Strängnäs Spårvägar?
Postat: tisdag 30 maj 2006 10:23
Finns det någon här på forumet som har aktuell information om planerna på spårväg i Strängnäs. Tydligen tittar kommunen på en linje till P10-området.
Mikael
Mikael
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
----------------------------VeVen skrev:Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
bedömer VeVeN
Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....VeVen skrev:Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Jo, naturligtvis är det helt korrekt, mitt inlägg var mer en teori om varför man pratar om spårtaxi.Reimersholme71 skrev:Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Se där en passande benämning på "spårtaxi". Orden "luftfaktura" och "luftlass" har vi ju redan. Nu får de sällskap av "lufträls".VeVen skrev:Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .
konstaterar VeVeN
Utan att lägga några värderingar huruvida detta är ett bra förslag tipsar jag om sidan http://www.swedetrack.com. Där står att läsa om ett utopiskt förslag på ett "öppet" system där gods, kollektivtrafik och singeltrafik samsas i ett gemensamt transportnät av balkar.mats skrev:Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.
Jag åkte "luftbana"/"balkbana"/"högbana" senast i förrgår, spårvägen på hissingen i göteborg är ju delvis högbana på några platser (vårvädertorget t.ex.), för att inte tala om berlins U-bahn som jag också åkt över mark. Räknas inte det? Jag tycker faktiskt att de högbanorna ger en ganska snygg prägel på "rätt" sorts områden...Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!
PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
------------------------------------Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!
PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?erre skrev:Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Håller med. Det var min absolut första tanke. Det ger bara mer vatten på kvarnen: Behövs det verkligen färgkort för att övertyga? Då är argumenten svaga...mats skrev:Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?erre skrev:Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.