Sida 1 av 1

C20 2221

Postat: måndag 17 februari 2003 21:29
av Bussmicke
levererades idag via Tvärbanan, såg ejipaget med vagnar och Z70 vid 13:40 tiden då jag satt på buss 134

trevligt...

Postat: måndag 17 februari 2003 22:34
av Daniel Wohlin
Hur fungerar det med leveranserna av C20, går dom till den depå där dom skall tjänst göra på en gång?

Re: trevligt...

Postat: tisdag 18 februari 2003 8:32
av august
Daniel Wohlin skrev:Hur fungerar det med leveranserna av C20, går dom till den depå där dom skall tjänst göra på en gång?
Går de inte till Hammarby först? För installation av nåt??? Eller går de till Högdalen?

C20

Postat: tisdag 18 februari 2003 9:02
av AGR
När en ny C20 ankommer till Tunnelbanan så dras den ner till vändbryggan norr om Gullmarsplan av ett lok. Vid vändbryggan så tillkopplas en C20 som sedan går som ledarvagn till Högdalsdepån detta för att ATP/ATC i den nya C20 inte är provat och godkänt. I Högdalsdepån görs sedan tåget klart för användning.

Postat: tisdag 18 februari 2003 16:21
av Andy
Kommer ikke vognene ut og kjører i trafikk noen få dager etter at de har ankommet SWtockholm?

Postat: tisdag 18 februari 2003 22:18
av Roger Åhman
Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger

Postat: onsdag 19 februari 2003 1:12
av Ulf_S
2220, 2219, 2218, 2217 och 2216 har idag gått på Skarpnäckslinjen. Tycker att de är en försämring jämfört med tidigare C20.. nya detaljer som tar för mycket plats!

Postat: onsdag 19 februari 2003 9:48
av AGR
Roger Åhman skrev:Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger
Från Västerås till Älvsjögodsbangård dras C20 leveransen på egna hjul i ett eget tåg, som består av Rc lok och några bromsvagnar. Från Älvsjögodsbangård till Marievik av Disellok oftast 2st Z70. Vid Marievik så hämtas C20 av ett SL lok. Alltså så behövs ingen dubbelutbildning SJ/SL. En bild av en A32 leverans som går till på samma sätt.
Bild

Postat: onsdag 19 februari 2003 11:23
av Gäst
Som tunneltågsfantast vore det väldigt roligt att bevittna en sådan transport. Vem ska man prata med?

/Manne

Postat: onsdag 19 februari 2003 18:06
av Bussmicke
Nån som vet när 2222 kommer och vilken tid?

C20 2222

Postat: torsdag 20 februari 2003 19:19
av AGR
2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00

Re: C20 2222

Postat: torsdag 20 februari 2003 20:30
av august
17AGR skrev:2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00
Finns det något bra tips om fotoplats?
Det är ju sportlov på måndag, så jag kanske kan ta mig ut i söderns djungler beväpnad med en kamera mot farliga spårfordon... haha... :D

Re: C20 2222

Postat: lördag 22 februari 2003 21:39
av Jonas
august skrev:
17AGR skrev:2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00
Finns det något bra tips om fotoplats?
Det är ju sportlov på måndag, så jag kanske kan ta mig ut i söderns djungler beväpnad med en kamera mot farliga spårfordon... haha... :D
Jaaa! Bilder, bilder, bilder! Någon som kan filma också månne?
Kan i så fall, om det är digitalvideokamera, hjälpa till att redigera ihop en snutt att visa här.

/Jonas.

Re: C20 2222

Postat: lördag 22 februari 2003 21:49
av august
Jonas skrev:
august skrev:
17AGR skrev:2222 kommer troligen på Måndag 24/2 till Marievik ca kl 11.00
Finns det något bra tips om fotoplats?
Det är ju sportlov på måndag, så jag kanske kan ta mig ut i söderns djungler beväpnad med en kamera mot farliga spårfordon... haha... :D
Jaaa! Bilder, bilder, bilder! Någon som kan filma också månne?
Kan i så fall, om det är digitalvideokamera, hjälpa till att redigera ihop en snutt att visa här.

/Jonas.
Haha... XM-ettan lämnades in på tvättning i torsdags, så tyvärr blir det nog ingen filmning (dessutom behövs extra kameraman då ? redigera kan jag allt själv)... men vart sjutton skall jag åka och fota??? Är Marievik bäst, eller någonstans på vägen??? Tips??? Annars kan jag ju alltid sova till tolv... det är också ett lockande alternativ... :D

Postat: fredag 28 februari 2003 23:10
av PerGH
17AGR skrev:
Roger Åhman skrev:Vem kör tunnelbane vagnarna från fabriken. Har dom utbilning på både sj och sl.

Roger
Från Västerås till Älvsjögodsbangård dras C20 leveransen på egna hjul i ett eget tåg, som består av Rc lok och några bromsvagnar. Från Älvsjögodsbangård till Marievik av Disellok oftast 2st Z70. Vid Marievik så hämtas C20 av ett SL lok. Alltså så behövs ingen dubbelutbildning SJ/SL. En bild av en A32 leverans som går till på samma sätt.
Bild
Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?

Postat: fredag 28 februari 2003 23:24
av Jörgen_G
PerGH skrev: Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?
Den del av tvärbanans spår som Green Cargo-fordonen använder vid tunnelvagnsleveranser används även för transporter till Cementa, som ju ligger ännu längre ner i Lijeholmen. Därför torde ett antal förare ha behörighet att genomföra nödvändiga rörelser med GC-lokomotorer på dessa spår. Förmodligen behövs någon form av särskild behörighet. Jag känner emellertid inte till vad den innebär.

mvh/ Jörgen G

Postat: lördag 01 mars 2003 11:33
av PerGH
Jörgen Gustavsson skrev:
PerGH skrev: Men går då inte sj tåget på sl spåret? Då måste väl ändå dubbel utbildning behövas?
Den del av tvärbanans spår som Green Cargo-fordonen använder vid tunnelvagnsleveranser används även för transporter till Cementa, som ju ligger ännu längre ner i Lijeholmen. Därför torde ett antal förare ha behörighet att genomföra nödvändiga rörelser med GC-lokomotorer på dessa spår. Förmodligen behövs någon form av särskild behörighet. Jag känner emellertid inte till vad den innebär.

mvh/ Jörgen G
Bakgrunden till min fråga är följande.

Vi har en spårväg och järnväg på samma spår (men med olika reglering TRI Spv resp BVF 900). Frågan kvarstår därför - finns det någon form av särskild behörighet för transporter ned till M-vik/Cementa? Det borde nämligen inte vara fallet men jag skulle inte bli förvånad om det ändå krävs eftersom SL ju har ett finger i syltburken...