Sida 1 av 1

Förlängning till Centralen

Postat: lördag 15 februari 2003 13:59
av Per Lind
Hejsan,
För några år sedan ombads man att lämna förslag om utbyggnad av Djurgårdslinjen till Centralen och bygge av ny vagnhall i Värtan med enkelspår till Djurgårdsbron.
Jag lämnade mina synpunkter som i stort sett gick ut på att dra Lidingöbanan förbi Silja och Tallink till Gärdet och sedan ansluta till Djurgårdslinjen vid Djurgårdsbron.
Det har inte hänt så mycket på denna front men jag har utvecklat idén med utgångspunkt från olika intryck och åsikter jag hört under den gångna tiden.
Lidingöborna skulle nog bli tacksamma för en bytesfri förbindelse med centrum. Dessutom skulle resenärer till Silja och Tallink få bättre och smidigare förbindelser med Centralen. Det är många som man kan få över till spårbunden anslutning utifrån landet, från bussanslutningar.
Lidingöbron-Gärdet:
1. Dubbelspår Lidingöbron-Silja-Tallink-Gärdet.
Gärdet-Befintliga Djurgårdslinjen:
2a.Gå förbi Radiohuset, ned Oxenstiernsgatan till Strandvägen. Anslut DL vid Djurgårdsbron.
2b. Gå in Karlavägen till Karlaplan. Narvavägen till Djurgårdsbron.
2c. Gå Valhallavägen till Stadion/Sturegatan-Stureplan-Nybroplan.
2d. Gå fram till Östra Station, Engelbrektsgatan till Birger Jarlsgatan-Nybroplan. Här kan man tänka sig 3-skenspår för Roslagsbanan till Humlegården.
Befintliga Djurgårdslinjen-Centralen:
3a. Nybroplan-Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen. Trång i början.
3b. Smålandsgatan-Vä Norrlandsgatan-Hö Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen.
3c. Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Tegelbacken. Möjlighet att förlänga i Hantverkargatan till Fridhemsplan.
Vagnhallar/Övrigt:
4. Norrmalmstorg-Kungsträdgården-Slussen-Saltsjöbanan-Tvärbanan.
Detta har framförts av många och förbinder inte bara ett flertal trafikplatser utan ger också möjliget att åter utnyttja Söderhallen som spårvägshall.
Museihallar. Utnyttjar man Söderhallen med överflyttande av SS vagnar även till denna hall får man ett perfekt förhållande med Spårvägsmuséet. Både levande museivagnar (SS) som under återupplivande (SL) samt alla de fantastiska utaställningsföremål som tillsammans ger ett av världens finaste muséer.

Något att spåna vidare om.
Hälsningar
-Per

Spår i Söderhallen

Postat: lördag 15 februari 2003 14:36
av HE-E
Finns spåren kvar under betongen i Söderhallen :?:

Mvh: Henrik E-E

Re: Förlängning till Centralen

Postat: lördag 15 februari 2003 16:16
av Anders Norén
Per Lind skrev:...till Gärdet...
Mer exakt, var någonstans på Gärdet?

Anders

Gärdet

Postat: lördag 15 februari 2003 16:31
av Per Lind
Från Tallink rakt ned till Gärdet och sedan följa befintlig gata förbi Konstfack/Filminstitiutet till Vallhallavägen.
Så var väl enkelspåret till vagnhall i Värtan tänkt att gå.

Förlängning av Lidingöbanan

Postat: lördag 15 februari 2003 17:09
av Anders Norén
Finns det verkligen någon ekonomi i denna krokiga, men ändå radiella, förbindelse? Vilka är målgruppen?
De som ska från Lidingö in till city lär väl knappast anse att ett byte mindre uppväger 15 minuters extra sightseeing i Frihamnen och på Gärdet och jag tror inte att resandeströmmarna i relationen Lidingö - Östra Östermalm/Gärdet/Djurgården är så stora att de motiverar en egen spårväg.

Nå, vore det inte bättre att göra en tvärförbindelse av Lidingöbanans eventuella förlängning? Dra den mot Östra Station, med möjlig förlängning mot t.ex. Odenplan eller Karolinska. Då dubblerar inte spårvägen t-banan utan kan vara en tvärförbindelse som knyter samman flera spårsystem och stora arbetsplatser - T-röd, Roslagsbanan, KTH, T-grön, ev. pendeltåg, Karolinska m.m.

Anders

Tvärförbindelse

Postat: söndag 16 februari 2003 14:20
av Per Lind
Helt riktigt, men jag spann vidare på ursprungstanken som Cityspår berättade om i mfss för några år sedan och som hade som förslag att vagnhall skulle byggas i Värtan med enkelspår från Värtan till befintlig bana vid Djurgårdsbron. Kostnaden för vagnhallsspåret blev enormt och min tanke var att överföra dessa kostnader från vagnhallsspår till trafikspår och på så sätt få inkomster istället för utgifter.
Min tanke var nog att Lidingöfolket fortfarande skulle byta vid Ropsten till T-bana men att vagnarna skulle utnyttjas för dem som skulle från/till Värtan och Östermalm. Det är ganska mycket folk som skall till/från Silja och Tallink och det borde väl vara ett antal Lidingöbor som skall till centrala arbetsplatser på Östermalm som Radiohuset, SCB och massor av kontor och butiker.
Mertiden på 15 min. för att se Värtan uppvägs nog av att det tar lika lång tid för hela bytet: Gå från spårvagn till tunnelbana, vänta, gå från tunnelbana till gatunivån. Sitta-kvar-faktorn kan nog också vara värd några minuter. Skall man däremot till Centralen tror jag nog man byter vid Ropsten.

Nya bostäder

Postat: söndag 16 februari 2003 16:02
av Thomas Lange
Det finns tre aspekter till på frågan.

Efter Hammarby sjöstad talar mycket för att Frihamnen/Värtan-området blir Stockholms nästa stora nya bostadsområde. I de skisser som publicerats finns alltid spårväg med som basalterbativ.

Tidshorisonten för detta är ca 2015. Det är också det år som är angivet i RUFS, den regionala utvecklingsplanen, där man tar upp att Djurgårdslinjen då ska förlängas till Centralen.

Sårbarhgetsaspekten (blivande stort forskningsområde inom transportforskningen) talar för att tunnelbanan måste ha avlastande alternativ vid störningar. En spårväg till Lidingö via Strandvägen-Ladugårdsgärde-Värtan kan fylla en sådan funktion.

Postat: söndag 16 februari 2003 20:23
av Johan Eriksson
x