inte skulle kunna köra på banan längre. Man vill nog inte bygga om stadsspårvägens växlar till samma utförande som de som syns på bilden. Alltså skulle det betyda nya vagnar på Pöstlingbergbahn, och det kommer nog inte Linz-borna att finna sig i. Som det lät när jag nyss var nere där, läggs nog projektet på is ett tag.

Jag kan också komplettera Svends uppgifter med att den brantaste lutningen på banan är 105 promille, och det på ganska stor del av banan.

Bilden är tagen vid mötesstationen Schableder, som ligger ganska mitt på banan. Vid 20-minuterstrafik, vilket är det normala, går det åt två vagnar som möts här, men för att folk ska kunna hinna sätta sig ordentligt står det alltid en vagn inne vid den nedre stationen. På har man också en förstärkningsreserv lätt tillgänglig.

Om man vill se tät trafik på banan ska man åka den i pingsthelgen, då går i princip allt som kan rulla, och dessutom i 10-minuterstrafik med konvojkörning med upp till tre vagnar vid varje avgång. Detta då "alla" ska upp för att vara med på årets konformationer i kyrkan på toppen.

/Christer
Skriv svar