Bilder från Portugalresan 17-26/10 2008

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder från Portugalresan 17-26/10 2008

Inlägg av Travelmaster »

VÅR I HÖSTFAGRA PORTUGAL
-------------------------------------------
Nedan gågra bilder från höstresan 2008.
Senast redigerad av Travelmaster den söndag 13 januari 2008 20:57, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Dagsläget julafton 2006 är att linje 24 inte ser ut att återöppnas inom överskådlig tid.

Det kan nämnas att man i Coimbra har tre trådbuslinjer i drif och att det planeras en "Metro" på normalspåret som passerar de gamla vagnhallarna, samt att det faktiskt står ett par spårvagnar kvar i hallarna med spårområdet på hallgården intakt, fast utan trådar i taket.

:D lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 24 november 2009 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Det blir nog bra att åka nästa år eftersom spårvägen i Sul do Tejo, på andra sidan floden vid Lissabon, nu ska öppna den första sträckan. En av deras vagnar går i provtrafik i Melbourne just nu.

När det gäller Sintra så kör de dagligen nu och har förlängt linjen upp mot stationen.

Coimbra, som har sina trådbusslinjer i behåll, har även några av sina spårvagnar kvar i vagnhallen. Kanske värt ett besök.

Durodalen har tre meterspåriga järnvägar kvar, och i Porto är spårvägen utbyggd rejält.

8) lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

WOW, Lisboa.Porto och Sintra!
Jag föranmäler mig bums!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bussmicke skrev:WOW, Lisboa.Porto och Sintra!
Jag föranmäler mig bums!
Bra, för nu har spårvägen öppnats i Almada på andra sidan floden i Lissabon (normalspår), Porto har börjat bygga klart innerstadsspårvägen och vi väntar bara på att linje 24 i Lissabon ska återöppnas.

:!: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Innerstadsspårvägen, är det en förlängning härifrån?

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bussmicke skrev:
Innerstadsspårvägen, är det en förlängning härifrån?

Jepp, och man har nu börjat lägga spår mellan de spårstumpar som slutade på var sida om torget, se bilderna nedan .......


Bild


Bild

Och så här såg det ut 1979 när det var dubbelspår i samma backe ......

Bild

..... nu hamnar alltså spåren invid trottoaren och bara enkelspår. Förhoppningsvis så åker vi spårvagn med sällskapet här på hösten 2008.

:wink: lle

:wink: lle
Senast redigerad av Olle den tisdag 24 november 2009 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Porto 1979

Inlägg av Olle »

Och så här såg det ut 1979 när det var dubbelspår i samma backe ......

[img]http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld8512.jpg[/img]

..... nu hamnar alltså spåren invid trottoaren och bara enkelspår. Förhoppningsvis så åker vi spårvagn med sällskapet här på hösten 2008.

:wink: lle
Senast redigerad av Olle den tisdag 24 november 2009 20:13, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Spårvägen i Porto expanderar

Inlägg av Olle »

Sedan 22 september 2007 går det spårvagn till Praca de Bathala, genom innerstaden i Porto, så nu rycker Portoresan närmare. Nu fattas bara att linje 24 i Lissabon återöppnas så åker vi.


Bild

Inte kan man väl tänka sej bussar här i stället för spårvagnar? Hur skulle det se ut?

Bild


8) lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 24 november 2009 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hört något om linje 24?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Inlägg av Tobba »

Blir det någon Lissabonresa i år? I så fall när? Jag är mycket sugen på att följa med, men kan inte runt Kristi himmelfärdshelgen.

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Tobba skrev:Blir det någon Lissabonresa i år? I så fall när? Jag är mycket sugen på att följa med, men kan inte runt Kristi himmelfärdshelgen.

/Tobba
Jepp, till Portugal och Lissabon åker vi till hösten, så Himmelsfärden hinner du med.

:wink: lle.

Se även ett gammalt inlägg i detta Forum där Lissabonresan omskrivs.
:-)lle
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Inlägg av Tobba »

Tack för info.
(Och det var härliga bilder från Lettland och Vitryssland i länken.)

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Porto 2008

Inlägg av Olle »

Spårvägen till Batalha är nu öppnad och väntar på besök av oss i höst.

Bild

Bild


Bilden länkad från
Ernst Kers hemsida, och det han inte vet om Portos spårvägar är inte värt att veta.

:wink: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Något nytt på fronten ?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Inlägg av Travelmaster »

Bussmicke skrev:Något nytt på fronten ?
Inte mer än att trafiken i Porto är i gång samt att vi åker den 18 oktober och det ´kan man läsa mer om i planerade resor här ovanför.

