Tunnelbaneersättning Johannelund (bussfråga)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Tunnelbaneersättning Johannelund (bussfråga)

Inlägg av Gäst »

(Nedanstående fråga har jag haft på Buss-Snack sedan 31 aug utan att få svar. Kanske någon här på Forum vet mer)

Hej.
Johannelunds T-stn är stängd 5/8 - 8/9 pga plattformsarbeten. Under tiden rullar en Ersättningsbuss från Linjebuss där. Någon som känner till "den riktiga" körvägen för denna?
I informationen till kunder sägs bara att den "går i en slinga mellan bussterminalen Vällingby och Johannelunds tunnelbanestation." Det finns en skiss där den enda hållplatsen i Johannelund finns utmärkt.

Jag har gjort tre försök på tio dagar att ta reda på detta på plats, men samtliga gånger har det varit en och samma förare som kör sin egen lilla påhittade väg, vilket resulterar i att bussen hamnar på fel sida av Krossgatan. Där vinkar han glatt över trafikanterna att korsa gatan till sin buss. Jag åkte bara med runt den första gången, de övriga insåg jag att det inte var någon idé att åka med alls.

Vår buss, som körde ”fel”, tog följande väg:
Terminal Vällingbyplan (VÄLLINGBY T-STN) – Kirunagatan – Ångermannagatan – Skattegårdsvägen – Krossgatan – Sorterargatan västerut 150m till vändplan (vänder) – Sorterargatan – Krossgatan – Lövstavägen – Bergslagsplan – Kirunagatan – terminal Vällingbyplan (VÄLLINGBY T-STN).

Man kan ju gissa sig till den rätta körvägen, och den borde vara:
Terminal Vällingbyplan (VÄLLINGBY T-STN) – Kirunagatan – Bergslagsplan – Lövstavägen – Krossgatan till Sorterargatan (JOHANNELUND T-STN) – Krossgatan – Skattegårdsvägen –
Alt 1. Bergslagsvägen – Bergslagsplan – Kirunagatan – terminal Vällingbyplan (VÄLLINGBY T-STN).
Alt 2. Skattegårdsvägen – Ångermannagatan – Kirunagatan – terminal Vällingbyplan (VÄLLINGBY T-STN).

Vore tacksam om någon kunde skriva ner den rätta körvägen!

Jimmy