Sida 1 av 1

T-baneterminaler

Postat: lördag 13 maj 2006 21:01
av Ivers1991
Hur vände man på tunnelbanan när grenstationerna var terminaler? Använde man stoppblockar och vändspår, eller? Och hur ser det då ut på vissa stationer?

Re: T-baneterminaler

Postat: lördag 13 maj 2006 21:21
av Sparkfot
Ivers1991 skrev:Hur vände man på tunnelbanan när grenstationerna var terminaler? Använde man stoppblockar och vändspår, eller? Och hur ser det då ut på vissa stationer?
Inget illa menat men jag förstår inte frågan. :?

Postat: lördag 13 maj 2006 21:26
av Ivers1991
För att förtydliga, Örnsberg, Sätra, Skärholmen, Vårberg och Fittja har genom tiderna varit slutstation för tunnelbanan på Norsborgstågen, KTH och Universitetet på Täbybanan, och Stureby, Högdalen och Hagsätra på Örbybanan. Jag undrar om man byggde vändspår vid alla dessa stationer, för därmed ligger det et långt bälte med vändspårstationer på linje 13.
Mvh Erik

Postat: lördag 13 maj 2006 21:37
av Sparkfot
Ivers1991 skrev:För att förtydliga, Örnsberg, Sätra, Skärholmen, Vårberg och Fittja har genom tiderna varit slutstation för tunnelbanan på Norsborgstågen, KTH och Universitetet på Täbybanan, och Stureby, Högdalen och Hagsätra på Örbybanan. Jag undrar om man byggde vändspår vid alla dessa stationer, för därmed ligger det et långt bälte med vändspårstationer på linje 13.
Mvh Erik
Mellan Örnsberg och Axelsberg finns det övergångs växlar, i tunneln mot Mälarhöjden finns en brygga(sett från Axb) sätra har ett mittspår för vändning av tåg samt brygga och stopp bock längre fram. Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar ute i Fittja vet jag ej hur det ser ut men Alby fungerar som vändstation med brygga inne i tunneln och ett tredje spår i mitten, Tekniska Högskolan har en brygga inne i tunneln för vändning av tåg. På Hagsätra grenen finns det nog oxå övergångs växlar nere vid Stureby är inte helt säker, Vid Högdalen finns det 1 lr 2 norrgående spår och 1 lr 2 södergående spår varav mitten spåret/spåren leder till depån i Hagsätra finns det övergångsväxlar mellan Rågsved-Hagsätra där även norr/södergående tåg har egen plattform.
Hoppas detta var svaret på din fråga. :)

Vändningar i Fittja

Postat: lördag 13 maj 2006 21:56
av Anders Ericson
Som jag minns det så vände linje 13 vid plattformen i Fittja.
Det måste då ha funnits övergångsväxlar norr om stationen som sedan togs bort när linjen förländes till Norsborg.
Senare har linje 13E och 15E gått ifrån Fittja till Gärdet och Mörby centrum, men dessa tåg gick i vagntransport till Alby för vändning.
Mvh. Anders.

Postat: måndag 15 maj 2006 15:55
av TimK
Som tillägg till Sparkfots inlägg kan jag berätta med all säkerhet att Högdalen har tre spår, dvs. om inte den mot all förmodan har byggts om sedan jag flyttade från Stockholm förra året :-).

Mvh Tim

Postat: måndag 15 maj 2006 16:37
av Sparkfot
TimK skrev:Som tillägg till Sparkfots inlägg kan jag berätta med all säkerhet att Högdalen har tre spår, dvs. om inte den mot all förmodan har byggts om sedan jag flyttade från Stockholm förra året :-).

Mvh Tim
Stämmer säkert bra vart osäker då jag inte varit nere i Hö området på länge. 8)

Stureby och Universitetet

Postat: måndag 15 maj 2006 18:42
av Gunnar Eriksson
Då var det bara Stureby och Universitetet kvar att besvara i uppräkningen av vändstationsanordningar, om jag såg rätt.

Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.

Vid Universitetet fanns övergångsväxlar och bakom dem en vändbrygga på söderspår. Den togs bort när röda linjen förlängdes till Mörby C och spåret blev trafikspår.

