Sida 1 av 1

Kablar i C20

Postat: onsdag 29 januari 2003 22:37
av Jonas
Syrran beerättade nyss att hon åkt i en C20 pyntad med kablar inuti, upptejpade med silvertejp. Vadan detta?

/Jonas.

Re: Kablar i C20

Postat: torsdag 30 januari 2003 1:29
av Kristoffer Swenne
Jonas skrev:Syrran beerättade nyss att hon åkt i en C20 pyntad med kablar inuti, upptejpade med silvertejp. Vadan detta?

/Jonas.
Om vi pratar om samma vagn (nr 2200) så är den det som ser ut som en provisoriskt dragen kabel som är fastsatt i taket utefter kupéns hela längd vid närmare granskning en bunt bimetalltemperatursensorer som förgrenar sig till olika platser i kupén, sensorbunten försvinner sedan in i förarhytten antagligen till en datalogger. Det verkar som SL beslutat sig för att kolla kupétemperaturen under gång(det är nog inte bara på detta forum det har klagats på temperaturen i C20). Dom naturliga följdfrågorna blir då hur länge kommer dessa mätningar att pågå och vad kan det leda till för åtgärd.

mvh Kristoffer Swenne

Postat: torsdag 30 januari 2003 15:11
av Bobjörk
Man mäter säkert under vintern och kommer sen fram till att "Näej, det är inte varmt i vagnarna" :evil:

Postat: torsdag 30 januari 2003 17:31
av Jonas
Bobjörk skrev:Man mäter säkert under vintern och kommer sen fram till att "Näej, det är inte varmt i vagnarna" :evil:
...och sedan kommer en sommarmätning som förkunnar att det inte är kallt, och således behöver inte passöppningsknapparna kopplas in. :-)

/Jonas.

Re: Kablar i C20

Postat: torsdag 30 januari 2003 17:32
av Jonas
Kristoffer Swenne skrev:
Jonas skrev:Syrran beerättade nyss att hon åkt i en C20 pyntad med kablar inuti, upptejpade med silvertejp. Vadan detta?

/Jonas.
Om vi pratar om samma vagn (nr 2200) så är den det som ser ut som en provisoriskt dragen kabel som är fastsatt i taket utefter kupéns hela längd vid närmare granskning en bunt bimetalltemperatursensorer som förgrenar sig till olika platser i kupén, sensorbunten försvinner sedan in i förarhytten antagligen till en datalogger. Det verkar som SL beslutat sig för att kolla kupétemperaturen under gång(det är nog inte bara på detta forum det har klagats på temperaturen i C20). Dom naturliga följdfrågorna blir då hur länge kommer dessa mätningar att pågå och vad kan det leda till för åtgärd.

mvh Kristoffer Swenne
Vet inte vilken vagn då jag, som sagt, inte själv åkte. Men det låter ju som samma vagn att döma av beskrivningen.
Då är vi alla överens nu då, att när sommarvärmen kommer så andas vi riktigt mycket på dessa sensorer så det blir fina höga mätvärden. :-)

/Jonas.