Förlängning till Centralen
Postat: lördag 15 februari 2003 13:59
Hejsan,
För några år sedan ombads man att lämna förslag om utbyggnad av Djurgårdslinjen till Centralen och bygge av ny vagnhall i Värtan med enkelspår till Djurgårdsbron.
Jag lämnade mina synpunkter som i stort sett gick ut på att dra Lidingöbanan förbi Silja och Tallink till Gärdet och sedan ansluta till Djurgårdslinjen vid Djurgårdsbron.
Det har inte hänt så mycket på denna front men jag har utvecklat idén med utgångspunkt från olika intryck och åsikter jag hört under den gångna tiden.
Lidingöborna skulle nog bli tacksamma för en bytesfri förbindelse med centrum. Dessutom skulle resenärer till Silja och Tallink få bättre och smidigare förbindelser med Centralen. Det är många som man kan få över till spårbunden anslutning utifrån landet, från bussanslutningar.
Lidingöbron-Gärdet:
1. Dubbelspår Lidingöbron-Silja-Tallink-Gärdet.
Gärdet-Befintliga Djurgårdslinjen:
2a.Gå förbi Radiohuset, ned Oxenstiernsgatan till Strandvägen. Anslut DL vid Djurgårdsbron.
2b. Gå in Karlavägen till Karlaplan. Narvavägen till Djurgårdsbron.
2c. Gå Valhallavägen till Stadion/Sturegatan-Stureplan-Nybroplan.
2d. Gå fram till Östra Station, Engelbrektsgatan till Birger Jarlsgatan-Nybroplan. Här kan man tänka sig 3-skenspår för Roslagsbanan till Humlegården.
Befintliga Djurgårdslinjen-Centralen:
3a. Nybroplan-Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen. Trång i början.
3b. Smålandsgatan-Vä Norrlandsgatan-Hö Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen.
3c. Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Tegelbacken. Möjlighet att förlänga i Hantverkargatan till Fridhemsplan.
Vagnhallar/Övrigt:
4. Norrmalmstorg-Kungsträdgården-Slussen-Saltsjöbanan-Tvärbanan.
Detta har framförts av många och förbinder inte bara ett flertal trafikplatser utan ger också möjliget att åter utnyttja Söderhallen som spårvägshall.
Museihallar. Utnyttjar man Söderhallen med överflyttande av SS vagnar även till denna hall får man ett perfekt förhållande med Spårvägsmuséet. Både levande museivagnar (SS) som under återupplivande (SL) samt alla de fantastiska utaställningsföremål som tillsammans ger ett av världens finaste muséer.
Något att spåna vidare om.
Hälsningar
-Per
För några år sedan ombads man att lämna förslag om utbyggnad av Djurgårdslinjen till Centralen och bygge av ny vagnhall i Värtan med enkelspår till Djurgårdsbron.
Jag lämnade mina synpunkter som i stort sett gick ut på att dra Lidingöbanan förbi Silja och Tallink till Gärdet och sedan ansluta till Djurgårdslinjen vid Djurgårdsbron.
Det har inte hänt så mycket på denna front men jag har utvecklat idén med utgångspunkt från olika intryck och åsikter jag hört under den gångna tiden.
Lidingöborna skulle nog bli tacksamma för en bytesfri förbindelse med centrum. Dessutom skulle resenärer till Silja och Tallink få bättre och smidigare förbindelser med Centralen. Det är många som man kan få över till spårbunden anslutning utifrån landet, från bussanslutningar.
Lidingöbron-Gärdet:
1. Dubbelspår Lidingöbron-Silja-Tallink-Gärdet.
Gärdet-Befintliga Djurgårdslinjen:
2a.Gå förbi Radiohuset, ned Oxenstiernsgatan till Strandvägen. Anslut DL vid Djurgårdsbron.
2b. Gå in Karlavägen till Karlaplan. Narvavägen till Djurgårdsbron.
2c. Gå Valhallavägen till Stadion/Sturegatan-Stureplan-Nybroplan.
2d. Gå fram till Östra Station, Engelbrektsgatan till Birger Jarlsgatan-Nybroplan. Här kan man tänka sig 3-skenspår för Roslagsbanan till Humlegården.
Befintliga Djurgårdslinjen-Centralen:
3a. Nybroplan-Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen. Trång i början.
3b. Smålandsgatan-Vä Norrlandsgatan-Hö Hamngatan-Sergels Torgt-Centralen.
3c. Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Tegelbacken. Möjlighet att förlänga i Hantverkargatan till Fridhemsplan.
Vagnhallar/Övrigt:
4. Norrmalmstorg-Kungsträdgården-Slussen-Saltsjöbanan-Tvärbanan.
Detta har framförts av många och förbinder inte bara ett flertal trafikplatser utan ger också möjliget att åter utnyttja Söderhallen som spårvägshall.
Museihallar. Utnyttjar man Söderhallen med överflyttande av SS vagnar även till denna hall får man ett perfekt förhållande med Spårvägsmuséet. Både levande museivagnar (SS) som under återupplivande (SL) samt alla de fantastiska utaställningsföremål som tillsammans ger ett av världens finaste muséer.
Något att spåna vidare om.
Hälsningar
-Per