40-talsvisionen; utopi eller möjlighet?
Postat: fredag 28 april 2006 18:32
Sitter på en gammal t-banebild från fyrtiotalet, när t-banan öppnades för allra första gången. Linjerna hadde då följande sammansättning:
Men Kungsträdgården är inte med!
Supplera gärna.
Erik Iversen
- Tub1 väst
Hässelbybanan (Nockebybanan)
T1 syd
Örbybanan (Örbybanan splittras vid Stureby, en del behålles som spårväg, en annan som T-bana, med terminusomkring Rågsved-Högdalen)
Södertörnsbanan (till Ågesta, något söder om Farsta)
Skarpnäckbanan (till Bagarmossen)
T2 norr
Täbybanan (sannolikt till Täby som förlängning men blev bara Mörbybanan)
Lidingöbanan (Linje 13 Ropsten sammanbunden med Lidingöbanan. Hmm... interessant och nytänkande, även på 40-talet)
T2 syd
Mälarhöjdsbanan
Midsommarkransbanan
[Linjen mot Fruängen]
T3
Huvudsta-Sundbybergsbanan (vet faktisk inte vart den går, men tror det är något runt Bromsten/Flysta)
Men Kungsträdgården är inte med!
Supplera gärna.
Erik Iversen