Sida 1 av 1

Hjällbo(lila,ljusblå,ljusgröna linjen)

Postat: lördag 25 januari 2003 13:43
av gunnar nordström
:? Finns någon som minns hur hållplatsen Hjällbo såg ut från början. Här är det mycket brett (där spåren ligger) innan hållplatsen och jag vet, att det byggdes för en stadsbana och jag minns oxå att det var en virrevarv av spår där.

Lite minns jag,

Postat: söndag 26 januari 2003 16:06
av Resenär
men inte allt. Där spårkorset nu ligger, fanns tidigare förutom korset även 4 växlar, så att det gick parallella spår hela vägen. På andra sidan om hållplatsen fanns det nog ett överföringsspår med 2 växlar mellan huvudspåren. På själva hållplatsen fanns det också en plattform på östra sidan om det östra spåret. Alla vagnar hade ju dörrar enbart på öster-söder-sidan, Man körde minst en vänstervagn och minst en högervagn i alla tåg, max 4 vagnar. Huudspåren vid hållplatsen ligger troligen i samma läge. Banstandarden generellt Lärje - Hjällbo - Hammarkullen och ev längre är utformad för att kunna köras med stadsbana/metro.

Postat: söndag 26 januari 2003 16:41
av Mr. Burns
Ta en titt på bilden från postvagnsprofilen Mr G. Förklarar inte allt, men är ändå härlig att se.

Postat: söndag 26 januari 2003 19:28
av gunnar nordström
:?: Vem är mr G, och var hittar man hans bilder??

Postat: söndag 26 januari 2003 20:12
av Mr. Burns
gunnar nordström skrev::?: Vem är mr G, och var hittar man hans bilder??
Just denna bilden hittas genom tryck på texten bilden i inlägget ovan om det blev lite oklart. Annars har Mr G nyligen dragit igång en sida där en del av det övriga materialet är samlat. Länk nedan.

Mr G presenterar

Postat: söndag 26 januari 2003 22:20
av Ragnar D
Det kanske kan vara roligt att veta att hållplatsen i Hjällbo först planerades som en station på en framtida stadsbana. Det fanns skisser på hur stationen skulle se ut. Tanken var att ha en överdäckning där bussar körde in på bron/överdäckningen i gatuplanet och kom innanför en tänkt biljettspärrgräns. Det kallas på amerikanska physical transfer. Om man kom med buss skulle man alltså kunna åka vidare med stadsbanan utan att gå genom spärr. Det skulle även finnas rulltrappor och hissar liknande dem som förr fanns på Rymdtorget.

Nu blev det ju inte så, utan den hållplats som ovan har diskuterats och som ju egentligen bara var en temporär lösning blev även en slutgiltig lösning - med undantag av en del smärre ändringar enligt ovan.


Ragnar D