Borttagna växlar har brukat användas på annat håll. Ibland har de flyttats längre ut vid tunnelbaneförlängningar. Men det har inte bara handlat om själva växlarna utan även reglagen och funktionerna i ställverken som återanvänts längre ut på linjen. Officiellt har det annars sagts att det ska satsas på övergångsväxlar för hjälp vid planerade och oplanerade svåra trafikstörningar.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Re: Stureby och Universitetet

Postat: måndag 15 maj 2006 20:03
av Puggen
Gunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.


Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på detta :P Vart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...

Men visst finns det en övergångsväxel precis norr om Stureby men den används sällan, när det väl sker är det ofta mycket försenade sydgående tåg mot Högdalen/Hagsätra som vänder här för att spara in tid om man kan säga så:P

Övriga vändbryggor och stationer där tåg kan vända jag känner till på linje 19 söder om station Alvik jag känner till är följande:
Kristineberg (övergångsväxel söder om stationen)
Thorildsplan ( övergångsväxlar i tunneln ner mot fridhemsplan för passage ner till blåalinjens tunnlar)
Odenplan (Vändbrygga norr om stationen mot S:t eriksplan)
Vändbrygga mellan station Hötorget och Rådmansgatan.
Rent tekniskt sätt är det möjligt att vända tåg i Gamla stan om man kör igenom alla växlar på södertrömsbron.
Medborgarsplatsen ( övergångsväxlar norr om stationen)
Skanstull (övergångsväxel söder om stationen i infarten till tunneln)
Gullmarsplan (Vändbryggor norr och söder om stationen vilket även kan göra Globen till ändstation)
Enskedegård ( Övergångsväxel söder om stationen)
Ovannämnda stureby
Högdalen på mittenspåret mellan de två ordinarie spåren och plattformarna.
Hagsätra, slutstation, övergångsväxlar norr om stationen sett i färdriktningen.

Dock är det mycket sällan man vänder på alla dessa stationer som har möjlighet till det, endast vis trafikstörningar eller spårarbeten osv...

Postat: måndag 15 maj 2006 20:14
av Sparkfot
Tillägg till Puggens inlägg: Du har även bryggor söder om gup vid Skärmarbrink och nere vid Hökarängen samt Farsta Strand och Skarpnäck ute vid Vby har du mittspår med övergångs växel norr om stationen, Övergångs växlar vid Råcksta in till Vby depån, Övergångs växlar Söderut mot Åkh från Ängbyplan och vise versa.

Re: Stureby och Universitetet

Postat: måndag 15 maj 2006 21:41
av Gunnar Eriksson
Puggen skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.


Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på detta :P Vart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...

Men visst finns det en övergångsväxel precis norr om Stureby men den används sällan, när det väl sker är det ofta mycket försenade sydgående tåg mot Högdalen/Hagsätra som vänder här för att spara in tid om man kan säga så:P

Övriga vändbryggor och stationer där tåg kan vända jag känner till på linje 19 söder om station Alvik jag känner till är följande:
Kristineberg (övergångsväxel söder om stationen)
Thorildsplan ( övergångsväxlar i tunneln ner mot fridhemsplan för passage ner till blåalinjens tunnlar)
Odenplan (Vändbrygga norr om stationen mot S:t eriksplan)
Vändbrygga mellan station Hötorget och Rådmansgatan.
Rent tekniskt sätt är det möjligt att vända tåg i Gamla stan om man kör igenom alla växlar på södertrömsbron.
Medborgarsplatsen ( övergångsväxlar norr om stationen)
Skanstull (övergångsväxel söder om stationen i infarten till tunneln)
Gullmarsplan (Vändbryggor norr och söder om stationen vilket även kan göra Globen till ändstation)
Enskedegård ( Övergångsväxel söder om stationen)
Ovannämnda stureby
Högdalen på mittenspåret mellan de två ordinarie spåren och plattformarna.
Hagsätra, slutstation, övergångsväxlar norr om stationen sett i färdriktningen.

