nästan varannan låggolv
Postat: lördag 25 januari 2003 13:51

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
När M31orna började bli vanliga på gatorna (för några år sedan) skrev jag ett brev till Västtrafik och Trafikkontoret där jag påtalade den stora poängen med att mer aktivt marknadsföra låggolvet. Jag uppmanade till tidtabellslagda låggolvsturer på alla linjer. Svaret blev något i stil med: "Tack för ditt intresse". Någon anledning till att M31orna i många fall verkar gå på slumpmässiga omlopp fick jag integunnar nordström skrev:Nu som deltidspensionär rullar jag barnvagn i Göteborg. Det är lätt, att ta sig ombord på M31:orna, men inte på de andra, men det finns villiga som hjälper till (ibland) utan att man frågar. FRÅGA, nu när nästan alla M31 är ombyggda, kan man inte fördela dem på alla linjer? Jag vet att en del medlemmar, som skriver här och jobbar på spårvägen kanske kan svara.
Var nog lite otydlig. Mina väntetider utgick från första bästa vagn i tabellen. Dvs. om en vagn avgår 17.00 kan man i rusningstrafik räkna med låggolvsvagn inom 20 min. I lågtrafik (varannan låggolv) skulle motsvarande väntetid vara 12 min. Utgår man från godtycklig tid på hållplatsen blir tiderna givetvis längre (30 resp. 24 min).Resenär skrev:Med ca varannan - var tredje vagn som låggolv betyder väntetider med turtätheter 10 -12 15 -20 minpå upp till 30- 36 - 45 - 60 minuter i värsta fall, och sen med ett byte kan det bli det dubbla. Jag skulle inte önska min värste ovän något så djävligt.
I barnvagnsfallet måste det vara mycket bättre att lyfta av och på en barnvagn.
Däremot borde man fundera på till vilka linjer kan kan utöka låggovsvagnarna till.
Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.Resenär igen skrev:Jag anser ändå att det är bättre att man på några linjer vet att det alltid/nästan alltid kommer en låggolvsvagn än att det i bland kommer en låggolvsvagn på alla spårvagnslinjer. Detta dels därför att det blir orimliga vänte- och bytestider på detta sätt - för den som inte kan klara trappor -, dels därför att det i praktiken inte kommer att gå att garantera en viss tur med låggolv på en viss linje.
Att trafikera alla turer med låggolvsvagn kräver utbyte av samtliga M28 och M29 mot något nytt. Detta är tyvärr långt borta, trots de nya M32:orna, och Banverkets nyss publicerade plan.
I tidtabellerna för Stockholms innerstad markeras de linjer som normalt alltid körs med låggolv. Således inte turer.Jonas skrev: Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.
/.../
Du är i fel stad. Det är i Norrköping som det är klart markerat vilka turer på linje 2 som går med låggolv.Jonas skrev:
Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.
Eller är jag ute och cyklar (dressin), nu?`
/Jonas.
Ja, ja - detaljer.Martin Bernandersson skrev:Du är i fel stad. Det är i Norrköping som det är klart markerat vilka turer på linje 2 som går med låggolv.Jonas skrev:
Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.
Eller är jag ute och cyklar (dressin), nu?`
/Jonas.
/Martin
Stämmer detta verkligen?JAgr skrev:När M32 kommer är avsikten att på sikt få 100% låggolv. Ordern just nu omfattar 40 nya M32 då skall/bör ca 80 M28/M29 lyftas ut. Fördelningen blir då 80 M31, 40 M32 20 M29-tåg ( 1 tåg = 2 vagnar ). De kvarvarande M29:s framtid är avhängig på utvecklingen av optionsordern som finns med i avtalet ( som max 40 vagnar ).
/JAgr
Hei!TonyM skrev: Stämmer detta verkligen?
Det är väl vagnbrist idag, hur många M32:or går åt för att bygga bort denna, eller är det löst i och med att man får tillbaka alla M31:or om ett par veckor eller mer...
/Tony
Och även om nu vagnbristen löses med M31 innebär väl det att man knappast får några större överskott på vagnar. Dvs. kapacitetstillskottet som C-delarnas ger löser bara de nya behoven som kommit med det utökade linjenätet och trafikökningen. Alltså måste samtliga pedaler fortfarande rulla?!TonyM skrev:Stämmer detta verkligen?JAgr skrev:När M32 kommer är avsikten att på sikt få 100% låggolv. Ordern just nu omfattar 40 nya M32 då skall/bör ca 80 M28/M29 lyftas ut. Fördelningen blir då 80 M31, 40 M32 20 M29-tåg ( 1 tåg = 2 vagnar ). De kvarvarande M29:s framtid är avhängig på utvecklingen av optionsordern som finns med i avtalet ( som max 40 vagnar ).
/JAgr
Det är väl vagnbrist idag, hur många M32:or går åt för att bygga bort denna, eller är det löst i och med att man får tillbaka alla M31:or om ett par veckor eller mer...
/Tony
Vet inte vem du refererar till men ändå:Spårvagnsmicke skrev:Om inte en omfattande utskrotning redan påbörjats borde drygt 120 pedaler finnas idag
Jag förstår inte vad du syftar på med de 20 som inte nämns? I ovan skissade scenario kommer alla M28/M29 att skrotas ut.Spårvagnsmicke skrev:vad händer med de 20 som du inte nämner?
Refererar till SLMs uppgifter om 66 M28 och 58 M29 år 2000. Det skulle ge 124 st pedalvagnar och en avrundning nedåt kändes troligast mot bakgrund av ev. olyckor. Är dagens situation en helt annan emotser jag gärna en uppdatering.JAgr skrev:Vet inte vem du refererar till men ändå:Spårvagnsmicke skrev:Om inte en omfattande utskrotning redan påbörjats borde drygt 120 pedaler finnas idag
Vi börjar med 120 M28/M29
80 M21 --> 80 M31 ca 10% kapacitetsökning ca 30 M28/M29 ( 90 kvar )
40 M32 motsvarar 80 M28/M29 ( 10 kvar )
40 option M32 motsvarar 80 M28/M29 ( netto -70 )
Detta är då kapacitetsökningen om man skrotar alla M28/M29
Nu är dessa siffror grovt tillyxade men i princip riktiga.
/JAgr
Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.JAgr skrev:Jag förstår inte vad du syftar på med de 20 som inte nämns? I ovan skissade scenario kommer alla M28/M29 att skrotas ut.Spårvagnsmicke skrev:vad händer med de 20 som du inte nämner?
/JAgr
Jaha! Men då läste du inte att jag skrev tåg = 2 pedalvagnar vilket blir 40 st.Spårvagnsmicke skrev:Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.
JAgr skrev:Jaha! Men då läste du inte att jag skrev tåg = 2 pedalvagnar vilket blir 40 st.Spårvagnsmicke skrev:Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.
Målsättningen är att i Göteborg skall trafiken ske med 30 meters tåg.
Dvs en M31/M32 eller två pedalvagnar.
Hursomhelst tror jag vi är ganska överens om framtiden. Håller med dig om osäkerheten om framtida M32.
/JAgr