Stationsskyltar på Stockholm Ö - inte är de bra.
Postat: måndag 03 februari 2003 14:32
I en annan tråd diskuterades linjenummer på Roslagsbanan, och då framkom att de används för att skylta spår & destinationer på Stockholm Ö (enda användningen?)
Nå det var inte vad jag tänkte ta upp här, utan skyltningen som sådan.
Jag tycker nämligen att den är dålig.
För de som inte känner till den är det en skylt (eller ett par) vid varje spår där avgångstid och destionation, samt ett extrameddelande visas.
Mellan spår 3 och 4 är det en stor tavla som visar de närmast instundande avgångarna (samma text som på småskyltarna + spårnumret)
Dessutom finns samma information som på storskylten på ett antal bildskärmar här och där. (Som ofta inte fungerar.)
Nå det här låter väl bra, men sedan är det några praktiska småsaker:
1) En destination tas bort vid avgångstid oavsett om tåget gått då eller ej. Därför finns informationen inte kvar när den är som mest vital: nämligen för en resenär som försöker hinna med ett försenat tåg. - Prata om uselt skäl att missa ett tåg: tåget står kvar på stationen, men resenären vet inte var.
2) Det är bara destinationen som skyltas. Inte ett ord om uppehåll vid mellanstationer, och alla tåg har inte uppehåll överallt - för Österkärstågen är det till och med så att uppehållen varierar beroende på vilken tid på dagen det är. Istället hänvisas resenärerna till att konsultera fullständiga tidtabellen, eller en avsides placerad bildskärm (som dessutom resenärer plägar missuppfatta funktionen på).
3) Stora skylten är inte läsbar då solen ligger på.
Skyltarna i Djursholms Ösby lider av samma problem (plus att en av dem inte riktigt fungerar). Där är det till och med ännu mer förvirrande vid småförseningar, eftersom avståndet mellan spår 1 och 3 (från vilka tågen till Stockholm kan gå) är ganska stort. Hur kul är det att hänvisas till spår 1 "där nästa tåg till Stockholm" ska gå, samtidigt som det rullar in ett (försenat) tåg på spår 3 (och självfallet hinner avgå innan du hinner fram).
Det som speciellt retar mig med allt detta, är att den tidigare skylten på Stockholm Ö inte hade någon av dessa brister. Det hade man tänkt på.
Sedan är det en annan sak att den gamla skylten förvisso hade sina brister. Framför allt var den mekaniskt otillförlitlig och hade en klar tendens att visa spår 2 när den borde visa spår 3 - skyltar av samma typ som visar fel är för övrigt en stående notis i tidskriften Tåg, problemet tycks vara normalt för skylttypen.
Dessutom var handhavandet ganska besvärligt (inmatningsfel var ett mycket vanligt felmeddelande). Slutligen la signalavdelningen ned mycket tid på reparation och underhåll (utan någon nämnvärd framgång).
Men som sagt: funktionen var oerhört mycket mer genomtänkt än för den nuvarande skylten.
SI
Nå det var inte vad jag tänkte ta upp här, utan skyltningen som sådan.
Jag tycker nämligen att den är dålig.
För de som inte känner till den är det en skylt (eller ett par) vid varje spår där avgångstid och destionation, samt ett extrameddelande visas.
Mellan spår 3 och 4 är det en stor tavla som visar de närmast instundande avgångarna (samma text som på småskyltarna + spårnumret)
Dessutom finns samma information som på storskylten på ett antal bildskärmar här och där. (Som ofta inte fungerar.)
Nå det här låter väl bra, men sedan är det några praktiska småsaker:
1) En destination tas bort vid avgångstid oavsett om tåget gått då eller ej. Därför finns informationen inte kvar när den är som mest vital: nämligen för en resenär som försöker hinna med ett försenat tåg. - Prata om uselt skäl att missa ett tåg: tåget står kvar på stationen, men resenären vet inte var.
2) Det är bara destinationen som skyltas. Inte ett ord om uppehåll vid mellanstationer, och alla tåg har inte uppehåll överallt - för Österkärstågen är det till och med så att uppehållen varierar beroende på vilken tid på dagen det är. Istället hänvisas resenärerna till att konsultera fullständiga tidtabellen, eller en avsides placerad bildskärm (som dessutom resenärer plägar missuppfatta funktionen på).
3) Stora skylten är inte läsbar då solen ligger på.
Skyltarna i Djursholms Ösby lider av samma problem (plus att en av dem inte riktigt fungerar). Där är det till och med ännu mer förvirrande vid småförseningar, eftersom avståndet mellan spår 1 och 3 (från vilka tågen till Stockholm kan gå) är ganska stort. Hur kul är det att hänvisas till spår 1 "där nästa tåg till Stockholm" ska gå, samtidigt som det rullar in ett (försenat) tåg på spår 3 (och självfallet hinner avgå innan du hinner fram).
Det som speciellt retar mig med allt detta, är att den tidigare skylten på Stockholm Ö inte hade någon av dessa brister. Det hade man tänkt på.
Sedan är det en annan sak att den gamla skylten förvisso hade sina brister. Framför allt var den mekaniskt otillförlitlig och hade en klar tendens att visa spår 2 när den borde visa spår 3 - skyltar av samma typ som visar fel är för övrigt en stående notis i tidskriften Tåg, problemet tycks vara normalt för skylttypen.
Dessutom var handhavandet ganska besvärligt (inmatningsfel var ett mycket vanligt felmeddelande). Slutligen la signalavdelningen ned mycket tid på reparation och underhåll (utan någon nämnvärd framgång).
Men som sagt: funktionen var oerhört mycket mer genomtänkt än för den nuvarande skylten.
SI