En fundering om Göteborgsk mätning av fria rummet
Postat: tisdag 11 februari 2003 22:35
I nummer 3-4/2002 av Spårvägssällskapet Ringliniens tidskrift Ringlinien finns det en intressant artikel om Spårvägens nya mätvagn â€Mäte-Maritâ€. (Till min stora glädje var dessutom några av bilderna tagna vid den vackra vändslingan vid Härlanda, alltså den med fruktträden.)
Tekniska data i form av exempelvis mätnoggrannhet framgick dessvärre inte i artikeln. Det skulle vara intressant om någon kunde ha vänligheten att utveckla detta ämne lite.
Det finns ju ett företag i Mölndal som heter LKO Teknik AB, http://www.lko.se, och som har utrustning som synes kunna utföra motsvarande mätningar med noggrannhet ned till ± 4 mm. På deras hemsida säger man att denna utrustning även kan räkna ut kurvradier. Därigenom torde man ju kunna räkna ut svepareorna för både M31 och M32. Utrustningen finns också monterad på en bil med rälshjul.
â€Mäte-Marit†torde ju rimligen vara ännu â€duktigareâ€. (Annars hade man ju inte byggt den.) Hur â€duktig†är Mäte-Marit?
Tekniska data i form av exempelvis mätnoggrannhet framgick dessvärre inte i artikeln. Det skulle vara intressant om någon kunde ha vänligheten att utveckla detta ämne lite.
Det finns ju ett företag i Mölndal som heter LKO Teknik AB, http://www.lko.se, och som har utrustning som synes kunna utföra motsvarande mätningar med noggrannhet ned till ± 4 mm. På deras hemsida säger man att denna utrustning även kan räkna ut kurvradier. Därigenom torde man ju kunna räkna ut svepareorna för både M31 och M32. Utrustningen finns också monterad på en bil med rälshjul.
â€Mäte-Marit†torde ju rimligen vara ännu â€duktigareâ€. (Annars hade man ju inte byggt den.) Hur â€duktig†är Mäte-Marit?