Lidingölok i HY
Postat: lördag 18 mars 2006 14:02
I bland dyker det upp riktigt roliga saker utanför köksfönstret. Från i går.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Javisst, det är inga hemligheter.Bussmicke skrev: Till Lars: Kan jag ta med det du skrev om loket till hemsidan.
//MN
Man kan se att loket är märkt 04 04 med svarta siffror på gul botten. Det indikerar när nästa tillsyn skulle ha gjorts. Senaste avställningsdatum bör alltså ha varit i samband med tillsynen april 2004 om det inte ställdes av redan tidigare p.g.a. haveri. Det ger i alla fall en ungefärlig tid.Bussmicke skrev:Tack, ville fråga ändå så ingen kommer sen och säger att man plankat av allt.
Vet du när loket ställdes undan i HY och när det användes senast?
Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev:Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev:Är det för dyrt för SSS att överta det???Lars Stegenius skrev:SSLidJ 200 har stått i uppställningshallen i HY i et antal år. Det är inte körbart, bl.a. är ackumulatorerna urplockade och skickade till återvinning. Beskedet från SLs Fordonsavdelning när jag kollade upp lokets status för några månader sedan är att det är för dyrt att återställa det i körbart skick och att loket ska gå till skrotning.
//Lars S
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,
//Lars S
Batterier, loket är ett sk Ackumulatorlok , se länken för SJ´s kända Ö-lok, som också var sk Ackumulatorlok.Sparkfot skrev:För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,
//Lars S
Stora batterierSparkfot skrev:För oss som inte är så haj på motor delar vad är: ackumulatorer för nåt?Lars Stegenius skrev:Dom skulle säkert kasta det efter oss om vi visade intresse.....Byggare Bob skrev: Är det för dyrt för SSS att överta det???
Skulle bli ett fint tillskott i Malmköping...
Men, som sagt, att återställa det i körbart skick lär bli dyrt. Jag vågar inte ens gissa vad en ny uppsättning ackumulatorer skulle kosta.,,,,,,
//Lars S
Det borde det väl göra? Om det är någotsånär likt Öd gick det att köra och ladda accumulatorerna samtidigt, så då borde det väl gå att köra utan accumulatorer också. Jag antar att accumulatorerna var vanliga bly-syra batterier?BaardB skrev:Kan man ikke beholde det som et rent elektrisk lokomotiv uten batteridrift, eller går ikke motorene på ca 700 volt?
Jodå, plats finns det, det är inget problem. Dessutom är ytterligare en vagnhall med 150 spårmeter under projektering (plus en ungefär lika stor busshall).Reimersholme71 skrev: Finns det plats i Malmköping för loket?
M