A30 på tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jonas Strömblad

A30 på tvärbanan

Inlägg av Jonas Strömblad »

När var det man råkade ut för bromsproblemen med A32, och istället körde A30 under en tid?
/J
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Februari 2000 vet jag att jag såg och åkte A30 på tvärbanan.

mvh/ Jörgen G
Hr J

Inlägg av Hr J »

Våren år 2002.

/Hr J
Hr J

Inlägg av Hr J »

Ibland är fingrarna snabbare än tanken, våren 2000 skall det vara.

/Hr J
PerGH

Re: A30 på tvärbanan

Inlägg av PerGH »

Jonas Strömblad skrev:När var det man råkade ut för bromsproblemen med A32, och istället körde A30 under en tid?
/J
Bromsproblem? Har jag missat eller helt glömt något (började köra sagda bana i augusti 1999)

A-32 var när den började levereras känslig för att strömmen försvann (t.ex. vid rimfrost på kontaktledningen). Hände detta mer än 5 gånger så var vagnen tvungen att vila i 15 minuter. Dubbla A-30 användes för att rensa bort is på tråden och därmed förebygga vilande A-32 under vintern 2000. Kan det vara detta som avses?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

För det mesta var det säkert strömmatningsproblemen som gjorde att det rullade A30. Men vid något tillfälle har jag för mig att det handlade om ett annat fel, kan ha varit bromsarna, på någon A32:a och att A30 togs ut i trafik därför att de stod bäst till i Marievik. Det skrevs rätt mycket om just detta tillfälle här på Forum när det begav sig.

mvh/ Jörgen G
Hr J

Inlägg av Hr J »

Kortfattad beskrivning av "bromsproblemet" är att vid ett provkörningstillfälle så rullades en A32 baklänges och då provtågsföraren förde körhandtaget till broms så accelererade vagnen istället - det blev bak och fram på funktionen i körhandtaget så att säga. Felet avhjälptes tämligen omedelbart och på 2-3 dagar var alla varnars styrprogram avbuggat.

I övrigt så gick första utgående tur med A30 som frostskrapa under några varv under januari till april 2000, vagnbyte till A32 skedde under morgonen.

/Hr J
Skriv svar