Sida 1 av 1

Hybridbuss från Scania

Postat: torsdag 13 april 2006 11:56
av OSkar000
Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631

Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: torsdag 13 april 2006 13:33
av NerdBoy
Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: torsdag 13 april 2006 18:42
av spårsnoken
OSkar000 skrev:Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631

Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
--------------------------
Tja. En 'dieselelektrisk buss'. Kan också ha etanolmotor, bränslecell eller varför inte två trådar ovanför bussen som kraftkälla....

mvh/spårsnoken

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: fredag 14 april 2006 5:14
av Zill
spårsnoken skrev:
OSkar000 skrev:Artikel i gårdagens Ny Teknik
http://nyteknik.se/art/45631

Intressant lösning på problemet, den verkar ju helt klart vara väldigt flexibel när det gäller motorplacering i förhållnade till drivhjulen.
--------------------------
Tja. En 'dieselelektrisk buss'. Kan också ha etanolmotor, bränslecell eller varför inte två trådar ovanför bussen som kraftkälla....

mvh/spårsnoken
WMATA har nyligen startat trafikera 100 nya Dieselelektriska bussar, byggda av New Flyer. Kommer att visa en del bilder snarast.

Metro Introduces its Newest Diesel Electric Hybrid Buses to its Fleet

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: tisdag 18 april 2006 12:58
av Börje_
Zill skrev:
WMATA har nyligen startat trafikera 100 nya Dieselelektriska bussar, byggda av New Flyer. Kommer att visa en del bilder snarast.

Metro Introduces its Newest Diesel Electric Hybrid Buses to its Fleet
Det är väl inget mot satsningen i exempelvis New York där man vid årsskiftet hade 325 dieselelektriska hybridbussar i trafik tillverkade av BAE/Orion. Scanias lösning ser jag dock som nyskapande och väldigt intressant.

Postat: torsdag 06 december 2007 15:13
av Erik Sandblom
Hybridbuss går en mil på två liter
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.

Min kommentar: Förutom lägre emissioner måste detta innebära mindre buller, särskilt när bussarna lämnar hållplatsen, eftersom man har en elmotor. Det är en viktig fördel, särskilt i stan, kanske inte lika mycket på landet där det inte är så mycket folk som bor/uppehåller sig nära hållplatsen.

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: fredag 07 december 2007 4:45
av Odd
NerdBoy skrev:Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?
Superkondensator eller supercap som det brukar kallas på engelska är en vedertagen benämning på en kondensator med mycket höga prestanda avsedda att ersätta batterier i många applikationer. Eftersom den inte lagrar energin kemiskt, som batterier gör, så slits den inte genom stor användning.

Re: Hybridbuss från Scania

Postat: fredag 07 december 2007 7:57
av NerdBoy
Odd skrev:
NerdBoy skrev:Det var många upprepningar av ordet superkondensator. Är det här sanningen bakom ryktena om superbussar?
Superkondensator eller supercap som det brukar kallas på engelska är en vedertagen benämning på en kondensator med mycket höga prestanda avsedda att ersätta batterier i många applikationer. Eftersom den inte lagrar energin kemiskt, som batterier gör, så slits den inte genom stor användning.
Jo, jag vet. Det jag var ute efter var att få veta bakgrunden till de rykten om superbussar som cirkulerade för tillfället (alltså våren 2006).

Postat: fredag 07 december 2007 10:45
av Lars Ödlund
Erik Sandblom skrev:Hybridbuss går en mil på två liter
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.

Min kommentar: Förutom lägre emissioner måste detta innebära mindre buller, särskilt när bussarna lämnar hållplatsen, eftersom man har en elmotor. Det är en viktig fördel, särskilt i stan, kanske inte lika mycket på landet där det inte är så mycket folk som bor/uppehåller sig nära hållplatsen.
Både ja och nej, eftersom du inte var med i det Stockholmska försöket med hybridbussar med DAB 1500 kaross och Scania teknik för ett antal år sedan kan du inte känna till att bullret snarade ökade till högre nivåer pga den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.
Dessa försök i stor skala gav en besk eftersmak, tekniken har gått framåt men...

//Lars

Postat: fredag 07 december 2007 10:53
av Piirka
Erik Sandblom skrev: Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor.
I Lahtis i Finland bygger Koiviston Auto bussar av märket KABUS. Just nu tillverkas det en serie (på 90 st) stadsbussar med låggolvsentré. Har läste om att Jyväskylä skulle få 25 st. av dessa, med en prislapp på 9 milj. euro, alltså ett styckepris på 360.000 euro (ca 3,4 milj. SEK).