Dock är det mycket sällan man vänder på alla dessa stationer som har möjlighet till det, endast vis trafikstörningar eller spårarbeten osv...
Kompletterar med Skogskyrkogården. Det är lätt att missa något så oansenligt som ett spår med på sin höjd några trappstegar. Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Re: Stureby och Universitetet

Postat: tisdag 16 maj 2006 7:42
av Byggare Bob
Gunnar Eriksson skrev:Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Nädå, här fanns söder om stationen faktiskt en mycket smal och skranglig riktig vändbrygga som dessutom låg i kurva.
Jobbade själv på stationen när dom tog bort växlarna och vändbrygga:
RAT-TA-TA-TA-TA-TA...

Det var som om världens största hackspett satt "ovanför" en i spärren...
Puggen skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.


Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på detta :P Vart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...
Sommaren 1990 eller 1991 togs vändbryggan bort om jag inte minns fel.
Bryggan, som låg direkt söder om stationen (d v s mot Hagsätrahållet till), var nog den smalaste av alla SLs vändbryggor och låg dessutom i en svag kurva.

Re: Stureby och Universitetet

Postat: tisdag 16 maj 2006 15:40
av Puggen
Byggare Bob skrev:
Gunnar Eriksson skrev:Trappstegar i gradvis förfall var möjligen fallet även i Stureby. Detaljer överlåter jag åt andra hågade att reda ut.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Nädå, här fanns söder om stationen faktiskt en mycket smal och skranglig riktig vändbrygga som dessutom låg i kurva.
Jobbade själv på stationen när dom tog bort växlarna och vändbrygga:
RAT-TA-TA-TA-TA-TA...

Det var som om världens största hackspett satt "ovanför" en i spärren...
Puggen skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
Vid Stureby fanns vändbrygga som relativt nyligen togs bort.


Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ok, det kan inte ha varit allt för nyligen, den måste ha försvunnit för minst 15 år sedan isåfall för den har inte funnits där så länge jag kan minnas och jag är relativt säker på detta :P Vart låg denna vändbrygga isåfall? Finns inga spår av den...
Sommaren 1990 eller 1991 togs vändbryggan bort om jag inte minns fel.
Bryggan, som låg direkt söder om stationen (d v s mot Hagsätrahållet till), var nog den smalaste av alla SLs vändbryggor och låg dessutom i en svag kurva.
Finns det någon bild på denna vändbrygga?

Postat: söndag 04 juni 2006 16:34
av Nima
Sparkfot skrev:... Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar...
Då borde man väll ta och förlänga rusningstidslinjen till Sätra en ynka liten station?
Skulle göra den lilla linjen betydligt mer berättigad och effektivare?

Själv så har man plugget i Skärholmen, och det är välldigt irriterande på morgonen då man tvingas se på hur SL tycks prioritera den futtiga lilla Fruängslinjen...
Har dock blivit lite bättre nu då dom bygger om.

Postat: söndag 04 juni 2006 16:54
av djth
Nima skrev:
Sparkfot skrev:... Mellan Skärholmen och Vårberg finns det övergångsväxlar...
Då borde man väll ta och förlänga rusningstidslinjen till Sätra en ynka liten station?
Skulle göra den lilla linjen betydligt mer berättigad och effektivare?

Själv så har man plugget i Skärholmen, och det är välldigt irriterande på morgonen då man tvingas se på hur SL tycks prioritera den futtiga lilla Fruängslinjen...
Har dock blivit lite bättre nu då dom bygger om.
Fruängs-/Mörbygrenen som tydligen har fler resenärer än Norsborgs-/Ropstengrenen ja...

Hur som helst så räcker ju inte en övergångsväxel för att vända tåget..

Postat: söndag 04 juni 2006 17:05
av JDS
Nima skrev:Själv så har man plugget i Skärholmen, och det är välldigt irriterande på morgonen då man tvingas se på hur SL tycks prioritera den futtiga lilla Fruängslinjen...
Har dock blivit lite bättre nu då dom bygger om.
Norsborgsgrenen är ju loser-linjen, det har alltid varit så. Tunnelbana genom Huddinge, vad tänkte de på egentligen? Det finns nog ingenting som är bra med linje 13, det skulle väl vara att den är så kort i andra änden. :twisted:

Nåväl. Ett vändspår mellan Skärholmen och Vårberg lär ha stått på programmet en tid på 1990-talet, men precis som alla andra småinvesteringar blivit struket till förmån för något mera skrytvänligt projekt.