Lidingövagn till skrot?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingövagn till skrot?
Sedan igår har det stått en Lidingövagn på skrotspåret i Hammarbydepån. Någon som vet något? Ska den skrotas? Ska vi rädda den? =)
Re: Lidingövagn till skrot?
Gärna!Ulf skrev:Ska vi rädda den? =)

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
De skulle inte vilja ha en på spårvägsmuseet i modernt utförande? Fast jag antar att de inte har någon plats...Kan de inte slå ut en vägg och sno lite utrymme från bussarnaFredrik H skrev:HurDeponera den till Malmköping eller Djurgårdslinjen

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
"Lidingövagn"
Jag antar att du med "Lidingövagn" menar en A30B eller B30B.
Om vagnen är i så dåligt skick att den står på skrotspåret så är den definitivt inte värd att bevara (annat än som reservelslager, möjligen).
När/om det blir dags för SSS att bevara A30/B30 i någon av de två versionerna kommer lämpliga vagnar att väljas ut i samarbete med SL. Det finns redan förslag på lämpliga vagnsnummer men situationen kan snabbt förändras innan det blir aktuellt, t.ex. genom olyckshändelser.
//Lars S (F.d.Tc MUMA)
Om vagnen är i så dåligt skick att den står på skrotspåret så är den definitivt inte värd att bevara (annat än som reservelslager, möjligen).
När/om det blir dags för SSS att bevara A30/B30 i någon av de två versionerna kommer lämpliga vagnar att väljas ut i samarbete med SL. Det finns redan förslag på lämpliga vagnsnummer men situationen kan snabbt förändras innan det blir aktuellt, t.ex. genom olyckshändelser.
//Lars S (F.d.Tc MUMA)
Det tror jag knappast. Hörde att inga vagnar från Bromma planeras att gå till skrot den närmsta tiden. De är ju i så pass bra skick./jes skrev:Men vilken vagn pratar vi om, det kan väl också vara någon från Brommahallen??
Lidingövagn
Är det inte vagn 321 i så fall står den där för provkörning efter rep. Skall åter AGA. 318 är i AGA. 318 var aldrig i Hammarby endast boggina var iväg från AGA.
Senast redigerad av AGR den onsdag 22 januari 2003 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Ja, gud vad tråkigtUlf skrev:Tycks dock vara minst tre tbanevagnar på skrotspåret.. illa, illa..

-
Skrotvagnar
Nu kommer vi egentligen bort från den ursprungliga tråden i detta inlägg men... Ulf skrev att det stod tre skrotvagnar i Hammarby. När jag åkte förbi i lördags så stod en vagn där, C13H 1184. Någon som vet vilka de andra är?
Utskrotningen har varit nedlagd en tid men nu sätter den igång igen, tyvärr... Fr.o.m. i måndags (igår alltså) så ska bana 2 köra alla stomtåg med C20 och endast extraturerna ska gå med Cx-vagnar. Man har därför fått en massa C20-vagnar från bana 1. Om detta funkar i praktiken återstår att se, då t.ex. bana 1 ganska ofta kör med Cx-vagnar på stomtrafiken eftersom C20-vagnarna är inne på service eller liknande.
Utskrotningen har varit nedlagd en tid men nu sätter den igång igen, tyvärr... Fr.o.m. i måndags (igår alltså) så ska bana 2 köra alla stomtåg med C20 och endast extraturerna ska gå med Cx-vagnar. Man har därför fått en massa C20-vagnar från bana 1. Om detta funkar i praktiken återstår att se, då t.ex. bana 1 ganska ofta kör med Cx-vagnar på stomtrafiken eftersom C20-vagnarna är inne på service eller liknande.
Re: Skrotvagnar
Fredrik H Klint skrev: Fr.o.m. i måndags (igår alltså) så ska bana 2 köra alla stomtåg med C20 och endast extraturerna ska gå med Cx-vagnar. Man har därför fått en massa C20-vagnar från bana 1. Om detta funkar i praktiken återstår att se, då t.ex. bana 1 ganska ofta kör med Cx-vagnar på stomtrafiken eftersom C20-vagnarna är inne på service eller liknande.
Aha, det förklarar varför jag fått åka skrot20 hem sent varje kväll när man tidigare har haft förmånen att få nästan 100% garanti på Cx till hemresa
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Snöblåsare
C13-vagnarna är på väg bort men kommer ändå att finnas kvar i ca tio exemplar. Dessa ska användas som transportvagnar mellan de olika banorna eftersom de har både ATC och ATP inbyggd, C13H alltså. Dessutom är vagnarna nödvändiga för att dra snöblåsarna. Det behövs vagnar med strömskor på varje vagn och inte varannan som på C14/C15 och andra parkopplade vagnar. Idag tillhör t.ex. 1220 och 1226 bana 1 samt ytterliggare ett par vagnar, antar jag. 1198 och 1250 tillhör bana 3 sen ett tag och används vid vagntransporter.
Ulf S skrev:Jag åkte gröna vagnar på gröna linjen nyss. Fast snöröjarvagnen var iofs. i tåget också.. fast det kanske betyder att Grön har fått Cx ifrån Röd också.. eller?
Åkte du grön vagn på gröna linjen som VANLIG PASSAGERARE?
Eller arbetar du i nån form inom SL/Connex....har inte sett gröna vagnar i trafik på gröna linjen på ja vet ej hur länge.......

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.