x
Postat: lördag 29 april 2006 14:58
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Du syftar på linjesträckan Kalevagatan - Annegatan - Eriksgatan - Lappviksgatan mot Maria sjukhus. Jag bifogar kartan (favorit i repris) för linje 6 jämte högtrafiklinjer.Johan Eriksson skrev:Jo men lades inte en linje mot Kampen ned 1967?Piirka skrev:Turbulensen i Helsingfors var över sedan flera år före år 1967.
Sista PCC vagnarna rullade i Washington 1962.Johan Eriksson skrev:Tänker på Barcelona med både utbyggnader och 101 beg Pcc-vagnar från Washington under 60-talet men 1971 var det slut.
Var inte fyran med in på 70-talet, var det inte de andra linjerna som lades ned i samband med högertrafikomläggningen?Johan Eriksson skrev: LInje 4 i Malmö (aktuell i en annan tråd )
Stockholm, Malmö och Helsingborg lade ned allt utom Malmös linje 4 den 2/9 1967. Du menar alltså att nedläggningen i Berlin skedde 2/10, dvs oktober?Johan Eriksson skrev: Den 2a september, en månad efter Stockholm är det slutåkt i väst men sedan 1995 är det åter möjligt i det återförenade Berlin
Gomorron, vakna. Det är vappen och då ska man inte sova. På vappen ska man festa.Johan Eriksson skrev:Hum undrar var jag fått år 1967 ifrån, skedde det någon nedläggning i Helsinki 1967 eller har jag drömt det också?Piirka skrev:Sträckan Studenthuset - Maria lades ned redan år 1959.
Baltimore, Maryland - 1963.Johan Eriksson skrev:Några andra Pcc-städer försvann också på 60-talet, vet du vilka? El Paso med sin gränsspårväg till Mexiko var väl USAs sista att försvinna 1970?Zill skrev:Sista PCC vagnarna rullade i Washington 1962.
En intressant karta, verkligen. Gick sexan på den kartan ännu till Maria, eller saknades linjenummer?Johan Eriksson skrev:Efter en del rotande i kistorna hittade jag en Helsinkikarta som påstår att den är tryckt 1967 men har den 1959 nedlagda spårvägen till Maria kvarKlart korrfel av kartritaren alltså och troligen någon trög nordbo som inte hann få i sig morgonkaffet
![]()
Förlängningsvågen påbörjades redan år 1976 med nya spår i Östra Böle. 1A och nian försvann och de ersattes av ettan på ny rutt över Berghäll samt av de nya linjerna 2 (2A) (Eira -) Salutorget - Sörnäs - Östra Böle. 2A endast i högtrafik och tvåan övriga tider (ingen trafik kvällar, efter kl 15 om lördagarna och om söndagarna). Under åren har kortare förlängningar tagits ibruk. Nian är den nyaste, planerade förlängningen. I torsdags (den 27 april) bordlade stadsplaneringsnämnden med en vecka planerna för nya spår i Kampen och i Gloet:Johan Eriksson skrev:Kan man hårddra och sammanfatta utvecklingen i Helsinki under "de depressiva åren" med att säga att man trots nedläggninghot och planerade nya metrosträckor inte lagt ned någon större bit av spårvägen sedan 1962 utan istället fr o m 1978 förlänger nätet och att HST var först i Norden som köpte moderna ledvagnar 1973-4 och behöll dem?
Vissa engelska kartor hadde (som min från 1999) fortfarande inritat den 1996 nedlagda järnvägslinjen Watford-Croxley. Med till historien heter det ju att linjen bara blev "temporary closed", men när stängde man tilfälligt en linje för så att ta bort spåren. Tekniskt sett är fortfarande linjen tilfälligt stängd, men jag undrar jag.Johan Erikson skrev:Efter en del rotande i kistorna hittade jag en Helsinkikarta som påstår att den är tryckt 1967 men har den 1959 nedlagda spårvägen till Maria kvar Klart korrfel av kartritaren alltså och troligen någon trög nordbo som inte hann få i sig morgonkaffet
Den skulle faktiskt kunna återöppnas som tunnelbana redan 2010, se dessa länkar. Och när Nockebybanan var temporärt stängd tog man ju bort spårenIvers skrev:Vissa engelska kartor hadde (som min från 1999) fortfarande inritat den 1996 nedlagda järnvägslinjen Watford-Croxley. Med till historien heter det ju att linjen bara blev "temporary closed", men när stängde man tilfälligt en linje för så att ta bort spåren. Tekniskt sett är fortfarande linjen tilfälligt stängd, men jag undrar jag.Johan Erikson skrev:Efter en del rotande i kistorna hittade jag en Helsinkikarta som påstår att den är tryckt 1967 men har den 1959 nedlagda spårvägen till Maria kvar Klart korrfel av kartritaren alltså och troligen någon trög nordbo som inte hann få i sig morgonkaffet
Erik
-----------------Johan Eriksson skrev:Hum undrar var jag fått år 1967 ifrån, skedde det någon nedläggning i Helsinki 1967 eller har jag drömt det också?Piirka skrev:Sträckan Studenthuset - Maria lades ned redan år 1959.Några andra Pcc-städer försvann också på 60-talet, vet du vilka? El Paso med sin gränsspårväg till Mexiko var väl USAs sista att försvinna 1970?Zill skrev:Sista PCC vagnarna rullade i Washington 1962.
Los Angeles stadsspårväg (1067 mm) lades också ned 1963 och den hade PCC-vagnar. I San Francisco har man låtit måla upp en (normalspårig) PCC-vagn i Los Angeles stadsspårvägs färger. Los Angeles PCC-vagnar lär ha sålts till Kairo.Zill skrev:Baltimore, Maryland - 1963.Johan Eriksson skrev:Några andra Pcc-städer försvann också på 60-talet, vet du vilka? El Paso med sin gränsspårväg till Mexiko var väl USAs sista att försvinna 1970?Zill skrev:Sista PCC vagnarna rullade i Washington 1962.
Vissa linjer i Los Angeles, California upphörde på 1960-talet, men jag vet inte om dessa trafikerades av PCC vagnar.