Sida 1 av 1

40-talsvisionen; utopi eller möjlighet?

Postat: fredag 28 april 2006 18:32
av Ivers
Sitter på en gammal t-banebild från fyrtiotalet, när t-banan öppnades för allra första gången. Linjerna hadde då följande sammansättning:
  • Tub1 väst
    :arrow: Hässelbybanan (Nockebybanan)
    T1 syd
    :arrow: Örbybanan (Örbybanan splittras vid Stureby, en del behålles som spårväg, en annan som T-bana, med terminusomkring Rågsved-Högdalen)
    :arrow: Södertörnsbanan (till Ågesta, något söder om Farsta)
    :arrow: Skarpnäckbanan (till Bagarmossen)
    T2 norr
    :arrow: Täbybanan (sannolikt till Täby som förlängning men blev bara Mörbybanan)
    :arrow: Lidingöbanan (Linje 13 Ropsten sammanbunden med Lidingöbanan. Hmm... interessant och nytänkande, även på 40-talet)
    T2 syd
    :arrow: Mälarhöjdsbanan
    :arrow: Midsommarkransbanan
    :arrow: [Linjen mot Fruängen]
    T3
    :arrow: Huvudsta-Sundbybergsbanan (vet faktisk inte vart den går, men tror det är något runt Bromsten/Flysta)
Hur som helst så går Mälarhöjdsbanan inte länger än (få se nu... den här kartan har ju inga riktningslinjer?!) till Sätra. Midsommarkransbanan försvinner ut av bilden vid den norra änden av Långsjön (vem vet var den kunde gått) och jag anser att banan mot Fruängen går till... just Fruängen.
Men Kungsträdgården är inte med!
Supplera gärna.
Erik Iversen

Postat: söndag 04 juni 2006 17:02
av Nima
Skulle gärna vilja se denna bild...
Nån som kan ladda upp å länka?

Re: 40-talsvisionen; utopi eller möjlighet?

Postat: söndag 04 juni 2006 17:17
av JDS
Ivers skrev:40-talsvisionen; utopi eller möjlighet?
Tja, du har ju i stort sett besvarat frågan själv. De flesta banorna har ju faktiskt sedermera blivit byggda. Täbybanan går ju som sagt fortfarande till Mörby då man "satsade" på Roslagsbanan i stället. En tunnelbana till Lidingö är visserligen med som "flumalternativ" i dagens Lidingöbroutredningar men blir nog aldrig verklighet, saknad av få.

En T-banegren till Örby var på tapeten under 1940-talet men slopades då man ansåg att trafikunderlaget var för litet. En matarlösning á la Nockebybanan gick också bort då sträckan ansågs för kort.

Bromsten och Flysta ligger i det 1949 inkorporerade Spånga. Jag tror inte att någon T-bana dit har varit aktuell men jag kan ha fel. Huvudsta-Sundbybergsbanan är nog snarare en prototyp till den 1975 öppnade Järvabanan, som ju trafikförsörjer den nordligaste delen av f d Spånga. Kanske hade man inte bestämt sig för var man skulle bygga, det dröjde ju ytterligare 20 år innan man satte igång.

För övrigt kan man ju notera att någon tunnelbana till Huddinge inte ingick i planerna... :twisted:

Postat: söndag 04 juni 2006 17:44
av Ivers1991
Kan du peka ut var den slutar på kartan då?
Bild

Postat: söndag 04 juni 2006 19:53
av JDS
Ivers1991 skrev:Kan du peka ut var den slutar på kartan då?
En kort bit före stadsgränsen ser det ut som! Alltså i höjd med Sätra, Skärholmen låg vid den här tiden i Huddinge. Man kan ju förstås ha haft utbyggnadsplaner ändå; det ser ut som om linjen trevar sig lite nedåt. Stockholm ägde redan vid denna tid en hel del mark i trakten och sedermera flyttades också stadsgränsen, men det är en annan historia (i och för sig mycket intressant).

Postat: söndag 04 juni 2006 20:19
av JDS
Menade du kanske Huvudsta-Sundbybergslinjen? Vid ett noggrannare studium av kartan så ser den ut att någotsånär följa SWB sträckning för att därefter vika av något söderut, och den hamnar onekligen i trakten av Flysta. (Gränsen på kartan är gamla stadsgränsen d v s före 1949)

Min teori är att man vid denna tid fortfarande tänkte lite småskaligt, åtminstone officiellt. I verkligheten kom ju banan att ligga lite längre norrut, d v s Rissne-Hjulsta, i tidigare närmast obebyggda trakter. Så frågan är om man kanske hade tänkt sig något åt det hållet redan från början, men av taktiska skäl låtsades som om man tänkte bygga banan närmare den befintliga bebyggelsen för att underlätta förhandlingarna om Spångas inkorporering eller snarare delning.

Detta är måhända en konspirationsteori men att politiker har en dold agenda kan ju inte vara en sentida företeelse? För dem som var med på 1940-talet är detta förmodligen en baggis att klura ut - fråga en gamling vetja!

Postat: söndag 04 juni 2006 22:00
av Ivers1991
Du JDS, jag har inte skrivit Huddinge. Jag har skrivit Sätra, Långsjön och Fruängen.

Re: 40-talsvisionen; utopi eller möjlighet?

Postat: söndag 04 juni 2006 22:04
av Per Lind
Ivers skrev:Hur som helst så går Mälarhöjdsbanan inte länger än (få se nu... den här kartan har ju inga riktningslinjer?!) till Sätra. Midsommarkransbanan försvinner ut av bilden vid den norra änden av Långsjön (vem vet var den kunde gått) och jag anser att banan mot Fruängen går till... just Fruängen.
Men Kungsträdgården är inte med!
Supplera gärna.
Erik Iversen

Bild
Midsommarkransbanan verkar vara Fruängsbanan och den undre banan verkar vara en ny linje mot Älvsjö.

Spårvägen på Örby-banan, vart skulle den gå? Årsta?

-Per

Postat: måndag 05 juni 2006 8:22
av JDS
Ivers1991 skrev:Du JDS, jag har inte skrivit Huddinge. Jag har skrivit Sätra, Långsjön och Fruängen.
Jag vet, det var apropå en annan tråd...