
Linje 9 i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Linje 9 i Helsingfors
Linje 9 vid Salutorget.


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Nian trafikerades mellan åren 1953 och 1976:

År 1953 ordnades linjerna i mot Vallgård och Kottby i nya spår. Superettan delades i linjerna 1 och 8. Den nya ettan ersatte linjen K mot Kottby. K hade trafikerats över Berghäll (och ettan över Sörnäs) och nian ersatte den så i Berghäll. 1976 togs spåren i Östra Böle ibruk och en ny linje (2) började trafikera över Sörnäs. Samtidigt flyttades ettan till Berghäll (dvs exakt samma rutt som linje K, 23 år tidigare). Därmed var det slut med nian för den gången. Om ett par år får vi återse nian.
Nian hade fyra ordinarieturer:

År 1969 var nian linjen med Kistor, såsom en annan bild av AGR visar - HST 185. En kista på nian mot Vallgård (på Unionsgatan). Innanmätet av en Kista och en konduktris ombord. Bakom tanten ser vi linjeskylten för nian. När turen skulle till Vallgårdshallen, vände hon bara på plåtskylten. Vagn 184 togs ur trafik år 1974, de övriga i december 1977.
Fem år senare hade linjen blivit en VTS-linje. Kistorna hade då degraderats till rusningsturerna.
Piirka
---------------
Språklektion 205 i Mumindalen
egnahemshus - villa, enfamiljshus

År 1953 ordnades linjerna i mot Vallgård och Kottby i nya spår. Superettan delades i linjerna 1 och 8. Den nya ettan ersatte linjen K mot Kottby. K hade trafikerats över Berghäll (och ettan över Sörnäs) och nian ersatte den så i Berghäll. 1976 togs spåren i Östra Böle ibruk och en ny linje (2) började trafikera över Sörnäs. Samtidigt flyttades ettan till Berghäll (dvs exakt samma rutt som linje K, 23 år tidigare). Därmed var det slut med nian för den gången. Om ett par år får vi återse nian.

Nian hade fyra ordinarieturer:

År 1969 var nian linjen med Kistor, såsom en annan bild av AGR visar - HST 185. En kista på nian mot Vallgård (på Unionsgatan). Innanmätet av en Kista och en konduktris ombord. Bakom tanten ser vi linjeskylten för nian. När turen skulle till Vallgårdshallen, vände hon bara på plåtskylten. Vagn 184 togs ur trafik år 1974, de övriga i december 1977.
Fem år senare hade linjen blivit en VTS-linje. Kistorna hade då degraderats till rusningsturerna.
Piirka
---------------
Språklektion 205 i Mumindalen
egnahemshus - villa, enfamiljshus
Stämmer, men bara i början av årtiondet. 1974 flyttades de över till rusningsturerna. Det finns många bildexempel på att de inte längre hörde till nians ordinarieturer. I boken "Eilispäivän kulkuneuvoja" ("Gårdagens fortskaffningsmedel") av Juhani Katajisto finns en bild på två Kistor (sida vid sida) på ettans vändslinga i Kottby. Bilden är daterad den 19 juni 1974 och vagnarna är 182 resp. 183. År 1969 var de ordinarievagnar på nian, tur 87 resp. 88. Deras plats som ordinarievagnar på nian övertogs år 1974 av vagnarna 337 resp. 338.Harri skrev:På 1970-talet fanns 'Kistorna' enbart på linje9.
Efter att nian drogs in år 1976 användes de fem kvarvarande Kistorna på tvåan mot Östra Böle. Kistorna överlevde nian med ett år, då de försvann år 1977. Kistorna har alltså inte funnits enbart på nian på 1970-talet.
Piirka
---------------
Språklektion 206 i Mumindalen
el-post - e-post
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
H-fors linje 9

En nia vid Pauluskyrkan i Vallgård. Foto av D. Beath.
Tack Albert för pm:et. Jag hade själv glömt tråden (i ett annat forum) om Kistorna. Harri påstod att Kistorna användes enbart på nian under 1970-talet. Det var sant alltså fram till slutet av år 1973. Ledvagnarna sattes i trafik på tian i december, vilket ledde till att soppan på vagnar rördes om. Nians heldagsturer (*) byttes ut och Kistorna samlade damm i Forsbyhallen.
Våren 1974 togs Kistorna ur malpåsen och kunde ses på de flesta linjer. Alltfrån linje 1 till linje 10S/5, med eller utan släpvagn. Var det rentav så exotiskt att en Kista med släp sattes i trafik för första gången på sexan?
År 1975 användes Kistorna åtminstone på linjerna 3B, 5 och 10S (bildbevis från den sistnämnda linjen). Det verkar som om Kistorna lades i malpåse året 1976, men våren 1977 hamnade de åter i trafik, som sagt på tvåan.
(*) heldagsturerna var kortare på nian än på övriga linjer. Då övriga heldagsturer kördes in i hallen kring elvasnåret om kvällen, så kördes de på nian in vid slutet av eftermiddagsrusningen. På 1970-talet (om inte tidigare) startade sista turen från Salutorget mot Vallgård kl 17.49.
Piirka
---------------
Språklektion 218 i Mumindalen
familjedagvård - dagbarnvård i familjedaghem
Våren 1974 togs Kistorna ur malpåsen och kunde ses på de flesta linjer. Alltfrån linje 1 till linje 10S/5, med eller utan släpvagn. Var det rentav så exotiskt att en Kista med släp sattes i trafik för första gången på sexan?
År 1975 användes Kistorna åtminstone på linjerna 3B, 5 och 10S (bildbevis från den sistnämnda linjen). Det verkar som om Kistorna lades i malpåse året 1976, men våren 1977 hamnade de åter i trafik, som sagt på tvåan.
(*) heldagsturerna var kortare på nian än på övriga linjer. Då övriga heldagsturer kördes in i hallen kring elvasnåret om kvällen, så kördes de på nian in vid slutet av eftermiddagsrusningen. På 1970-talet (om inte tidigare) startade sista turen från Salutorget mot Vallgård kl 17.49.
Piirka
---------------
Språklektion 218 i Mumindalen
familjedagvård - dagbarnvård i familjedaghem