Linje 9 i Helsingfors

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Linje 9 i Helsingfors

Inlägg av AGR »

Linje 9 vid Salutorget.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Nian trafikerades mellan åren 1953 och 1976:

Bild

År 1953 ordnades linjerna i mot Vallgård och Kottby i nya spår. Superettan delades i linjerna 1 och 8. Den nya ettan ersatte linjen K mot Kottby. K hade trafikerats över Berghäll (och ettan över Sörnäs) och nian ersatte den så i Berghäll. 1976 togs spåren i Östra Böle ibruk och en ny linje (2) började trafikera över Sörnäs. Samtidigt flyttades ettan till Berghäll (dvs exakt samma rutt som linje K, 23 år tidigare). Därmed var det slut med nian för den gången. Om ett par år får vi återse nian. :D

Nian hade fyra ordinarieturer:

Bild

År 1969 var nian linjen med Kistor, såsom en annan bild av AGR visar - HST 185. En kista på nian mot Vallgård (på Unionsgatan). Innanmätet av en Kista och en konduktris ombord. Bakom tanten ser vi linjeskylten för nian. När turen skulle till Vallgårdshallen, vände hon bara på plåtskylten. Vagn 184 togs ur trafik år 1974, de övriga i december 1977.

Fem år senare hade linjen blivit en VTS-linje. Kistorna hade då degraderats till rusningsturerna.

Piirka
---------------
Språklektion 205 i Mumindalen

egnahemshus - villa, enfamiljshus
Användarens profilbild
Harri
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 12:37
Ort: Helsingfors

Inlägg av Harri »

På 1970-talet fanns 'Kistorna' enbart på linje9.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Harri skrev:På 1970-talet fanns 'Kistorna' enbart på linje9.
Stämmer, men bara i början av årtiondet. 1974 flyttades de över till rusningsturerna. Det finns många bildexempel på att de inte längre hörde till nians ordinarieturer. I boken "Eilispäivän kulkuneuvoja" ("Gårdagens fortskaffningsmedel") av Juhani Katajisto finns en bild på två Kistor (sida vid sida) på ettans vändslinga i Kottby. Bilden är daterad den 19 juni 1974 och vagnarna är 182 resp. 183. År 1969 var de ordinarievagnar på nian, tur 87 resp. 88. Deras plats som ordinarievagnar på nian övertogs år 1974 av vagnarna 337 resp. 338.

Efter att nian drogs in år 1976 användes de fem kvarvarande Kistorna på tvåan mot Östra Böle. Kistorna överlevde nian med ett år, då de försvann år 1977. Kistorna har alltså inte funnits enbart på nian på 1970-talet.

Piirka
---------------
Språklektion 206 i Mumindalen

el-post - e-post
J. Nordlund
Inlägg: 303
Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
Kontakt:

H-fors linje 9

Inlägg av J. Nordlund »

Bild
En nia vid Pauluskyrkan i Vallgård. Foto av D. Beath.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Tack Albert för pm:et. Jag hade själv glömt tråden (i ett annat forum) om Kistorna. Harri påstod att Kistorna användes enbart på nian under 1970-talet. Det var sant alltså fram till slutet av år 1973. Ledvagnarna sattes i trafik på tian i december, vilket ledde till att soppan på vagnar rördes om. Nians heldagsturer (*) byttes ut och Kistorna samlade damm i Forsbyhallen.

Våren 1974 togs Kistorna ur malpåsen och kunde ses på de flesta linjer. Alltfrån linje 1 till linje 10S/5, med eller utan släpvagn. Var det rentav så exotiskt att en Kista med släp sattes i trafik för första gången på sexan?

År 1975 användes Kistorna åtminstone på linjerna 3B, 5 och 10S (bildbevis från den sistnämnda linjen). Det verkar som om Kistorna lades i malpåse året 1976, men våren 1977 hamnade de åter i trafik, som sagt på tvåan.

(*) heldagsturerna var kortare på nian än på övriga linjer. Då övriga heldagsturer kördes in i hallen kring elvasnåret om kvällen, så kördes de på nian in vid slutet av eftermiddagsrusningen. På 1970-talet (om inte tidigare) startade sista turen från Salutorget mot Vallgård kl 17.49.

Piirka
---------------
Språklektion 218 i Mumindalen

familjedagvård - dagbarnvård i familjedaghem
Skriv svar