x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: SL inför smarta kort
Alldeles säkert för att SL inte ansett att det funnits något tillräckligt smidigt och tillförlitligt system. Och det tycker jag hedrar dem.Johan Eriksson skrev:/.../Varför har det dröjt så länge?
mvh/ Jörgen G
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Hur skiljer sig SL:s system från det som LLT (Luleå lokaltrafik) använder?
(Hårt tjockt plastkort som hålles upp framför biljettläsaren, varvid saldot syns. Sedan trycker man på rätt zonknapp (1 eller 2), det piper till, man ser hur mycket som drogs och hur mycket som är kvar. Det enklaste sättet är att hålla kortet i högerhanden och trycka på knappen med ovansidan av högerhandens fingrar, och det går bra att ha kortet i plånboken.)
(Hårt tjockt plastkort som hålles upp framför biljettläsaren, varvid saldot syns. Sedan trycker man på rätt zonknapp (1 eller 2), det piper till, man ser hur mycket som drogs och hur mycket som är kvar. Det enklaste sättet är att hålla kortet i högerhanden och trycka på knappen med ovansidan av högerhandens fingrar, och det går bra att ha kortet i plånboken.)
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Jörgen, WMATA i Washington, DC har haft ett sådant system i bruk i 3-4 år nu. Jag tror inte din förklaring håller. Jag misstänker att det har mer att göra med SL:s vanliga beslutsångest, för att inte säga beslutsförlamning.
Anders, det vet vi inte än eftersom alla detaljer inte har bestämts än. En viktig fråga som du berör i ditt inlägg är hur man tar betalt för olika zoner. Jag har svårt att se framför mig hur hundratals resenärer som är på väg in i tunnelbanan ska stå och trycka på en knapp för rätt zon, särskilt i och med att många av dem antagligen inte ens vet i vilken zon deras destination ligger. Men även om de vet det så skulle det ta för lång tid. Det blir säkert intressant att se vad det blir för system...men jag ser verkligen fram emot det.
Mvh Tim
Anders, det vet vi inte än eftersom alla detaljer inte har bestämts än. En viktig fråga som du berör i ditt inlägg är hur man tar betalt för olika zoner. Jag har svårt att se framför mig hur hundratals resenärer som är på väg in i tunnelbanan ska stå och trycka på en knapp för rätt zon, särskilt i och med att många av dem antagligen inte ens vet i vilken zon deras destination ligger. Men även om de vet det så skulle det ta för lång tid. Det blir säkert intressant att se vad det blir för system...men jag ser verkligen fram emot det.
Mvh Tim
Ligger säkert mycket i det du skriver. Emellertid är 3-4 år inte lång tid i dessa sammanhang. På den tiden hinner man nätt och jämt konstatera om ett system är smidigt och tillförlitligt.TimK skrev:Jörgen, WMATA i Washington, DC har haft ett sådant system i bruk i 3-4 år nu. Jag tror inte din förklaring håller. Jag misstänker att det har mer att göra med SL:s vanliga beslutsångest, för att inte säga beslutsförlamning.
/.../
Dessutom tycker jag att ambitionen att inför ett gemensamt system för hela Sverige - och till och med delar av Danmark - är så vällovlig att åtminstone jag är beredd att vänta en tid för att få denna funktion.
mvh/ Jörgen G
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Det hade nog WMATA redan konstaterat innan de tog systemet i drift eller hur? De hade testat systemet rätt mycket innan.Jörgen Gustavsson skrev:Ligger säkert mycket i det du skriver. Emellertid är 3-4 år inte lång tid i dessa sammanhang. På den tiden hinner man nätt och jämt konstatera om ett system är smidigt och tillförlitligt.TimK skrev:Jörgen, WMATA i Washington, DC har haft ett sådant system i bruk i 3-4 år nu. Jag tror inte din förklaring håller. Jag misstänker att det har mer att göra med SL:s vanliga beslutsångest, för att inte säga beslutsförlamning.
