Låggolv i Göteborg, bygg nya låggolvssläpvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

Låggolv i Göteborg, bygg nya låggolvssläpvagnar

Inlägg av gunnar nordström »

:? Hej, jag skrev ett inlägg om låggolvsvagnar och bekvämligheten att komma på dessa med tex barnvagn, som jag numera gör då och då.

Det blev en massa mail, som mynnade ut i om låggolvsvagnparken skulle räcka till efter det de italienska vagnarna var leverade 2006. Det blev tom mail från Norge, kul att få div inlägg.

Hur som helst vet vi, att i dag fattas det en hel del vagnar. Enkelvagnar går ju nästan på samtliga linjer utom på den blå och på den ljusgröna är det alltid enkelvagnar. Det är ju meningen, att den grå linjen och för dem utanför linjefärgs kännedom etc., är det linje 12, skall starta till hösten, om det finns "kosing", så då lär det behövas ännu fler vagnar, och det finns ryckten om en linje 13 (ljusgul) och 14 (blålila) år 2006/7.

Jag får inte ihop att det kommer att finnas vagnar tillräkligt, även om alla italienarna skulle fungera och det lär de inte göra dec-feb!!!!!, så varför inte bygga släpvagnar i låggolv för M27/28 (inte säker på nummerna). Eftersom jag inte är tekniker, så vet jag inte, om dessa M27/28 kan/orkar dra 1 eller 2 släpvagnar, man kanske kan "biffa" upp motorerna. Jag vet, att dessa M 28 etc är gamla med de renoveras ju nu (titta på Osl, som använt våra vagnar från 1958 tills nu) och detta kanske är billigare än att ta ut en option på italienarna 2008??!!!! På detta sätt fick alla linjer tillgång till låggolv, kanske inte med varje tåg men med varannat.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Vad jag förstod av den andra tråden är bristproblemet löst den dagen sista M31an (379?) åter är i trafik. Betänk att varje vagn är utomlands drygt sex veckor och därtill kommer revisionen på Rantorget samt säkert diverse provkörningar. Är tolv veckor en alltför vågad gissning på tiden mellan vagnen tas ur trafik som M21 tills den rullar i trafik som M31?

Eftersom en M21 tagits ur trafik varannan vecka har rimligtvis drygt sex vagnar hela tiden varit otillgängliga. Succesivt kommer dessa nu tillbaka och ger det tillskott som alltså ska täcka upp alla behov.

Ett låggolvssläp till pedalvagnarna (M28/M29) låter häftigt, men helt orealistiskt. När "Ormen långe" (GTs mindre lyckade namnförslag på M32) börjar serielevereras frigörs M28. Råder då vagnbrist kan utskrotningen givetvis förskjutas något halvår i tiden. Med tanke på prototypernas försening gissar jag på att serieleveranserna startar först efter sommaren 2004. Att utveckla och tillverka en låggolvsvagn för bruk i max två år låter i mina öron vansinnigt.

/Michael
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Problemet som aktualiseras idag och framöver har ju sin grund i den ambivalens som rådde under sent 70-tal till tidigt åttiotal då man inte visste eller snarare fick "tummen ur" och redan då kunde bestämma sig och betälla nya vagnar i större mängd än vad som skedde (M21).
Och enligt diskussionen om kalsongerna så gjorde man ju sig av med M25:or med större kapacitet än vad som M21;orna hade (rätta mig om jag har fel!).
Kommande förmodade vagnsbrist är ju resultatet av en politisk handlingsförlamning som inträffade för minst tjugo år sedan.

Att idag utveckla en låggovssläpvagn måste väl ändå kosta mer än vad det smakar... det var ju annorlunda och ett annat ekonomiskt läge när GS gjorde detta senast. Ja alltså konstruerade och byggde egna låggolvssläpvagnar, 1936 (Limpesläpen ="lägregolvsvagn").

