Stockholms Stads nya miljöprogram

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Stockholms Stads nya miljöprogram

Inlägg av Stefan Widén »

Idag på ABC gick nya miljöborgarådet ut och presenterade stadens nya miljöprogram där det bl a skulle tas "krafttag" mot bilutsläppen. Är det Någon som läst något mer ingående vad kraftagen består i?....vi vet ju svaret men...andra?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Stockholms Stads nya miljöprogram

Inlägg av Anders Norén »

Stefan Widén skrev:Idag på ABC gick nya miljöborgarådet ut och presenterade stadens nya miljöprogram där det bl a skulle tas "krafttag" mot bilutsläppen. Är det Någon som läst något mer ingående vad kraftagen består i?....vi vet ju svaret men...andra?

Stefan
Jag gissar att det betyder fler motorvägar, eftersom folk då kommer fram snabbare och spenderar mindre tid i bilköer :D

Och, javisstja, om man gräver ner alla motorvägarna i tunnel så försvinner utsläppen, eller hur?

Anders, sarkastisk
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Nä, vi gör som "miljövännerna" gjort de senaste 20 åren:

Motarbetar alla kringfartsleder så att bilarna står kvar i köerna i innerstan. För då försvinner alla miljöproblem? :lol:

Lysande Sickan!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stefan B skrev:Nä, vi gör som "miljövännerna" gjort de senaste 20 åren:

Motarbetar alla kringfartsleder så att bilarna står kvar i köerna i innerstan. För då försvinner alla miljöproblem? :lol:

Lysande Sickan!
Det där med definitionen av "miljövän" kan vara nog så vanskligt ibland. Min egen är en person som anser sig vilja verka för att den mänskliga påverkan på jordens ekosystem* begränsas både i ett lokalt och kortsiktigt perspektiv och ett globalt och långsiktigt dito. Ett problem finns; okunskap. Vad är orsak och verkan i det här sammanhanget :roll: ?

I min självutnämnda roll som "insatt i ämnet" vågar jag påstå att i ovan refererade fall trängselavgifter vs vägutbyggnader så talar all den vederhäftiga forskning som finns från JOJansson m fl vid VTI och KTH att det är den förra åtgärden som ger störst utdelning när det gäller att uppnå de mål som en "miljövän" har i åtanke. 8)

Jag utlyser härmed en amnesti för de som på berått mod kan påstå att de inte är miljövän. Jag har ett namn, är det fler som vågar sticka ut hakan...? :?

*-Ekosystem som vi själva både är en del av (vare sig vi vill det eller inte) och också är helt beroende av (se bara på elprisernas beroende av klimatvariationer, även om detta har med andra "system" än ekosystem att göra... Jag säger bara; tänk jordbruk! :idea: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Inlägg av besa »

Det är ett himla ensidigt tjat om utsläpp. Det verkligt stora miljöproblemet är ju de alltför många bilarna som fysiska enheter. Även om man uppfann en helt utsläppsfri bil så löser det på inget sätt det stora problemet med för M Å N G A bilar. Mycket mycket lite ägnas åt det VERKLIGA problemet som alltid förbigås med tystnad. BS
båtist
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Bertil,

Håller med till 100%. Det verkliga problemet är att bilarna tilldelas alldeles för mycket utrymme, särskilt inne i städerna där de utom i undantagsfall inte har något att göra (observera att jag syftar på personbilar).

Mvh Tim, tågist
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Ämnet har ju varit uppe tidigare, men i alla fall:

De flesta kan nog hålla med om att grundproblemet i städer är begränsad plats och för mycket bilplåt på för litet gatuutrymme. Med vetenskap kan man också bevisa att det är effektivt att sätta pris på detta gatuutrymme. det som kallas bilavgifter.

Men det som många debattörer därefter verkar missa är att vi har ett expertvälde utan ett demokratiskt valsystem, som gör att genomförande av bilavgifter enbart kan genomföras (i varje fall bestående över val) om flertalet medborgare är övertygade om att det är korrekt.

Det hjälper liksom inte med VTI-professorer om inte idén är förankrad hos "valmanskåren". Vilket den, milt sagt, nog trots allt ännu inte är.

Och det är här jag inte förstår att de som vill få en biltommare stad (med avgifter) inte kan acceptera att det kanske behövs investeringar i kringfartsleder för att få detta genomfört någon gång. Effekten av att motsätta sig allt har vi ju sett sedan snart 20 års utredande!

SB
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Bertil skriver:
Det är ett himla ensidigt tjat om utsläpp. Det verkligt stora miljöproblemet är ju de alltför många bilarna som fysiska enheter. Även om man uppfann en helt utsläppsfri bil så löser det på inget sätt det stora problemet med för M Å N G A bilar. Mycket mycket lite ägnas åt det VERKLIGA problemet som alltid förbigås med tystnad
Håller givetvis med dig om detta, men vidhåller likväl att detta är ett praktiskt och ekonomiskt/socialt problem, inte ett som berör ekosystemet i så stor grad (dock det ekonomiska systemet, trivsel osv :) )

På det av Stefan B påtalade relevanta dilemmat finns bara en lösning; korrekt information och utbildning. Man måste konkret illustrera hur Stockholm kommer att se ut om bara billeder byggs ut vs man satsar på att minska trängseln medelst trängselavgifter och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Sen finns ju alltid fanatiska moderater, men de är trots allt i minoritet... 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Ulrik B skriver: "På det av Stefan B påtalade relevanta dilemmat finns bara en lösning; korrekt information och utbildning. Man måste konkret illustrera hur Stockholm kommer att se ut om bara billeder byggs ut vs man satsar på att minska trängseln medelst trängselavgifter och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Sen finns ju alltid fanatiska moderater, men de är trots allt i minoritet..."

Men Ulrik: vi har inte invigt nya förbifarter i Stockholm sedan 1966... Tänk om det trots allt behövs NÅGOT vägprojekt? Särskilt om det kan bidra till avlastning av trafik i innerstaden och mer fungerande kollektivtrafik på ytan där. Är det ingen som minns hur Västerbron och S:t Eriksgatan såg ut innan Essingeleden öppnades???

SB [/quote]
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar