Sida 1 av 1
Spårvägsmuseet Skjoldenäsholm
Postat: söndag 19 januari 2003 15:13
av Fredrik H (Medlem i SSS)
Jag har länge undrat hur lång spårvägen är i Skjoldenäsholm och om Skjoldenäsholm är ett smhälle (som Malmköping) eller om bara SHS har byggt upp stället mitt ute i skogen för spårvagnarnas skull
Skulle någon (som vet) kunna berätta
___________________________
Med Vänliga SpårvägsHälsningar
SSS- medlemen Fredrik H
Postat: söndag 19 januari 2003 15:18
av bruse
Har du kollat på sajten Spårvägssällskapet.se? Alltså den vi är på?
Kolla under Fakta > Atlas > Danmark > Skjoldenæsholm.
Se där fakta

och en karta

En gård vid namn Skjoldenæsholm
Fredrik, är inte du registrerad? Om ja, varför klonar du dig som gäst?
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/rules.php#21
Postat: söndag 19 januari 2003 16:48
av Andy
Hei!
Får fortelle litt jeg da.....
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har en linjeutstrekning på ca. 1,3 km på normalsporet (Skovstrækningen, 1435mm) og ca. 300 meter på metersporet (1000mm)
På museet er det to vognhaller (Remiser) og et antall utendørs hensettingsspor.
En tredje remise planlegges.
Museet har sin hovedvekt på de 3 danske sporveissystemer (København, Odense og Århus) men det finnes også et større antall vogner fra andre sporveisbyer i Europa (fks, Oslo, Malmö, den Haag, Düsseldorf, Bassel, Hamburg og Wuppertal)
Museet har et veldig sosialt miljø, med medarbeidere fra foruten Danmark, også fra Norge, Sverige og Tyskland blant annet.
Som medlem i SHS (Som driver sporvejsmuseet Skjoldenæsholm) får du 6 ganger i året deres medlemsblad som heter BYtrafik.
Desuten får du tilbud om å bli med på utflukter til nære og fjerne sporveissystemer i hele verden.
Jeg kan trygt ambefale deg å bli medlem!
Hvis du lurer på mere, så kan du spørre meg, eller tidde på Sporvejsmuseet's internett sider med adressen:
http://www.sporvejsmuseet.dk/
Hilsen
Andreas
Postat: söndag 19 januari 2003 17:19
av Fredrik H
Svar på Bruses fråga: Nej! Kanske ska gjöra det
Kommentar till Andys svar: Va, är banan inte längre

Jag trodde banan var minst lika lång som den i Malmköping (ca 3 km)
Där ser man

SHS
Postat: söndag 19 januari 2003 17:34
av Hertz
Kolla in
http://www.sporvejsmuseet.dk/
Ett fantastiskt fint resultat i Skjoldenaesholm som åstadkommits av SHS medlemmar.
Med största beundran
Hertz
Postat: söndag 19 januari 2003 17:52
av Andy
Fredrik H skrev:Kommentar till Andys svar: Va, är banan inte längre

Jag trodde banan var minst lika lång som den i Malmköping (ca 3 km)
Där ser man

Hei!
Det finnes visse planer om utvidelse av linjenettet på Skjoldnæsholm, men jeg veit ikke hva disse planene innebærer!
Andreas
Postat: söndag 19 januari 2003 17:58
av Fredrik H
Förstog nästan det
SHS medlemmarna har ju fått bygga upp museet på egen hand (om du förstår mig rätt) medan man fått överta en bit av en järnväg för spårvagnstrafiken i Malmköping

Postat: söndag 19 januari 2003 18:02
av Andy
Fredrik H skrev:Förstog nästan det
SHS medlemmarna har ju fått bygga upp museet på egen hand (om du förstår mig rätt) medan man fått överta en bit av en järnväg för spårvagnstrafiken i Malmköping

Skovstrekningen på Skjoldenæsholm ligger jo på strekningen til en tidligere jernbanestrekning, Den midtsjælanske jernbane (nedlagt rundt 1920 eller der omkring) men det var jo ikke noe skinnegang igjen der!
Andreas
Postat: söndag 19 januari 2003 18:08
av Johan Eriksson
x
Postat: söndag 19 januari 2003 21:25
av Andy
Hei!
Det er for tiden meget liten plass i museets eksisterende remiser, det er riktig som du sier at det er mye og store vogner som har kommet de tre siste årene!
Remise III skal vistnok få 8 spor på hver ca 100m + oppvarmet verksted og ordentlig delelager!
Fasaden på denen vognhallen skal bygges slik at det ser ut som en bygate med butikker ol.
Når det gjelder andre utvidelser så har jeg hørt om en slinge for museets meterspor vogner inne på forplassen.
Hvilke andre planer man har er jeg noe usikker på.
På vognrestaurerings delen jobbes det med følgende vogner: APTAKS 890, KS 22 og NESA 929
ANdreas
Postat: måndag 20 januari 2003 0:38
av Gäst
Johan Eriksson skrev:
Är det någon (dansk kanske?) som kan berätta om museets expansionsplaner?
Muligens en norsk vognstyrer kan bistå
Det er planer om å forlenge metersporet fra dagens endestasjon og videre langs den gamle jernbanetraseen. Man har hatt samtaler med godset om det, men det krever at man må flytte en golf-bane (siden man ikke ønsker flygende golfballer inn i vognene