Vad jag har tänkt på, var ju om inte GS istället kunde köpt in begagnade vagnar, det lär ju funnits sådana tillockmed ledvagnar till salu i andra europeiska spårvägstäder, såväl Norrköping som Oslo har ju köpt begagnat och sedan moderniserat efter egna behov.
Nu skulle ju detta vara försent för GS del, men för låt oss säga 10 år sedan..?

Nu är det väl bara att vänta och be till vår Herre, han som levererar kraften från ovan, att spagettivagnarna skall levereras i tid och att dom skall kunna rulla på spåren också, så som dom inte gjorde i Oslo....

Bj.
Vadå jag dyster?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bombardier har ju tagit fram en snygt låggolvssläp som numera används i Rostock och Leipzig. De är dragna av T-3 Tatra motors, i Leipzig iallafall. Kommer inte ihåg om det var T-4 eller KT-4b som drog.

Kanske GL kunde ta kontakt med Bombardier. En motoriserad bogie under släpet kanske kunde göra susen.
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

:D Hej spårvagnsmicke! Jag vet, att div. vagnar är under ombyggnad
och revition samt skadade, men även om dessa var i drift, tror jag inte vagnparken räcker för en linje 12 plus minst 2 vagnståg på alla linjer, som kör M28/29. (Glöm kanske inte linje 13 och 14 år 2006)

Låt säga att alla rullar incl. italienarna kanske vi har tillräkligt, men vad händer vid underhåll, olycker mm. Här pratar vi exakta antal, som jag inte kan gå in på närmare pga, att jag inte har exakta uppgifter.

Frågan återstår, vad gör alla som vill åka låggolv, som inte har M31 eller italienare på sin linje fram till 2010...1/2/3, tills options på ytterligare italienare kanske beställs.

Gästen skriver, att det finns släpvagnar, kan M28/29 dra dessa???

Vi hörs!!
Resenär

Nytt årtusende sedan flera år

Inlägg av Resenär »

Bäste Gäst,
Det tidigare kollektivtrafikbolaget GLAB (som ägdes av tre länstrafikbolag) upphörde att existera i slutet av 90-talet. Och även om det skulle ha funnits kvar så hade det inte haft särkilt mycket att göra med Göteborgs stads trafikkontors dåvarande avdelning Stadstrafikens och GS eventuella vagnanskaffning att göra.
När det gäller ändamålsenligheten i låggolvssläp, omotoriserat eller ej, så anser jag att M.A. i inlägget tidigare beskrivit det hela korrekt.
Jag tror att AnsaldoBreda-vagnarna kommer att bli en bra utökning av vagnparken.
Om det skulle bli ett ytterligare behov av vagnar p.g.a. ökat resande så hoppas jag att option på fler vagnar utlöses, så att vi äntligen kan säga adjö till 60-talsvagnen M28 och 70-talsvagnen M29.
Hälsningar
Resenär
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

gunnar nordström skrev::D Hej spårvagnsmicke! Jag vet, att div. vagnar är under ombyggnad
och revition samt skadade, men även om dessa var i drift, tror jag inte vagnparken räcker för en linje 12 plus minst 2 vagnståg på alla linjer, som kör M28/29. (Glöm kanske inte linje 13 och 14 år 2006)

Låt säga att alla rullar incl. italienarna kanske vi har tillräkligt, men vad händer vid underhåll, olycker mm. Här pratar vi exakta antal, som jag inte kan gå in på närmare pga, att jag inte har exakta uppgifter.

Frågan återstår, vad gör alla som vill åka låggolv, som inte har M31 eller italienare på sin linje fram till 2010...1/2/3, tills options på ytterligare italienare kanske beställs.

Gästen skriver, att det finns släpvagnar, kan M28/29 dra dessa???

Vi hörs!!
Inte alls omöjligt att du får rätt. Men som skrivet utgick jag från informationen om att situationen är bra när alla M31or kommit. Om jag tolkat Västtrafiks info rätt kommer tolvan inte att startas förrän vagnar finns. Om det innebär att ingen som helst vagnbrist får råda är svårt att veta.

