Sida 1 av 2

Rökutveckling vid Rådhusets T-banestation

Postat: måndag 27 februari 2006 18:53
av Storuggla

Postat: måndag 27 februari 2006 18:58
av Conny
C14 1351

Postat: måndag 27 februari 2006 19:13
av LT
När, lite mer exakt, skedde detta? Att det var efter 17.05-nånting vet jag, får då åkte jag från Ktg. Oavsett orsak är detta knappast bra om man skall övertyga kunderna att Cx-vagnarna minsann är lika säkra som C20.

Postat: måndag 27 februari 2006 19:13
av Puggen
h*lvete också, detta lär knappast förbättra ryktet på c14 vagnarna även om det var varmgång som nu orsakade rökutveckligen, folk kommer tro att c14 är en vagnstyp som kan börja brinna hur som helst

Postat: måndag 27 februari 2006 19:30
av Conny
Hehe nej det lär knappast vara nån positiv reklam. Undrar vad efterföljderna blir på detta. Connex lär ju yrka på ett körförbud men det tror iaf jag inte är det rätta eftersom det är varmgång i motorerna....

Postat: måndag 27 februari 2006 19:49
av kildor
En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
...enligt artikeln på dn.se

Postat: måndag 27 februari 2006 19:51
av Conny
Undrar varför han tycker det. Det här är ju en helt skiljd sak från vad de andra bränderna. Ska man börja skrota allt som gått lite snett 3 gånger så finns snart inte mycket kvar....

Postat: måndag 27 februari 2006 19:51
av Storuggla
kildor skrev:En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
...enligt artikeln på dn.se
Tja, skrotar man alla Cx så kan de ju omöjligt orsaka bränder i trafiken? :)

Postat: måndag 27 februari 2006 20:18
av LÅ1
Storuggla skrev:
kildor skrev:En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
...enligt artikeln på dn.se
Tja, skrotar man alla Cx så kan de ju omöjligt orsaka bränder i trafiken? :)
Men vagnbristen blir mycket stor!

Postat: måndag 27 februari 2006 20:26
av 37368
Tja, det är väl inte konstigt att något går sönder (t.ex. motor som skär) på vagnar som stått stilla ett halvår och som sedan börjar köras flitigt helt plötsligt?

Postat: måndag 27 februari 2006 20:32
av Ekonomisk
Lager på X2000 har skurit mer än en gång. Var det inte en urspårning också till följd av detta, men tåget höll sig upprätt. Dags att skrotas?

(Ursäkta fjärrtrafiksvinkeln, men som exempel på andra tänkbara skrotningskandidater så...)

Postat: måndag 27 februari 2006 20:43
av Lars Stegenius
Inga spekulationer, tack!!

I morgon kommer FAKTA att finnas tillgängliga och tills dess är detta ämne IMHA stendött!! Folk som vet något är, inte oväntat, just nu inte tillgängliga - dom har viktigare saker för sig.

//Lars S

Postat: måndag 27 februari 2006 20:54
av Ekonomisk
Tsk, ta det lugnt. Vad skall annars forumet vara till för? :-)

Postat: måndag 27 februari 2006 21:04
av Odd
Är det så konstigt att det blir sådana här fel när man har haft så många vagnar stillastående så länge? Jag anser att det är märkligt att man överhuvudtaget tog C14-vagnarna ur trafik på ett bräde. Att det skulle ske något sådant här efter drifttagning borde varit förutsägbart eftersom tekniska apparater inte brukar må bra av att stå still oanvända under en längre tid.

Postat: måndag 27 februari 2006 22:27
av Micke Asklander
Precis Odd.
Vagnar mår aldrig bra av att stå avställda för länge, så som dom gjort med C14/15 vagnarna.
Sedan om det inträffar ett kråkbo i motorerna, så hade lika gärna kunnit vara en C6h eller C9 som fått det.
Motorbrasor kommer att inträffa på vagnarna.
När man öppnade linje 17 till Skarpnäck, gick det ju en massa motorer på vagnarna.

Micke

Postat: måndag 27 februari 2006 22:40
av Lars Stegenius
Att vagnar inte mår bra av att stå inaktiva, i synnerhet inte moderna(re) vagnar, är ingen nyhet för den som är aktiv i museispårvägsbranschen.

Ett antal av C14-cagnarna har, pga platsbrist, stått oaktiverade utomhus på spår 38 i Rissnedepån under avställningstiden och om de vagnarna inte mår så bra är det ingen överraskning för någon. Huruvida den aktuella vagnen är en av dom vet jag inte just nu.

Jag har i tidigare trådar jämfört med Museitåget som står varmt och torrt och ändå hade en del problem när vi tog ut det på provkörning den 25/11 förra året. C2 2208 löste ut när jag åkte med den och det small ordentligt! Lösningen var att ta det lite lugnt vid start och att inte stå på för fullt från start utan starta på körläge 2 och vänta lite med att ta körläge 3 för att hålla nere motorströmmarna.

Låt oss nu vänta på fakta!

//Lars S

Postat: måndag 27 februari 2006 23:01
av Joakim C.
Lars Stegenius skrev:
Låt oss nu vänta på fakta!

//Lars S
Visst borde vi det.

Men man kan ju också konstatera att informationen från Connex, SL och Tågia från tjänstemannanivå ut till den s k "frontlinjepersonalen" allt som oftast är under all kritik, i den mån någon sådan överhuvudtaget dyker upp. Så kan man t ex. konstatera att i de officiella tekniska meddelanden som Connex har givit ut efter Rinkebybranden och provombyggnaden av C14 har man ännu inte brytt sig om att förklara för förarkåren vad exakt det var som gick fel, och vari ombyggnaden egentligen består, annat än i ytterst generella och egentligen intetsägande termer.

Så länge den situationen fortgår, så lär också spekulationer och mun-mot-mun metoden förbli de viktigaste informationskanalerna för de vanliga anställda i trafiken och depåerna.

Postat: måndag 27 februari 2006 23:05
av Kalle
Det var C14 1350-1351 och det var en motor som hadde sett sina sista dagar.

Postat: måndag 27 februari 2006 23:24
av CX Fantast
som svar på detta Lars , så kan jag säga det att c14h 1350-1351 som har stått utanför rissnehallen, jag var där och fotade några dagar efter dom ställts dit, dom vagnar som stog där då var 1350,1351,1390,1392,1394,1302,1305,1307 + andra jag ser nummer på just nu .....

Postat: måndag 27 februari 2006 23:32
av .(ss).
Dom hadde ett inslag på abc om detta nu ikväll men dom hadde dels tagit fel bana och vagnstyp , dom filmade på bana 2 och vagn va c6h 2705 .. :P