När var det man råkade ut för bromsproblemen med A32, och istället körde A30 under en tid?
/J
A30 på tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: A30 på tvärbanan
Bromsproblem? Har jag missat eller helt glömt något (började köra sagda bana i augusti 1999)Jonas Strömblad skrev:När var det man råkade ut för bromsproblemen med A32, och istället körde A30 under en tid?
/J
A-32 var när den började levereras känslig för att strömmen försvann (t.ex. vid rimfrost på kontaktledningen). Hände detta mer än 5 gånger så var vagnen tvungen att vila i 15 minuter. Dubbla A-30 användes för att rensa bort is på tråden och därmed förebygga vilande A-32 under vintern 2000. Kan det vara detta som avses?
För det mesta var det säkert strömmatningsproblemen som gjorde att det rullade A30. Men vid något tillfälle har jag för mig att det handlade om ett annat fel, kan ha varit bromsarna, på någon A32:a och att A30 togs ut i trafik därför att de stod bäst till i Marievik. Det skrevs rätt mycket om just detta tillfälle här på Forum när det begav sig.
mvh/ Jörgen G
mvh/ Jörgen G
Kortfattad beskrivning av "bromsproblemet" är att vid ett provkörningstillfälle så rullades en A32 baklänges och då provtågsföraren förde körhandtaget till broms så accelererade vagnen istället - det blev bak och fram på funktionen i körhandtaget så att säga. Felet avhjälptes tämligen omedelbart och på 2-3 dagar var alla varnars styrprogram avbuggat.
I övrigt så gick första utgående tur med A30 som frostskrapa under några varv under januari till april 2000, vagnbyte till A32 skedde under morgonen.
/Hr J
I övrigt så gick första utgående tur med A30 som frostskrapa under några varv under januari till april 2000, vagnbyte till A32 skedde under morgonen.
/Hr J