Sida 1 av 2

Strängnäs Spårvägar?

Postat: tisdag 30 maj 2006 10:23
av Mikael Karlsson
Finns det någon här på forumet som har aktuell information om planerna på spårväg i Strängnäs. Tydligen tittar kommunen på en linje till P10-området.

Mikael

Spår i Luften

Postat: tisdag 30 maj 2006 12:54
av PerE
Se artikel i dagens Eskilstunakuriren

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standar ... ning_2=108

jaså "lufträls"

Postat: tisdag 30 maj 2006 15:17
av VeVen
Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .

konstaterar VeVeN

Postat: tisdag 30 maj 2006 16:32
av erre
Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?

Postat: tisdag 30 maj 2006 17:09
av VeVen
erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.

bedömer VeVeN

Postat: tisdag 30 maj 2006 17:38
av spårsnoken
VeVen skrev:
erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.

bedömer VeVeN
----------------------------
Nja. Det är 'inne' hos politiker att diskutera spårtaxi nu. Tyvärr finns det ingen realism i tankarna. Spårväg vore däremot möjligt om tillräckligt stor bebyggelse kommer till på området. Givetvis kan trådbuss sköta matningen till stationen vid väsentligt lägre resandetal också.

mvh/spårsnoken

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:10
av M_M
VeVen skrev:
erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:16
av Reimersholme71
mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:19
av M_M
Reimersholme71 skrev:
mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.
Jo, naturligtvis är det helt korrekt, mitt inlägg var mer en teori om varför man pratar om spårtaxi.

Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.

Hållplatser för längre stopp med spårtaxi skulle man t.ex. kunna ordna med en växel där man måste backa in på ett stickspår där hållplatsen finns. Jag är inte säker men gissar att en sån växel är den växeltyp som borde ge minst problem för förbipasserande trafik?

Re: jaså "lufträls"

Postat: tisdag 30 maj 2006 19:02
av Harald
VeVen skrev:Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .

konstaterar VeVeN
Se där en passande benämning på "spårtaxi". Orden "luftfaktura" och "luftlass" har vi ju redan. Nu får de sällskap av "lufträls". :lol:

Postat: tisdag 30 maj 2006 23:06
av erre
mats skrev:Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.
Utan att lägga några värderingar huruvida detta är ett bra förslag tipsar jag om sidan http://www.swedetrack.com. Där står att läsa om ett utopiskt förslag på ett "öppet" system där gods, kollektivtrafik och singeltrafik samsas i ett gemensamt transportnät av balkar.

Väldigt intressant läsning för den intresserade, men huruvida det är praktiskt genomförbart återstår att se.

Postat: tisdag 30 maj 2006 23:47
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 31 maj 2006 12:09
av M_M
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!

Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!

PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna :?:
Jag åkte "luftbana"/"balkbana"/"högbana" senast i förrgår, spårvägen på hissingen i göteborg är ju delvis högbana på några platser (vårvädertorget t.ex.), för att inte tala om berlins U-bahn som jag också åkt över mark. Räknas inte det? Jag tycker faktiskt att de högbanorna ger en ganska snygg prägel på "rätt" sorts områden...

Postat: onsdag 31 maj 2006 15:10
av erre
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.

Postat: onsdag 31 maj 2006 16:21
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 31 maj 2006 18:30
av spårsnoken
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!

Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!

PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna :?:
------------------------------------
Äh. Du behöver inte hetsa upp Dig så. Vi vet alla att 'spårtaxi' eller 'balkbanor' är orealistiskt. Lika orealistiskt idag som för 50 år sedan.

För hög kapitalkostnad, fula strukturer och vem vågar åka ensam på kvällarna?

mvh/spårsnoken

Postat: torsdag 01 juni 2006 15:33
av M_M
erre skrev:
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?

Postat: torsdag 01 juni 2006 15:38
av Kantorn
mats skrev:
erre skrev:
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?
Håller med. Det var min absolut första tanke. Det ger bara mer vatten på kvarnen: Behövs det verkligen färgkort för att övertyga? Då är argumenten svaga...

Postat: torsdag 01 juni 2006 16:28
av VeVen
Själv är jag övertygad om att det ökade intresse för alla dessa nya exotiska spårsystem i grund och botten beror på en sak:

Att det idag är väldigt billigt att ta fram slagkraftiga animationer och lägga upp dem på hemsidor.

inget annat

tror VeVeN

Postat: torsdag 01 juni 2006 17:50
av Mikael Karlsson
Om Strängnäs lämpar sig för spårvägstrafik eller "skycab" ska jag låta vara osagt. Men strävar man efter miljövänlig kollektrafik är kanske trådbussen mer lämplig i detta fall.

Mikael