Blåbussarna

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Acela

Blåbussarna

Inlägg av Acela »

Hej. Jag är ny på detta forum. Men jag undar en sak. Finns det AC för föraren i Blåbussarna i innerstaden
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Hej!

Blåbussarna i innerstaden har A/C i HELA vagnen. Men funktionen är oftare än inte trasig :(

/H
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:Hej!

Blåbussarna i innerstaden har A/C i HELA vagnen. Men funktionen är oftare än inte trasig :(

/H
fast inte för föraren va
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Driver28 skrev:Hej!

/H
Ofta stänger bussförarna av AC:n på innerstadsbussarna för att öka bussens dragkraft.

mvh PCC
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

BAHH! AC my a*s säger jag bara, isåfall var det den sämsta AC jag någonsin skådat hela mitt liv. Den har nog aldrig varit igång tror jag. Det är alltid basutvarmt i dessa bussar om vi nu snackar omnicity bussarna på linje 1 och 4?
Pentax for life!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 24 juni 2011 2:07, redigerad totalt 1 gånger.
belay123

Inlägg av belay123 »

Johan Eriksson skrev:Hur kommer det sig att Scania känt för kvalitétsprodukter som tex "Höghus", "Metropol"/"Capitol", CR 76-113 nu tillverkar OmniCity som på många många punkter mest känns som en licenstillverkad lågprisbuss av plast byggdai typ i Peru eller Taiwan? Obegripligt!
de är bara ihophafsade prototyper. när sl ville köpa buss hade de inget klart, men ville inte förlora orden. det är väl i princip endast scania som tillverkar etanolmotorer till bussar innom "räckhåll" från sverige
Acela

Inlägg av Acela »

Puggen skrev:BAHH! AC my a*s säger jag bara, isåfall var det den sämsta AC jag någonsin skådat hela mitt liv. Den har nog aldrig varit igång tror jag. Det är alltid basutvarmt i dessa bussar om vi nu snackar omnicity bussarna på linje 1 och 4?
igår åkte jag med en buss då det var 19 grader i bussen, faktist 2 olika vagnar, 5369 och 5371 hade bra ac.. 19 resp 20.3 grader i bussen, så acn funkar. men bussen blir välldigt slö då, så många stänger av den för att få en "piggare" vagn
Acela

Inlägg av Acela »

det var det jag trodde också. ingen av för förarna. Många av dom jag åker med ställer Passagerar vredet på kl 11. Varför då?. du har ju bäst av kl 7. altså dirket åvanför klicket.. men vissa gör så på förar vredet med. Men det finns ju inte förar ac, så det är bara onödigt. så hade jag rätt. för jag sa till många förare att det inte finns nån ac för föraren
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Du har fel faktiskt. A/C på blåbussarna är i HELA vagnen, alltså även i förarens klimatzon. Den är oftast däremot för klen liksom i övriga vagnen. Många av de nya vagnar som kommit till SL trafiken, som t.ex. 5270-92 har A/C ENDAST för föraren men även den är ofta ur funktion numera. Detta gäller även de nya vagnarna i serien 4700-vad det nu slutar nånstans. Dessa har även de bara A/C för föraren men bör väl fungera över sommaren åtminstone eftersom de nu håller på att levereras nya fortfarande... Får se om jag hamnar bakom ratten på nån av dessa imorgon så kan jag avlägga rapport sen ;)

/H
/Hasse
Zill

Inlägg av Zill »

Driver28 skrev:Du har fel faktiskt. A/C på blåbussarna är i HELA vagnen, alltså även i förarens klimatzon. Den är oftast däremot för klen liksom i övriga vagnen. Många av de nya vagnar som kommit till SL trafiken, som t.ex. 5270-92 har A/C ENDAST för föraren men även den är ofta ur funktion numera. Detta gäller även de nya vagnarna i serien 4700-vad det nu slutar nånstans. Dessa har även de bara A/C för föraren men bör väl fungera över sommaren åtminstone eftersom de nu håller på att levereras nya fortfarande... Får se om jag hamnar bakom ratten på nån av dessa imorgon så kan jag avlägga rapport sen ;)

/H
I stora delar av USA har man en lång AC säsong, oftast april till september, men trots detta facktum, och trots att man haft AC i många bussar som rullar i lokaltrafik sedan 1950-talet, så verkar det ännu vara svårt att få dessa system at fungera, och många bussar har inte AC.

I Metrosystemen i Washington (och Baltimore) är det lite annorlunda - samtliga tunnelvagnar har AC som fungerar, och om AC slutar at gå i en vagn, så tas den omedelbart out of service.
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:Du har fel faktiskt. A/C på blåbussarna är i HELA vagnen, alltså även i förarens klimatzon. Den är oftast däremot för klen liksom i övriga vagnen. Många av de nya vagnar som kommit till SL trafiken, som t.ex. 5270-92 har A/C ENDAST för föraren men även den är ofta ur funktion numera. Detta gäller även de nya vagnarna i serien 4700-vad det nu slutar nånstans. Dessa har även de bara A/C för föraren men bör väl fungera över sommaren åtminstone eftersom de nu håller på att levereras nya fortfarande... Får se om jag hamnar bakom ratten på nån av dessa imorgon så kan jag avlägga rapport sen ;)