Värt att notera i sammanhanget är att tolvan på inte får några tyngre unika sträckor. Förutom Annedalsstråket kommer den rulla tillsammans med andra linjer. Linjen kommer erbjuda nya direktförbindelser, som säkert attraherar nya resenärer till spårvägen. Jag tror dock inte dessa kommer motsvara 5-6 trettiometerståg per timme. Alltså kanske det inte blir helt nödvändigt att köra fullängdståg på alla linjer för att upprätthålla god platstillgång på vagnarna.

Linjerna tretton och fjorton ligger såpass långt fram i tiden att en diskussion nästan är meningslös. Vad vi vet idag är att 40 M32 förutsatt dagens trafiksituation kommer ersätta alla M28or samt drygt hälften av M29orna. Ökar behoven är det bara att behålla fler M29or. Utnyttjas optionen kan dessa vagnar ersättas och eventuella ytterligare behov tillfredställas.

Tror ingen behöver oroa sig över att diskrimineras med "skrotvagnstrafik" på sin linje. När alla M32or kommit tar jag för givet att låggolvsfordonen sätts i trafik så att alla kan utnyttja dem. Hur man löser detta på bästa sätt tvistade som bekant de lärde om i annan tråd. M31 och M32 borde räcka till stomtrafiken på alla linjer. För insatstrafiken under morgon och kväll kan tänkas att M29 sätts ut. Med fördel noteras detta i tidtabeller för resenärer med låggolvskrav.

En annat variant är att M29orna är reserverade till några givna linjer. Dessa ska givetvis vara av kompletterande karaktär, där resenären har ett annat nästan lika bra låggolvsalternativ. Som t.ex. dagens linje 8.

/Michael
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Spårvagnsmicke skrev: Inte alls omöjligt att du får rätt. Men som skrivet utgick jag från informationen om att situationen är bra när alla M31or kommit. Om jag tolkat Västtrafiks info rätt kommer tolvan inte att startas förrän vagnar finns. Om det innebär att ingen som helst vagnbrist får råda är svårt att veta.
Spårvagnsmicke uttrycker sig exakt och väldigt logiskt här.
Samma sak stod att läsa i GP när ämnet diskuterades därstädes.
Eftersom det inte finns tillräckligt många vagnar till att starta en ny linje med så blir det tills vidare ingenting med det.
Spårvagnsmicke skrev: Värt att notera i sammanhanget är att tolvan på inte får några tyngre unika sträckor. Förutom Annedalsstråket kommer den rulla tillsammans med andra linjer. Linjen kommer erbjuda nya direktförbindelser, som säkert attraherar nya resenärer till spårvägen. Jag tror dock inte dessa kommer motsvara 5-6 trettiometerståg per timme. Alltså kanske det inte blir helt nödvändigt att köra fullängdståg på alla linjer för att upprätthålla god platstillgång på vagnarna.
En annan sak som kanske inte är så självklar, det är ju om ansvariga inom framtida trafikplanering på Västragik egentligen vet hur det står till i den sk. "verkligheten" hur linjerna ser ut, hur belastningen blir, hur dagens vagnpark är dimensionerad etc...

Spårvagnsmicke skrev: Linjerna tretton och fjorton ligger såpass långt fram i tiden att en diskussion nästan är meningslös. Vad vi vet idag är att 40 M32 förutsatt dagens trafiksituation kommer ersätta alla M28or samt drygt hälften av M29orna. Ökar behoven är det bara att behålla fler M29or. Utnyttjas optionen kan dessa vagnar ersättas och eventuella ytterligare behov tillfredställas.
Och att då tänka i banor som att anskaffa släpvagnar till M29 känns ganska så meningslöst, om nu M29 blir nästan övertalig och skall sättas in som extravagn så kan dom ju lika gärna gå parvis, eller hur!?
Spårvagnsmicke skrev: Tror ingen behöver oroa sig över att diskrimineras med "skrotvagnstrafik" på sin linje. När alla M32or kommit tar jag för givet att låggolvsfordonen sätts i trafik så att alla kan utnyttja dem. Hur man löser detta på bästa sätt tvistade som bekant de lärde om i annan tråd. M31 och M32 borde räcka till stomtrafiken på alla linjer. För insatstrafiken under morgon och kväll kan tänkas att M29 sätts ut. Med fördel noteras detta i tidtabeller för resenärer med låggolvskrav.
Hmmm... sedan får vi ju se hur länge egentligen M31:orna håller.
Jag tycker att det verkar som konceptet redan nu håller på att "gå av på mitten"... om man som så säger.