).
/Baard
Postat: måndag 20 januari 2003 0:42
av BaardB
Sorry, byttet vist webleser-bilde og ble plutselig bare "Gjest"...
/Baard
Skjoldenæsholm 9. juli 2000
Postat: måndag 20 januari 2003 2:32
av Roar
Flere bilder fra Skjoldenæsholm 9. juli 2000
Postat: måndag 20 januari 2003 3:00
av Roar
Postat: måndag 20 januari 2003 9:31
av webmaster
Here we go again!
Detta ämne är flyttat, då det är en
lokaltrafikdiskussion, och platsar
inte i
Visa bilder.
Var vänlig respektera de olika foran! Är du osäker, läs texten vid varje fora:
Allmänt om lokaltrafik
Diskussioner om lokaltrafik i Sverige och annorstädes. Eventuell bifogad bild skall ha ett direkt samband med diskussionen.
Visa bilder
Visa lokaltrafikbilder här! Bildvisning av typen "jag-var-där" eller bildgåtor osv.
Läs gärna reglerna och netiketten, särskilt:
http://www.ss.se/forum/rules.php#6
Det är var och ens
eget personliga ansvar att posta i rätt grupp. Inte mitt!

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Postat: måndag 20 januari 2003 11:50
av Svend Christensen
Jeg kan oplyse følgende om musseet:
Metersporstrækningen er ca. 300 meter og transporterer gæsterne fra parkeringspladsen til museet. Det planlægges en sløjfe foran hal 2 (Valby Gamle Remise). Der skal samtidig opføres en kioskbygning dér. men det vil nok først ske om ca 5 år.
På længere sigt planlægges strækningen forlænget i modsat retning til en sløjfe på den anden side af Skjoldenæsvej, som skal passeres på en bro. Broen har vi haft liggende oplagret i nogle år, siden vi købte den af DSB.
Normalsporstrækningen er inklusiv de to sløjfer 1.750 meter. Vi regner med, at er en tur rundt er nøjagtigt 3,5 km. De 1,3 km. som Andy taler om, er målt fra portgavlen på Remise 1 til indgangen af sløjfen i skoven ved Ejlers Eg. Forgavlen af denne remise tjente som nulpunkt ved anlægsstationeringen af strækningen.
Der er ingen aktuelle planer om at forlænge strækningen, men det er dog muligt på langt sigt at forlænge med ca. 700 meter til udkanten af Højbjerg Skov.
Vi planlægger at bygge en 3. hal. Denne remise er planlagt at få 8 spor på hver ca. 100 meter. Desuden skal der indrettes lagerrum m.v. til uniformsdepot, resrevedelslager og arkiv. Vi har i øjeblikket 6 forskellige lejemål i København og på Sjællend, hvor vi har opbevaret forskellige dele, ligesom vore busser ikke alle kan være i de nuværende bygninger.
Med bygningen af remise 3 kan vi rumme alle bevarede busser og sporvogne i Danmark. HT Museum er nemlig i den situation at lokalet i Rødovre (udstillingen) måske skal forlades allerede inden slutningen af 2003. HT Museums depot i Hørsholm, hvor de fleste af de vogne, der ikke er udstillet er opbevaret, skal muligvis også fraflyttes. så en sammenlægning af de to samlinger HT og SHS er under overvejelse.
Sporarbejdet til den fremtidige tilslutning af remise 3 begyndte i november 2002 og vi håber at kunne gå i gang med jordarbejdet allerede i løbet af 2003.
Navnet Skjoldenæsholm kommer fra den herregård, hvis arealer museet ligger på.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Bilder på forumet
Postat: måndag 20 januari 2003 12:09
av Roar
Beklager posting av bilder i feil del av forumet, men debatten om museet på Skjoldenæsholm gikk jo her, og da passet det jo å legge ut bilder somillutrasjon til den tilhørende teksten.
Postat: måndag 20 januari 2003 19:50
av BaardB
Nei Roar, det er ikke deg. Det er den som åpnet enmet som gjorde det under feil overskrift. det er ok å legge ut bilder så lenge det matcher emnet.
/Baard