Linje 10 i Helsingfors.
Postat: fredag 07 april 2006 21:43
En röd/grå linje 10 vid järnvägsstationen.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Selv synes jeg at vognene har noen likhetstrekk med Trondheims leddvogner.....BaardB skrev:Personlig synes jeg vognene kler dette designet vesentlig bedre enn det gul/grønne.
Ja, när det var vacker väder. Men vid snö och speciellt vid tö med smutsigt slask, framtonades smutsen bättre jämfört med den nuvarande lackeringen. Jag tycker å andra sidan att man här i Finland tonar ned glada färger för mycket, så att de blir alltför grådaskiga. De gula och gröna färgnyanserna kunde tonas till en gladare färgskala. Men är man konservativ, så är man konservativ... Den nuvarande lackeringen har ju använts med modifikation sedan år 1908, då leveransen av nya vagnar från ASEA påbörjades.BaardB skrev:Personlig synes jeg vognene kler dette designet vesentlig bedre enn det gul/grønne.
Düwag är den gemensamma nämnaren i "likhetstrekken". Valmet byggde ledvagnarna åt Helsingfors med Düwag-licens på särskilda delar ss. dörrmekanismen och boggierna. Vagnskorgen var nog av finländsk design. Trondheimvagnarna är kloner av vagnar, som levererades år 1981 till Braunschweig. Vagnarna, byggda av Linke Hofman Busch Waggonfahrzeug-Maschinen Gmbh, är i sin tur "kloner" av Düwags vagnar. Och då främst kloner av Stadtbahnvagnarna i Bonn, Köln osv.Andy skrev: Selv synes jeg at vognene har noen likhetstrekk med Trondheims leddvogner.....
Det finns en mycket bra orsak till att jag inte har någon 10N bild, nämligen att jag inte övernattade i Helsingfors när 10N trafikerades. Har mest åkt på kryssningar med vistelse i Helsingfors över dagen.Piirka skrev:Den 1 juni 1959 var det en linjeomläggningsrumba i Helsingfors:
Tian trafikerade visserligen den första månaden bara mot Hagnäs; ingen trafik ända fram mot Linjerna (fd. Diakonissanstalten). Tolvan hade förkortats till Hagnäs redan i februari samma år, för att sedan vid rumban få ändrad ändhållplats i Sandviken. Samtidigt började nedräkningen av linjen. Tolvan blev en rusningslinje och med en total nedläggning den 2 juni 1962.
Nattrafiken övertogs av en ny linje 10A Brunakärr - Järnvägstorget - Arabia. Den 1 januari 1965 döptes linjen om till 10N. Det förvånar mej att AGR med en mycket eminent bildsamling hoppade över 10N. Rusningslinjen 10S (som AGR i en annan tråd har bild på) lades ned den sista februari 1977, medan nattlinjen överlevde med över ett halft år och lades ned den 1 oktober 1977. Busstrafiken avsågs klara av 10N:s trafikantmängd.
10S/5 trafikerades åren 1970-75/76. Linje 10V trafikerades mellan den 9 november 1959 och 4 mars 1961 med en enkeltur från Brunakärr mot Vallgård i eftermiddagsrusningen. Oklart är hur linjen trafikerades mellan Mässhallen (nuvarande Operan) och Vallgård. Över Helsingegatan, över Järnvägstorget - Hagnäs - Berghäll eller över Järnvägstorget - Hagnäs - Sörnäs? Om linjen fanns till som vagnstransport (med trafikanter) mot Vallgårdshallen, vore den mest logiska rutten över Helsingegatan.
Piirka
---------------
Språklektion 219 i Mumindalen
famndocka - kelgris (om barn el. djur, som vill sitta i famnen)