/H
det jag menar att det sitter igen ac hos föraren, utan föraren får ta av passagerarnas ac. för att sätta på ac´n i vagnen så vrider man på passagerar vredet. Vad det gäller Omnilink 5270-5292, så verkar den inte fungera. för när man sätter på den på kyla, efter klicket på vredet händer igenting. så några fläktar för passagerarna verkar inte finnas
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Det finns vanliga utsugsfläktar i taket för passagerarna, vilket hörs om man sätter på vredet du talar om. Vredet för defrostertemp har samma funktion som det för passagerarnas klimatzon, och på just 5270-5292 är förhållande det motsatta, föraren har A/C men inte passagerarna. i vissa vagnar i Söderort finns A/C i hela vagnen inklusive för föraren, t.ex. 61xx vagnarna och 6203 tror jag det är. Lika så 6526. Vad jag vet är det även A/C i hela vagnen i de nya blåbussarna i 37xx serien som Söderort fått, men bara för föraren i 47xx vagnarna.

/H
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:Det finns vanliga utsugsfläktar i taket för passagerarna, vilket hörs om man sätter på vredet du talar om. Vredet för defrostertemp har samma funktion som det för passagerarnas klimatzon, och på just 5270-5292 är förhållande det motsatta, föraren har A/C men inte passagerarna. i vissa vagnar i Söderort finns A/C i hela vagnen inklusive för föraren, t.ex. 61xx vagnarna och 6203 tror jag det är. Lika så 6526. Vad jag vet är det även A/C i hela vagnen i de nya blåbussarna i 37xx serien som Söderort fått, men bara för föraren i 47xx vagnarna.

/H
jo, att 47XX och 37XX är klart.. Men att 6526 har det.. det tror jag inte på, eftersom det är en gammal maxci. tror inte att dom utrustar e sådann gammal vagn med AC. PÅ 5270-5292 fungar inte acn. Det blåser bara vanlig frisklufr. Eftersom du säger att det är AC i vissa 52XX vagnar. vart sitter då ac agregatet?, det sitter inte på taket iallafall

Jag tror bara att det är AC i dom nya vagnarna som kommit 47XX och 37XX då ex. söderort bara sagt att der finns ac i dessa nya vagnar
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

5270-5296 har A/C på förarplatsen men den brukar, som du riktigt påstår, inte ofta fungera. 65-kärran jag tänkte på är 6521 som inte är en SL-oriiginal utan har gått i sörmland eller Jönköping och då var utrustad med A/C i original. Den står på "heden" i Söderort just nu. Aggregatet på 5270-5296 är mindre, eftersom det bara betjänar föraren, och sitter framtill bredvid fläktkåpan. 61xx vagnarna som finns från Örebro har A/C i hela vagnen med.
/H

EDITERAT:

Nu är dagen till ända och jag har varit ute och provat både 4703 och 3704.

4703:
Det var fortfarande tidigt på morgonen så jag kunde inte avgöra hur effektiv A/C på förarplatsen verkligen var, men det kom inte varmluft i allafall... Annars gillade jag väldigt mycket den nya typen av stol som de nya vagnarna är utrustade med. Luftfjädrad och skön. Gillar med att Busslink konsekvent använder det snyggaste stolstyget av alla entreprenörerna på passagerarsätena.

3704:
Tog ut vagnen från hallen och körde ut till Fruängen. Vagnen höll då 19,5 grader invändigt och 20,1 på förarplatsen. En dröm att köra! Tyst och stadig på motorvägen. Fick även bekräftat att dessa vagnar liksom sina föregångare i innerstaden mycket riktigt är utrustade med A/C + förarplats A/C.

/H
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:5270-5296 har A/C på förarplatsen men den brukar, som du riktigt påstår, inte ofta fungera. 65-kärran jag tänkte på är 6521 som inte är en SL-oriiginal utan har gått i sörmland eller Jönköping och då var utrustad med A/C i original. Den står på "heden" i Söderort just nu. Aggregatet på 5270-5296 är mindre, eftersom det bara betjänar föraren, och sitter framtill bredvid fläktkåpan. 61xx vagnarna som finns från Örebro har A/C i hela vagnen med.
/H

EDITERAT:

Nu är dagen till ända och jag har varit ute och provat både 4703 och 3704.

4703:
Det var fortfarande tidigt på morgonen så jag kunde inte avgöra hur effektiv A/C på förarplatsen verkligen var, men det kom inte varmluft i allafall... Annars gillade jag väldigt mycket den nya typen av stol som de nya vagnarna är utrustade med. Luftfjädrad och skön. Gillar med att Busslink konsekvent använder det snyggaste stolstyget av alla entreprenörerna på passagerarsätena.

3704:
Tog ut vagnen från hallen och körde ut till Fruängen. Vagnen höll då 19,5 grader invändigt och 20,1 på förarplatsen. En dröm att köra! Tyst och stadig på motorvägen. Fick även bekräftat att dessa vagnar liksom sina föregångare i innerstaden mycket riktigt är utrustade med A/C + förarplats A/C.

/H
okej.. då vet jag det iallafall :).. men jag kan ju säga att blåbussarna i innerstaden, scania omniciy har inte ac på förarplatsen. det var både tx och verkstaden sagt, eller så kanske det finns.. vrider man på defrostern på max hastighet så blåser det jummen luft, och ingen av kyla för föraren
Skriv svar