Sida 1 av 2

Lidingölok i HY

Postat: lördag 18 mars 2006 14:02
av Pontus
I bland dyker det upp riktigt roliga saker utanför köksfönstret. Från i går.
Bild

Postat: lördag 18 mars 2006 14:07
av Sparkfot
Skroten nästa? Man ser även "gulleplutten" :D
Kom den på lastbils trailer?

Postat: lördag 18 mars 2006 14:20
av Lars Stegenius
SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.

//Lars S

Postat: lördag 18 mars 2006 14:30
av Byggare Bob
Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.

//Lars S
Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...

Postat: lördag 18 mars 2006 16:08
av Bussmicke
Bild

Den 29/7 2002 var loket ute på ön och luftade sig, har det inte varit ute sedan dess? När ställdes loket undan i Hammarby?
Tråkigt, jag är glad att jag den gången fick chansen att ta bilder på loket.

SSLidJ 200

Till Pontus, kan jag ta din bild till hemsidan?
Till Lars: Kan jag ta med det du skrev om loket till hemsidan.

I så fall kommer det upp på den ovan länkade sidan.

//MN

Postat: lördag 18 mars 2006 16:33
av Lars Stegenius
Bussmicke skrev: Till Lars: Kan jag ta med det du skrev om loket till hemsidan.

//MN
Javisst, det är inga hemligheter.

//Lars S

Postat: lördag 18 mars 2006 16:34
av Bussmicke
Tack, ville fråga ändå så ingen kommer sen och säger att man plankat av allt.

Vet du när loket ställdes undan i HY och när det användes senast?

Postat: lördag 18 mars 2006 16:46
av Lars Stegenius
Bussmicke skrev:Tack, ville fråga ändå så ingen kommer sen och säger att man plankat av allt.

Vet du när loket ställdes undan i HY och när det användes senast?
Man kan se att loket är märkt 04 04 med svarta siffror på gul botten. Det indikerar när nästa tillsyn skulle ha gjorts. Senaste avställningsdatum bör alltså ha varit i samband med tillsynen april 2004 om det inte ställdes av redan tidigare p.g.a. haveri. Det ger i alla fall en ungefärlig tid.

//Lars S

Postat: lördag 18 mars 2006 17:01
av Lars Stegenius
Byggare Bob skrev:
Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.

//Lars S
Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,

//Lars S

Postat: lördag 18 mars 2006 17:29
av Sparkfot
Lars Stegenius skrev:
Byggare Bob skrev:
Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.

//Lars S
Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,

//Lars S
För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?

Postat: lördag 18 mars 2006 17:35
av M224
Sparkfot skrev:
Lars Stegenius skrev:
Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,

//Lars S
För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?
Batterier, loket är ett sk Ackumulatorlok , se länken för SJ´s kända Ö-lok, som också var sk Ackumulatorlok.

http://www.jarnvag.net/lokguide/Oc.asp

Postat: lördag 18 mars 2006 17:36
av Lars Ödlund
Sparkfot skrev:
Lars Stegenius skrev:
Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,

//Lars S
För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?
Stora batterier

//Lasse

Postat: lördag 18 mars 2006 17:42
av Harald
Ackumulatorer behöver ingalunda vara stora. T.ex. så har man mycket små ackumulatorer i t.ex. MP3-spelare och mobitelefoner. Ackumulatorer är alltså detsamma som laddningsbara batterier. I det här fallet alltså. Det finns även andra typer av ackumulatorer, t.ex. ångackumulatorer och varmvattensackumulatorer. Att ackumulera är detsamma som att samla ihop och i en ackumulator samlar man ihop någonting, t.ex. elenergi.

Postat: lördag 18 mars 2006 18:17
av Sparkfot
Okej då vet jag. :D

Postat: lördag 18 mars 2006 18:31
av BaardB
Kan man ikke beholde det som et rent elektrisk lokomotiv uten batteridrift, eller går ikke motorene på ca 700 volt?

Postat: lördag 18 mars 2006 19:28
av Bussmicke
Lars S och Pontus; Stort tack till er båda.
Nu ligger text o bild ute.
Ni kan titta om det ser bra ut, har ni synpunkter? Vg. återkom.

Postat: lördag 18 mars 2006 21:28
av Lars Stegenius
Märkligt att ingen undrat varför jag frågat SL om just det här loket nyligen...

Ett tips: Sveriges järrnvägar fyller 150 år i år....

///Lars S

Postat: lördag 18 mars 2006 22:25
av Reimersholme71
BaardB skrev:Kan man ikke beholde det som et rent elektrisk lokomotiv uten batteridrift, eller går ikke motorene på ca 700 volt?
Det borde det väl göra? Om det är någotsånär likt Öd gick det att köra och ladda accumulatorerna samtidigt, så då borde det väl gå att köra utan accumulatorer också. Jag antar att accumulatorerna var vanliga bly-syra batterier?

Finns det plats i Malmköping för loket?


M

Postat: söndag 19 mars 2006 11:53
av Rg
Nuförtiden hyr man oftast ackumulatorerna. Självaste DB hyr de ackumulatorer de behöver från Varta. Kanske kan vara ett tips på ett förmodat ekonomiskt sätt att lösa det här problemet?

Postat: söndag 19 mars 2006 13:35
av Lars Stegenius
Reimersholme71 skrev: Finns det plats i Malmköping för loket?

M
Jodå, plats finns det, det är inget problem. Dessutom är ytterligare en vagnhall med 150 spårmeter under projektering (plus en ungefär lika stor busshall).

//Lars S