Olle.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Lissabon oktober 2008

Inlägg av Bussmicke »

Blir det den 18/10 eller?
Tycker mig ha hört 2 alternativa veckor. Det är dags för rakt besked i trådens början.
Det har varit väldigt tyst om denna resa, känns väldigt osäkert. Nästan så amn börjar fundera på avbokning.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lissabon oktober 2008

Inlägg av Olle »

[quote="Bussmicke"]Blir det den 18/10 eller?
Tycker mig ha hört 2 alternativa veckor. Det är dags för rakt besked i trådens början.
Det har varit väldigt tyst om denna resa, känns väldigt osäkert. Nästan så amn börjar fundera på avbokning.[/quote]

Problemet är Sintra, där man kör endast fre-lör-söndagar, och det ska passa in i planeringen. Man kan även hyra en egen vagn tis-ons-torsdag men då stiger ju kostnaden. Håll ut, håll andan, lev rängre och framför allt; misströsta inte. Besked kommer!

Olle.
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Re: Lissabon oktober 2008

Inlägg av Travelmaster »

Bussmicke skrev:Blir det den 18/10 eller?
Tycker mig ha hört 2 alternativa veckor. Det är dags för rakt besked i trådens början.
Det har varit väldigt tyst om denna resa, känns väldigt osäkert. Nästan så amn börjar fundera på avbokning.
Vid förfrågan var det bara två som ville åka under den tidigare perioden så det blir runt 18-26/10.
Vi letar fortfarande efter bra flyg så vi slipper kasta bort en extra övernattning i fel ort innan hemresan.

De lågprisflyg som finns till Portugal kostar mer än ordinarie flyg och att använda Ryanair är inte säkert och blir inte billigt.
Faktum är att med alla Ryanairs tillägg så är oftast regulärflyget billigare.

Nyköping-Stanstead: Ryanair startar med 199,- på utresan och 11,- på hemresan, = 210,-.
Till detta kommer skatter, incheckningsavgift, tidig ombordstigningsavgift, bagageavgift och betalningsavgift.
Priset slutar på ca 1090,-/person.

Stanstead-Porto: Samma pengar här, dvs. 1090,-/person.

Flygtiderna är inte heller bra:
1205-1320 Nyköping-Stanstead
1830-2050 Stanstead-Porto

0920-1140 Porto-Stanstead
1815-2130 Stanstead-Nyköping. (Det finns ett 1330-1640 för 300,- i tillägg).

Ryanair tar inget ansvar för förseningar och ber att man inte skall boka anslutningsflyg med dom. Skulle man vara sen till incheckning är platsen förverkad.
Incheckningen stänger 40 min före avgång. Ingen möjlighet att checka bagaget direkt.
Detta gör att vi kan bli strandsatta i London och behöver då köpa nya biljetter till det pris som gäller då vilket knappast är några 11,-.
Dessutom måste vi ta oss tillbaka till Porto och övernatta där sista natten vilket fördyrar Portugalkostnaderna.

Vi har flera flygbolag som skall ge pris och vi hoppas på en förbindelse Arlanda-?-Porto + Lissabon-?-Arlanda.

Allt bör dock falla på plats inom några dagar.
Preliminärt är vi 20 anmälda.

-Travelmaster
Bobban
Inlägg: 73
Blev medlem: måndag 03 december 2007 20:12

Re: Lissabon oktober 2008

Inlägg av Bobban »

Var i Lissabon för två år sedan, och måste säga att det finns mycket gott att säga om den staden! Mycket intressant att se på.
Vi fick även äran att besöka Lissabons "spårvägsmuséeum", som egentligen inte var öppen för allmänheten. Vi var i vilket fall som helt den första stora civila grupp som besökt deras muséeum, vilket fick till följd att vi hade en fotograf som följde med oss under hela dagen för att få bilder till deras personaltidning! Var lite roligt. Synd att man aldrig fick ett ex av det nummret. Hade kunnat vart kul att se resultatet annars. Men jag har ju mina "smygfotade" bilder där innefrån, var "fotograferingsförbud" av nån konstig anledning. Fast det var åndra sidan ingen som sa något när någon tog upp en kamera, så det var väl inte så jättehemligt...
Vi fick även besöka verkstaden på nära håll, och titta på deras hjulsvarv mm. Var kul att jämföra mot vad vi i Sverige har.

Fast jag ger inte så många poäng för komforten i deras "A32" liknande vagnar. Väldigt högljuda och skakiga. Däremot dom gamla vagnarna gick fint som snus!
Skriv svar