Den 30 januari togs det officiella första spadtaget för trådbusslinjen i Landskrona Arbetna med att sätta fundamenten hade börjat tidigare i veckan. Som syns på bilden är nu den första stolpen på plats vid nya stationen. Arbetet kommer nu att fortsätta från stationen in mot centrum.
/PG
Landskrona - trådbussbygget har börjat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Landskrona - trådbussbygget har börjat
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Andra Stolpar?
När man ser bilden på den första stopen ser man att den är ganska kraftig. Om man tittar på de tänkta stolparna på Tekniska Nämdens hemsida ser man att man tänkt sig mycket mindre stolpar längs med linjen. Kommer det att bli så?
Re: Andra Stolpar?
Det är skillnad på stolpe och stolpe...Axel Björner skrev:När man ser bilden på den första stopen ser man att den är ganska kraftig. Om man tittar på de tänkta stolparna på Tekniska Nämdens hemsida ser man att man tänkt sig mycket mindre stolpar längs med linjen. Kommer det att bli så?
Om man skall förankra linan i stolpen krävs att den kan motstå ganska höga dragkrafter emedan om linan bara skall ha "hänghjälp" så behövs inte fullt så kraftfulla stolpar.
Jag antar att det är någon form av slinga där den aktuella stolpen är placerad varför tråden kommer att behöva dels "lyfthjälp" och dels "idofördlyttningshjälp". På raksträcka behövs "nästan" bara lyfthjälpen.
För att dra en parallell hade vi en avstängning vid Härlanda i Göteborg i höstas där en buss kört ner en stolpe. Bussen valde fel stolpe eftersom kontaktledningen var infäst i just den aktuella. Därmed var göteborgsresenärerna tvugna att vänta på att betongen som håller stolpen skulle härda ordentligt, varför trafiken förbi platsen var inställd en hel helg. Hade linan bara "hängt" i en bärtråd eller utliggare vid stolpen kunde trafiken varit igång mycket fortare, som den exempelvis var då en spårvagn (på grund av spårviddsfel enligt GP) rev en kontaktledningsstolpe vid Polhemsplatsen för några veckor sedan. Trafiken var då igång samma dag eftersom stolpen inte hade infästning av kontaktledningtråd annat än i bärlina.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
För att svara på allt i klump!
Den första stolpen är av den tjocka typen för kurvor och andra särskilda platser som TonyM så riktigt påpekar. Två tjocklekar kommer att användas - 220 mm och 350 mm. De flesta stolparna blir 220 mm - jämför en vanlig lyktstolpe som är ca 160 mm.
Tidplanen ska hålla med färdig infrastruktur den 15 maj och första bussen 1 juni. Ännu har inget annat sagts - det finns böter víd försening....
/PG
Den första stolpen är av den tjocka typen för kurvor och andra särskilda platser som TonyM så riktigt påpekar. Två tjocklekar kommer att användas - 220 mm och 350 mm. De flesta stolparna blir 220 mm - jämför en vanlig lyktstolpe som är ca 160 mm.
Tidplanen ska hålla med färdig infrastruktur den 15 maj och första bussen 1 juni. Ännu har inget annat sagts - det finns böter víd försening....
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M