Att ha de äldre vagnarna kvar i insats- samt extratrafik ett tag kommer ju att fungera, men inte i något längre perspektiv, tror jag...
Detta har ju alltid förekommit hos GS och säkert hos andra trafikbolag också... att ha den äldre materielen kvar som extravagnar.
Spårvagnsmicke skrev: En annat variant är att M29orna är reserverade till några givna linjer. Dessa ska givetvis vara av kompletterande karaktär, där resenären har ett annat nästan lika bra låggolvsalternativ. Som t.ex. dagens linje 8.

/Michael
Det sistnämnda tror jag inte på.
Visserligen kommer ju andra icke aktoriserade sanerare att se till att vagnarna kommer in i ett vidare kretslopp, men det kommer inte att fungera att ha dem kvar i ordinarie trafik, se hur de ser ut idag och redan nu kräver dessa vagnar ett alldeles för stort och dyrt underhåll många vagnar går ju redan på dialys, om några år är det respirator och hjärt-lungmaskin i full parallell som gäller.
Kolla bara hur hårt hudcancern, förlåt ytrosten kommit även på M29:orna särskillt under fönstren... nä det gäller nog att få dessa åldringar ur aktiv trafik och få in yngre vagnar samt satsa mer på M31.

Det gäller att se till att M32:orn när nu dessa kommer så fort som möjligt kommer i trafik, samt se till att optionen utlöses samt då eller helst redan nu planera för nästa generations vagnar, om dessa nu kan komma att heta "M33"...

För jag tycker att (enligt den debatten som förts i GP) att man reagerat som så:
"Oj då, det inträffade visst en kris för några år sedan... skall vi gör någonting åt den idag, eller nästa år?" :twisted: litet elakt visst, men jag tror det ligger någonting i det.

Pseudodepatten då om släp till M29...
Jo jag tror ju att det skulle fungera rent tekniskt, om nu M21 kunde få en mellanvagn så skulle väl också M29 orka dra ett släp.... om det inte är halt och om det inte är för backigt... och om inte släpet är för tungt...

Bj.
Vadå jag dyster?
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:
Linjerna tretton och fjorton ligger såpass långt fram i tiden att en diskussion nästan är meningslös.
Okey, men vågar man fråga hur dessa linjer ska gå? Många linjer blir det!
Bra att du vågar :wink:

Nästa revolutionerande nydaning är spåren mellan Järntorget och Lilla torget. Tror inte det finns någon officiell info om hur den ska trafikeras. Närmast till hands är att några av dagens linjer på sträckan Järntorget-Brunnsparken helt sonika lyfts över dit. Sträckan i sig borde inte kräva några nya linjer. Men kanske linjenätet får en ny översyn i samma veva. Fler linjer på gemensamma sträckor för att få bättre direktförbindelser skulle kräva tretton och fjorton.

Operalänken torde vara det projekt som följer ovan nämnda. Kanske de t.o.m. byggs tillsammans. Denna nya förbindelse borde ge upphov till mer dramatiska förändringar av nätet. Därefter är det återigen rena spekulationer om vad som kommer hända med linjerna.

Inte mycket till konkret svar. :oops: Men det kommer säkert neddimpande efter helgen.

/Michael
Skriv svar