/.../
Det håller jag med om, men det har ju ingenting att göra med att det eventuellt inte skulle finnas tillförlitlig teknik för smartkortsystem över huvud taget.Jörgen Gustavsson skrev:Dessutom tycker jag att ambitionen att inför ett gemensamt system för hela Sverige - och till och med delar av Danmark - är så vällovlig att åtminstone jag är beredd att vänta en tid för att få denna funktion.
mvh/ Jörgen G
Mvh Tim
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Det finns alltså inget sagt om vilket tekniskt system det gäller? (Jag tänkte om ett LLT-kort skulle fungera hos SL, kanske?)TimK skrev:Anders, det vet vi inte än eftersom alla detaljer inte har bestämts än. En viktig fråga som du berör i ditt inlägg är hur man tar betalt för olika zoner. Jag har svårt att se framför mig hur hundratals resenärer som är på väg in i tunnelbanan ska stå och trycka på en knapp för rätt zon, särskilt i och med att många av dem antagligen inte ens vet i vilken zon deras destination ligger. Men även om de vet det så skulle det ta för lång tid. Det blir säkert intressant att se vad det blir för system...men jag ser verkligen fram emot det.
Vad beträffar zonerna så borde det fungera att vid tunnelbanans spärrar ha en vägg med en stor karta med zongränserna, och sedan ett antal "registreringsmaskiner". (Enligt artikeln har 8 av 10 resenärer periodkort, så de behöver aldrig registrera resan.)
När man har registrerat sitt kort så kommer spärren att visa grönt när man visar upp kortet. Visst kan man fuska och lösa en biljett för en kortare sträcka, men det kan man å andra sidan i dag också. Det enda sättet att komma åt det är att ha utpasseringsspärrar likt BART.
En synpunkt som kommer upp i Postvagnen när biljettsystem diskuteras är möjligheten att visera kortet. (En skriven biljett anses ibland säkrare eftersom man kan _se_ på den om den är giltig.)
I vilket fall som helst så ger inte LLT:s automater grönt förrän de har verifierat att registreringen har genomförts, och efter det så redovisas resans kostnad och kvarvarande saldo på kortet. Den senaste resan lagras på kortet och kan alltså verifieras i vilken automat som helst. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara några som helst tekniska problem med LLT:s system.
Anders
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Någon som har koll på hur det är tänkt att fungera med tiden?Johan Eriksson skrev:Jörgen skrev:Håller verkligen med dig att det är väl värt tiden så att man får ett bre, fungerande system! I min inledande tråd skulle jag varit tydligare och istället skrivit: Bra att korten nu kommer, bra att man provat sig fram till ett bra system men är inte våra nuvarande stämplar ett provisorium från 1973 (läste det på Bussnack) och man har haft 30 år på sig att hitta något bättre?Dessutom tycker jag att ambitionen att inför ett gemensamt system för hela Sverige - och till och med delar av Danmark - är så vällovlig att åtminstone jag är beredd att vänta en tid för att få denna funktion.
I detta fall får man nåt bättre just för att man väntat ut tekniken men man kan ju undra vad som pågått under mellantiden? Särskilta populära har väl stämplarna aldrig varit, inte ens hos ledningen!
Om jag kliver på 16:00 så skall ju denna resa vara giltig inom en timme, vilket i allafall är fallet i dag. D.v.s. jag får åka hur mycket jag vill, inom betalda zoner, inom denna timme. Kommer kortet att programmeras med tiden för inpassering, eller...?
/Jonas.
Detta skulle kunna ha en enkel lösning...En synpunkt som kommer upp i Postvagnen när biljettsystem diskuteras är möjligheten att visera kortet. (En skriven biljett anses ibland säkrare eftersom man kan _se_ på den om den är giltig.)
En liten solcellsdriven dosa med en till två knappar att bläddra med, där man stoppar i sitt kort, som medelst lämpligt placerade kontakter kommunicerar med den solcellsdrivna dosan. Den lilla LCD-displayen skulle kunna visa önskad info, tex vart man stämplade, vilken tid, hur många (stämplingar-resenärer) kortet gäller för mm... Bra idé va?!?
Man skulle kunna göra så att man inte ens behöver plocka ut kortet ur dosan för att kunna använda det. Formatet skulle kunna vara något större än ett kort, och likna de små solcellsdrivna minräknare som finns.
