x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Roar

Oslo

Inlägg av Roar »

Det ble ikke snudd sporvogner rutemessig i kvartalet rundt vognhallene på Majorstua unntatt en kort periode en sommer på 1960-tallet i forbindelse med graving i Parkveien.

I Skippergata mellom Biskop Gunnrus' gate og Storgata var det bare enkeltspor for kjøring mot øst.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Inlägg av Svend Christensen »

Man bør vel tilføje, at linjer fra Frogner Pl. ikke vendte på Majorstuen, men byttede linjenummer og fortsatte i retning mod Briskeby eller Homansby. Det gør linjerne vel i øvrigt stadig.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
(mit første Oslo-besøg var i 1959)
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Inlägg av Svend Christensen »

I mange år fra slutningen af 60tallet til en gang på 80tallet hvor Oslo bare havde sporvognslinjerne 1, 2, 7, 9 og 11 (og i en periode 16) vendte linje 1 i sløjfen rundt om kvarteret mellem Kirkeveien og Valkyrie Plass på Majorstuen, medens linje 2 fortsatte som linje 11 og vice versa. Hvordan det var tidligere og senere, kan jeg ikke huske, idet ændringer forekommer hyppigere i Oslo end i de fleste andre nordiske sporvejsbyer.
Man kan imidlertid finde oplysningerne i Torleif Strandholdts bøger om Oslo, udgivet af Sporvejshistorisk Selskab. Disse bøger er fortsat til salg, og rummer samtlige linjeændringer for sporvogne, T-bane, forstadsbaner, busser og trolleybusser, ligesom der er komplette vognfortegnelser m.v.
Se i øvrigt
http://www.sporvejsmuseet.dk
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Roar

Strandholdts bøker

Inlägg av Roar »

Det er mye bra å si om Strandholdts bøker, men desverre er ikke all informasjon i bøkene like pålitelig. Man bør derfor sjekke opplysninger også fra andre kilder, særlig hvis man skjal bruke dem videre i nye utgivelser.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Var källkritisk!

Inlägg av 2763 »

Njae...

Man skall aldrig förlita sig till bara en källa - ett visst mått av källkritik måste alltid finnas.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:40, redigerad totalt 1 gånger.
Roar

Sporveishistorie fra Oslo

Inlägg av Roar »

Den som trolig har best oversikt over hva som finnes er Bjørn Andersen i LTF i Oslo.
Skriv svar