Stockholms Stads nya miljöprogram
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Stockholms Stads nya miljöprogram
Idag på ABC gick nya miljöborgarådet ut och presenterade stadens nya miljöprogram där det bl a skulle tas "krafttag" mot bilutsläppen. Är det Någon som läst något mer ingående vad kraftagen består i?....vi vet ju svaret men...andra?
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: Stockholms Stads nya miljöprogram
Jag gissar att det betyder fler motorvägar, eftersom folk då kommer fram snabbare och spenderar mindre tid i bilköerStefan Widén skrev:Idag på ABC gick nya miljöborgarådet ut och presenterade stadens nya miljöprogram där det bl a skulle tas "krafttag" mot bilutsläppen. Är det Någon som läst något mer ingående vad kraftagen består i?....vi vet ju svaret men...andra?
Stefan
Och, javisstja, om man gräver ner alla motorvägarna i tunnel så försvinner utsläppen, eller hur?
Anders, sarkastisk
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Det där med definitionen av "miljövän" kan vara nog så vanskligt ibland. Min egen är en person som anser sig vilja verka för att den mänskliga påverkan på jordens ekosystem* begränsas både i ett lokalt och kortsiktigt perspektiv och ett globalt och långsiktigt dito. Ett problem finns; okunskap. Vad är orsak och verkan i det här sammanhanget ?Stefan B skrev:Nä, vi gör som "miljövännerna" gjort de senaste 20 åren:
Motarbetar alla kringfartsleder så att bilarna står kvar i köerna i innerstan. För då försvinner alla miljöproblem?
Lysande Sickan!
I min självutnämnda roll som "insatt i ämnet" vågar jag påstå att i ovan refererade fall trängselavgifter vs vägutbyggnader så talar all den vederhäftiga forskning som finns från JOJansson m fl vid VTI och KTH att det är den förra åtgärden som ger störst utdelning när det gäller att uppnå de mål som en "miljövän" har i åtanke.
Jag utlyser härmed en amnesti för de som på berått mod kan påstå att de inte är miljövän. Jag har ett namn, är det fler som vågar sticka ut hakan...?
*-Ekosystem som vi själva både är en del av (vare sig vi vill det eller inte) och också är helt beroende av (se bara på elprisernas beroende av klimatvariationer, även om detta har med andra "system" än ekosystem att göra... Jag säger bara; tänk jordbruk! )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Det är ett himla ensidigt tjat om utsläpp. Det verkligt stora miljöproblemet är ju de alltför många bilarna som fysiska enheter. Även om man uppfann en helt utsläppsfri bil så löser det på inget sätt det stora problemet med för M Å N G A bilar. Mycket mycket lite ägnas åt det VERKLIGA problemet som alltid förbigås med tystnad. BS
båtist
Ämnet har ju varit uppe tidigare, men i alla fall:
De flesta kan nog hålla med om att grundproblemet i städer är begränsad plats och för mycket bilplåt på för litet gatuutrymme. Med vetenskap kan man också bevisa att det är effektivt att sätta pris på detta gatuutrymme. det som kallas bilavgifter.
Men det som många debattörer därefter verkar missa är att vi har ett expertvälde utan ett demokratiskt valsystem, som gör att genomförande av bilavgifter enbart kan genomföras (i varje fall bestående över val) om flertalet medborgare är övertygade om att det är korrekt.
Det hjälper liksom inte med VTI-professorer om inte idén är förankrad hos "valmanskåren". Vilket den, milt sagt, nog trots allt ännu inte är.
Och det är här jag inte förstår att de som vill få en biltommare stad (med avgifter) inte kan acceptera att det kanske behövs investeringar i kringfartsleder för att få detta genomfört någon gång. Effekten av att motsätta sig allt har vi ju sett sedan snart 20 års utredande!
SB
De flesta kan nog hålla med om att grundproblemet i städer är begränsad plats och för mycket bilplåt på för litet gatuutrymme. Med vetenskap kan man också bevisa att det är effektivt att sätta pris på detta gatuutrymme. det som kallas bilavgifter.
Men det som många debattörer därefter verkar missa är att vi har ett expertvälde utan ett demokratiskt valsystem, som gör att genomförande av bilavgifter enbart kan genomföras (i varje fall bestående över val) om flertalet medborgare är övertygade om att det är korrekt.
Det hjälper liksom inte med VTI-professorer om inte idén är förankrad hos "valmanskåren". Vilket den, milt sagt, nog trots allt ännu inte är.
Och det är här jag inte förstår att de som vill få en biltommare stad (med avgifter) inte kan acceptera att det kanske behövs investeringar i kringfartsleder för att få detta genomfört någon gång. Effekten av att motsätta sig allt har vi ju sett sedan snart 20 års utredande!
SB
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Bertil skriver:
På det av Stefan B påtalade relevanta dilemmat finns bara en lösning; korrekt information och utbildning. Man måste konkret illustrera hur Stockholm kommer att se ut om bara billeder byggs ut vs man satsar på att minska trängseln medelst trängselavgifter och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Sen finns ju alltid fanatiska moderater, men de är trots allt i minoritet...
Håller givetvis med dig om detta, men vidhåller likväl att detta är ett praktiskt och ekonomiskt/socialt problem, inte ett som berör ekosystemet i så stor grad (dock det ekonomiska systemet, trivsel osv )Det är ett himla ensidigt tjat om utsläpp. Det verkligt stora miljöproblemet är ju de alltför många bilarna som fysiska enheter. Även om man uppfann en helt utsläppsfri bil så löser det på inget sätt det stora problemet med för M Å N G A bilar. Mycket mycket lite ägnas åt det VERKLIGA problemet som alltid förbigås med tystnad
På det av Stefan B påtalade relevanta dilemmat finns bara en lösning; korrekt information och utbildning. Man måste konkret illustrera hur Stockholm kommer att se ut om bara billeder byggs ut vs man satsar på att minska trängseln medelst trängselavgifter och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Sen finns ju alltid fanatiska moderater, men de är trots allt i minoritet...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik B skriver: "På det av Stefan B påtalade relevanta dilemmat finns bara en lösning; korrekt information och utbildning. Man måste konkret illustrera hur Stockholm kommer att se ut om bara billeder byggs ut vs man satsar på att minska trängseln medelst trängselavgifter och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Sen finns ju alltid fanatiska moderater, men de är trots allt i minoritet..."
Men Ulrik: vi har inte invigt nya förbifarter i Stockholm sedan 1966... Tänk om det trots allt behövs NÅGOT vägprojekt? Särskilt om det kan bidra till avlastning av trafik i innerstaden och mer fungerande kollektivtrafik på ytan där. Är det ingen som minns hur Västerbron och S:t Eriksgatan såg ut innan Essingeleden öppnades???
SB [/quote]
Men Ulrik: vi har inte invigt nya förbifarter i Stockholm sedan 1966... Tänk om det trots allt behövs NÅGOT vägprojekt? Särskilt om det kan bidra till avlastning av trafik i innerstaden och mer fungerande kollektivtrafik på ytan där. Är det ingen som minns hur Västerbron och S:t Eriksgatan såg ut innan Essingeleden öppnades???
SB [/quote]