När Cashkorten var nya tvingades jag på ett av banken. Med fick jag en liten dosa att stoppa in det smarta chipet i. Info om saldo och senaste transaktioner. Om korten utrustas med chip av telefonkortstyp borde ovanstående idé vara högst förverklingsbar. Dosa till en billig penning för de som inte nöjer sig med att kunna kolla kortets info när man "stämplar". Förhoppningsvis bjuder framtiden på en billig lösning för display integrerad i kortet. Tekniken finns vad jag förstår redan, men torde vara rätt dyr ännu.Odd Holstensson skrev:Detta skulle kunna ha en enkel lösning...En synpunkt som kommer upp i Postvagnen när biljettsystem diskuteras är möjligheten att visera kortet. (En skriven biljett anses ibland säkrare eftersom man kan _se_ på den om den är giltig.)
En liten solcellsdriven dosa med en till två knappar att bläddra med, där man stoppar i sitt kort, som medelst lämpligt placerade kontakter kommunicerar med den solcellsdrivna dosan. Den lilla LCD-displayen skulle kunna visa önskad info, tex vart man stämplade, vilken tid, hur många (stämplingar-resenärer) kortet gäller för mm... Bra idé va?!?
Man skulle kunna göra så att man inte ens behöver plocka ut kortet ur dosan för att kunna använda det. Formatet skulle kunna vara något större än ett kort, och likna de små solcellsdrivna minräknare som finns.
/Michael
Visst är det så. Jag tror knappast jag själv kommer ha något behov av att i tid och otid kunna se hur mycket det finns kvar på kortet. Men om nu "resenärsråden" runt om i landet behöver en sådan funktion borde inte tekniken vara omöjlig. Spånade lite nu på en dylik dosa, men som sköter dataöverföringen kontaktlöst. Blir troligtvis för knepigt (och f.f.a. dyrt) med en sådan lösning.TimK skrev:Fast hela tanken med ett smartkort är att kontakt mellan kortet och någon annan utrustning inte ska vara nödvändig. Det kanske skulle gå att baka in båda möjligheter i kortet men jag undrar vad det skulle kosta.
Mvh Tim
/Michael
Förstår inte problemet, eller ha rjag missuppfatat diskussionen?
För många många år sen, kanske 5-6 år sen, åkte jag Pågatåg. Då gick kontrollanterna runt med en en dosa och läste folks kort, för att se omd e betalat och eller betalat rätt.
Tekniken finns, har alltså funnits i Sverge i årtionden. Men återigen: om inte viljan finns...
För många många år sen, kanske 5-6 år sen, åkte jag Pågatåg. Då gick kontrollanterna runt med en en dosa och läste folks kort, för att se omd e betalat och eller betalat rätt.
Tekniken finns, har alltså funnits i Sverge i årtionden. Men återigen: om inte viljan finns...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Som boende i en stad där man har helt kontaktlösa kort så vill jag flika in följande:
- Korten är helt kontaktlösa.
- Det fungerar utmärkt. Jag har aldrig hört några som helst klagomål. (Jag håller mig välunderrättad på området.)
- Det finns inga personliga kortläsare, men det verkar inte vara något problem för kunderna.
- Kortläsarna på bussarna är så små de kan vara med tanke på att de fortfarande ska vara användarvänliga (stor display, stora knappar). Jag gissar att en läsare för biljettkontrollant är i fickformat.
- Den senaste resan lagras på kortet med datum, klockslag och kostnad. (Bäst att upprepa just den satsen.)
Från och med nu slipper vi alltså spekulera i om tekniken finns, om den fungerar eller hur den fungerar.
Anders
- Korten är helt kontaktlösa.
- Det fungerar utmärkt. Jag har aldrig hört några som helst klagomål. (Jag håller mig välunderrättad på området.)
- Det finns inga personliga kortläsare, men det verkar inte vara något problem för kunderna.
- Kortläsarna på bussarna är så små de kan vara med tanke på att de fortfarande ska vara användarvänliga (stor display, stora knappar). Jag gissar att en läsare för biljettkontrollant är i fickformat.
- Den senaste resan lagras på kortet med datum, klockslag och kostnad. (Bäst att upprepa just den satsen.)
Från och med nu slipper vi alltså spekulera i om tekniken finns, om den fungerar eller hur den fungerar.
Anders