Sida 1 av 3

x

Postat: onsdag 21 juni 2006 17:08
av Johan Eriksson
x

Re: Livslängd SL innerstadsbuss?

Postat: onsdag 21 juni 2006 17:22
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?

Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
Den håller säkert 40-50 år med rätt skötsel :wink:

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.

Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.

//Lasse

Re: Livslängd SL innerstadsbuss?

Postat: onsdag 21 juni 2006 21:04
av 37368
Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?

Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
Den håller säkert 40-50 år med rätt skötsel :wink:

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.

Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.

//Lasse
Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.

Re: Livslängd SL innerstadsbuss?

Postat: onsdag 21 juni 2006 21:15
av Jimpiz
37368 skrev:
Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?

Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
Den håller säkert 40-50 år med rätt skötsel :wink:

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.

Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.

//Lasse
Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Lars skrev ju 12år.. eller ska det vara 16?.. blir lite förvirrad!

Postat: onsdag 21 juni 2006 21:15
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 21 juni 2006 21:16
av Jimpiz
Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
En Scania CN94UA Omnicity Ledvagn.. den första som var blå

Postat: onsdag 21 juni 2006 21:26
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)
De flesta övriga trafikavtal har 16 år.

//Lars

Postat: onsdag 21 juni 2006 22:48
av 37368
Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)
De flesta övriga trafikavtal har 16 år.

//Lars
Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...

Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.

Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.

Postat: onsdag 21 juni 2006 23:10
av Lars Ödlund
37368 skrev:
Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev: Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)
De flesta övriga trafikavtal har 16 år.

//Lars
Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...

Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.

Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.
Ska vi gissa på 14 år då? i innerstan.

Någon som "råkar" ha rätt ålder i huvudet eller på papper?

Jag har bestämt för mig att innerstadsavtalet avvek från de då vanliga 16 år, nu har man f.ö återgått till 16 år i de nyss avslutade och i det precis påbörjade upphandlingarna igen, gissningsvis kostar det för mycket att pressa ner maxåldern.

//Lars

Re: Livslängd SL innerstadsbuss?

Postat: torsdag 22 juni 2006 21:56
av Jimpiz
Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?

Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
om du menar Scania Omnilink så heter den 94 och inte 113. vad jag vet så finns det inte heller några OmnLink ledvagnar i innerstaden. det är bara Scania Maxci som heter 113

Postat: lördag 08 juli 2006 10:20
av Driver28
Hej!

Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där :)). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.

/H

Postat: tisdag 18 juli 2006 16:24
av Lars Ödlund
Driver28 skrev:Hej!

Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där :)). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.

/H
Det finns avtal tecknade 2002 som har 12 år som maxålder, i senare avtal har man dock återgått till det tidigare använda 16 år.

I pågående upphandling är det även 16 år som gäller.

//Lars

Postat: tisdag 18 juli 2006 16:59
av M224
Åldern har ingen betydelse brukar det ju heta, vissa bussar är jättefina och funkar kanon efter 16 år, andra är slutkörda efter 8 år och krånglar ständigt. :roll:

Jag tycker man borde köra med ett mer flexibelt system som tillämpar 16-20 år beroende på bussens skick.

Postat: tisdag 18 juli 2006 18:52
av Lars Ödlund
M224 skrev:Åldern har ingen betydelse brukar det ju heta, vissa bussar är jättefina och funkar kanon efter 16 år, andra är slutkörda efter 8 år och krånglar ständigt. :roll:

Jag tycker man borde köra med ett mer flexibelt system som tillämpar 16-20 år beroende på bussens skick.
Ett sådant system har förkastats av bla SL av olika skäl, bla att det skulle bli väldigt tungjobbat. Ett antal tjänstemän skulle då behövas för att bedöma olika bussar och avgöra vilka som fick användas eller ej.
Små LHM har vid vissa tillfällen använt denna metod men SL trafiken omfattar som bekant väldigt många fordon, det är även svårt att få det hela konkurrensneutralt, att slippa nyinvestera kan vara en stor fördel för en entreprenör.
I dagens läge ställer även miljökraven ett sådant system på ända.

//Lasse

Postat: tisdag 18 juli 2006 19:03
av Acela
vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna

Postat: onsdag 19 juli 2006 0:07
av 37368
Acela skrev:vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna
Tja, om vi utgår från att 16 år är gränsen så lär de leva vidare tills 2014...

Postat: onsdag 19 juli 2006 0:13
av Acela
37368 skrev:
Acela skrev:vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna
Tja, om vi utgår från att 16 år är gränsen så lär de leva vidare tills 2014...
det klarar dom nog utan problem :wink: , med ca 80.000 mil på nacken då kanske

ca: 38.000 mil hittils på 8 år :

Postat: onsdag 19 juli 2006 9:45
av Lars Ödlund
Nu är det ju bara de första 40 individerna som kom 1998, övriga 1999-2000.

//Lars

Postat: onsdag 19 juli 2006 20:31
av Acela
Lars Ödlund skrev:Nu är det ju bara de första 40 individerna som kom 1998, övriga 1999-2000.

//Lars
jo, men dom har ju rullat ungefär lika långt endå

Postat: torsdag 20 juli 2006 0:06
av Driver28
Är de välskötta kan de utan problem rulla 100000 mil eller mer.... det är verkligen underhållet som avgör livslängden, inte miltalen i sig. de kan pensioeras före 16 år ålder om man finner det nödvändigt men då har man ju inte utnyttjat materialet till fullo.