T-baneterminaler
Postat: lördag 13 maj 2006 21:01
Hur vände man på tunnelbanan när grenstationerna var terminaler? Använde man stoppblockar och vändspår, eller? Och hur ser det då ut på vissa stationer?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Inget illa menat men jag förstår inte frågan.Ivers1991 skrev:Hur vände man på tunnelbanan när grenstationerna var terminaler? Använde man stoppblockar och vändspår, eller? Och hur ser det då ut på vissa stationer?
Mellan Örnsberg och Axelsberg finns det övergångs växlar, i tunneln mot Mälarhöjden finns en brygga(sett från Axb) sätra har ett mittspår för vändning av tåg samt brygga och stopp bock längre fram. Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar ute i Fittja vet jag ej hur det ser ut men Alby fungerar som vändstation med brygga inne i tunneln och ett tredje spår i mitten, Tekniska Högskolan har en brygga inne i tunneln för vändning av tåg. På Hagsätra grenen finns det nog oxå övergångs växlar nere vid Stureby är inte helt säker, Vid Högdalen finns det 1 lr 2 norrgående spår och 1 lr 2 södergående spår varav mitten spåret/spåren leder till depån i Hagsätra finns det övergångsväxlar mellan Rågsved-Hagsätra där även norr/södergående tåg har egen plattform.Ivers1991 skrev:För att förtydliga, Örnsberg, Sätra, Skärholmen, Vårberg och Fittja har genom tiderna varit slutstation för tunnelbanan på Norsborgstågen, KTH och Universitetet på Täbybanan, och Stureby, Högdalen och Hagsätra på Örbybanan. Jag undrar om man byggde vändspår vid alla dessa stationer, för därmed ligger det et långt bälte med vändspårstationer på linje 13.
Mvh Erik
Stämmer säkert bra vart osäker då jag inte varit nere i Hö området på länge.TimK skrev:Som tillägg till Sparkfots inlägg kan jag berätta med all säkerhet att Högdalen har tre spår, dvs. om inte den mot all förmodan har byggts om sedan jag flyttade från Stockholm förra året.
Mvh Tim
Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på dettaGunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Kompletterar med Skogskyrkogården. Det är lätt att missa något så oansenligt som ett spår med på sin höjd några trappstegar. Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.Puggen skrev:Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på dettaGunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.
Vänliga hälsningar
Gunnar ErikssonVart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...
Men visst finns det en övergångsväxel precis norr om Stureby men den används sällan, när det väl sker är det ofta mycket försenade sydgående tåg mot Högdalen/Hagsätra som vänder här för att spara in tid om man kan säga så:P
Övriga vändbryggor och stationer där tåg kan vända jag känner till på linje 19 söder om station Alvik jag känner till är följande:
Kristineberg (övergångsväxel söder om stationen)
Thorildsplan ( övergångsväxlar i tunneln ner mot fridhemsplan för passage ner till blåalinjens tunnlar)
Odenplan (Vändbrygga norr om stationen mot S:t eriksplan)
Vändbrygga mellan station Hötorget och Rådmansgatan.
Rent tekniskt sätt är det möjligt att vända tåg i Gamla stan om man kör igenom alla växlar på södertrömsbron.
Medborgarsplatsen ( övergångsväxlar norr om stationen)
Skanstull (övergångsväxel söder om stationen i infarten till tunneln)
Gullmarsplan (Vändbryggor norr och söder om stationen vilket även kan göra Globen till ändstation)
Enskedegård ( Övergångsväxel söder om stationen)
Ovannämnda stureby
Högdalen på mittenspåret mellan de två ordinarie spåren och plattformarna.
Hagsätra, slutstation, övergångsväxlar norr om stationen sett i färdriktningen.
Dock är det mycket sällan man vänder på alla dessa stationer som har möjlighet till det, endast vis trafikstörningar eller spårarbeten osv...
Nädå, här fanns söder om stationen faktiskt en mycket smal och skranglig riktig vändbrygga som dessutom låg i kurva.Gunnar Eriksson skrev:Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Sommaren 1990 eller 1991 togs vändbryggan bort om jag inte minns fel.Puggen skrev:Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på dettaGunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.
Vänliga hälsningar
Gunnar ErikssonVart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...
Finns det någon bild på denna vändbrygga?Byggare Bob skrev:Nädå, här fanns söder om stationen faktiskt en mycket smal och skranglig riktig vändbrygga som dessutom låg i kurva.Gunnar Eriksson skrev:Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Jobbade själv på stationen när dom tog bort växlarna och vändbrygga:
RAT-TA-TA-TA-TA-TA...
Det var som om världens största hackspett satt "ovanför" en i spärren...Sommaren 1990 eller 1991 togs vändbryggan bort om jag inte minns fel.Puggen skrev:Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på dettaGunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.
Vänliga hälsningar
Gunnar ErikssonVart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...
Bryggan, som låg direkt söder om stationen (d v s mot Hagsätrahållet till), var nog den smalaste av alla SLs vändbryggor och låg dessutom i en svag kurva.
Då borde man väll ta och förlänga rusningstidslinjen till Sätra en ynka liten station?Sparkfot skrev:... Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar...
Fruängs-/Mörbygrenen som tydligen har fler resenärer än Norsborgs-/Ropstengrenen ja...Nima skrev:Då borde man väll ta och förlänga rusningstidslinjen till Sätra en ynka liten station?Sparkfot skrev:... Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar...
Skulle göra den lilla linjen betydligt mer berättigad och effektivare?
Själv så har man plugget i Skärholmen, och det är välldigt irriterande på morgonen då man tvingas se på hur SL tycks prioritera den futtiga lilla Fruängslinjen...
Har dock blivit lite bättre nu då dom bygger om.
Norsborgsgrenen är ju loser-linjen, det har alltid varit så. Tunnelbana genom Huddinge, vad tänkte de på egentligen? Det finns nog ingenting som är bra med linje 13, det skulle väl vara att den är så kort i andra änden.Nima skrev:Själv så har man plugget i Skärholmen, och det är välldigt irriterande på morgonen då man tvingas se på hur SL tycks prioritera den futtiga lilla Fruängslinjen...
Har dock blivit lite bättre nu då dom bygger om.