I förra veckan skrevs det om att KABUS tillsammans med VTT (Staten Tekniska Forskningsinstitut) håller på att ta fram en hybrid-KABUS med superkondensatorer. Om då en "vanlig" KABUSbuss kostar nästan 4 miljoner kronor, så vad kommer en hybridvariant att kosta? Det vore klart billigare att importera japanska hybrdibussar än att "uppfinna hjulet på nytt". Men vad annat kan man vänta sej av en busskoncern där en större del av de tursatta stadsbussarna kunde värderas i Antikrundan. :twisted:

Piirka
---------------
Språklektion 562 i Mumindalen

(plast/tyg)kass - (plast/tyg)kasse

Postat: fredag 07 december 2007 11:26
av Lars Ödlund
Piirka skrev:
Erik Sandblom skrev: Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor.
I Lahtis i Finland bygger Koiviston Auto bussar av märket KABUS. Just nu tillverkas det en serie (på 90 st) stadsbussar med låggolvsentré. Har läste om att Jyväskylä skulle få 25 st. av dessa, med en prislapp på 9 milj. euro, alltså ett styckepris på 360.000 euro (ca 3,4 milj. SEK).

I förra veckan skrevs det om att KABUS tillsammans med VTT (Staten Tekniska Forskningsinstitut) håller på att ta fram en hybrid-KABUS med superkondensatorer. Om då en "vanlig" KABUSbuss kostar nästan 4 miljoner kronor, så vad kommer en hybridvariant att kosta? Det vore klart billigare att importera japanska hybrdibussar än att "uppfinna hjulet på nytt". Men vad annat kan man vänta sej av en busskoncern där en större del av de tursatta stadsbussarna kunde värderas i Antikrundan. :twisted:

Piirka
---------------
Språklektion 562 i Mumindalen

(plast/tyg)kass - (plast/tyg)kasse
Skillnaden är ju att de angivna priserna är i Japan efter japansk standard, ingen Japansk stadsbuss skulle importerad till Europa säljas för en dryg miljon utan förmodligen kring 2-2,5 mkr, hybridbussen skulle på samma sätt kosta kring 4-5 mkr på gatan i Europa, japansk och tex svensk eller Finsk specifikation går inte att jämföra därför är priserna bara intressanta som jämförelse med andra japanska bussar.

//Lars

Postat: fredag 07 december 2007 15:49
av Erik Sandblom
Lars Ödlund skrev:den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.

Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.

Postat: fredag 07 december 2007 16:43
av Lars Ödlund
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.

Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.
Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?

//Lars

Postat: fredag 07 december 2007 16:59
av Erik Sandblom
Lars Ödlund skrev:
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:den högvarviga hjälpmotorn som fick gå på konstant fullvarv.

Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.
Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?

Åk en Prius, de accelererar tyst.

Postat: fredag 07 december 2007 17:26
av Lars Ödlund
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:
Erik Sandblom skrev:
Det beror på vilka prioriteringar man gör också. Det kom rätt många protester på dom bussarna läste jag.
Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?

Åk en Prius, de accelererar tyst.
Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?

//Lars

Postat: fredag 07 december 2007 17:34
av Erik Sandblom
Lars Ödlund skrev:
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev: Tror det var du som drog upp just det minskade bullret, eller?

Åk en Prius, de accelererar tyst.
Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?

Att det kan ske en tekniköverföring/teknikutvecking?

Postat: fredag 07 december 2007 17:45
av Lars Ödlund
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:
Erik Sandblom skrev:
Åk en Prius, de accelererar tyst.
Återigen så var det du som tog upp det minskade bullret med hybridbussar, vad har en personbil i det att göra då?

Att det kan ske en tekniköverföring/teknikutvecking?
Det är väl precis det som teknikerna jobbar på sedan minst 20 år tillbaka?
Däremot är det mycket svårare att omsätta tekniken i en liten Prius för 4 passagerare till en tätortsbuss för 90 passagerare, många försöksbussar har tenderat att bli så tunga att passagerarantalet fått sättas till 40-45 och därmed faller en stor del av vitsen genom att det går åt dubbla antalet fordon.

//Lars

Postat: måndag 07 januari 2008 1:58
av HemuleN
Erik Sandblom skrev:
Åk en Prius, de accelererar tyst.
Det beror på hur stort tryck man väljer att applicera på den högra golvpedalen.