Sida 1 av 2
automatiskt upprop - fråga
Postat: måndag 13 februari 2006 20:25
av Gustav
Hej jag har en fråga som jag länge grubblat över..
hur fungerar egentligen det automatiska uppropet av stationer i de nya tunnelbanevagnarna. I nyare bussar använder man sig av gps men fungerar det verkligen i tunnelbanan?
Glad för svar tack på förhand!
Postat: måndag 13 februari 2006 20:34
av Sparkfot
Alla stationer finns i datorn och när du ställt in destinationen på tum hjulen så känner datorn av det och spelar därför upp stationerna var eftersom tåg rullar vidare mot sin destination.
Ibland händer det också att datorn får fnatt och spelar upp fel station då visas det på datorn och föraren får gå in i stations listan och välja rätt stations utrop för nästa station.
Postat: måndag 13 februari 2006 22:11
av Coppas
Sparkfot skrev:Ibland händer det också att datorn får fnatt och spelar upp fel station då visas det på datorn och föraren får gå in i stations listan och välja rätt stations utrop för nästa station.
Vilket är i princip vad som fortfarande gäller på SL:s bussar. Åtminstone var det så senast jag frågade och det var i mitten på januari. Systemen är visserligen förberedda för GPS, men inget är än så länge aktiverat utan fortfarande gäller död räkning med uppmätta och inlagda avstånd mellan hållplatserna. Blir det fel i utropen så får man korrigera manuellt vilket å andra sidan är en baggis.
Mvh // Nico
Postat: måndag 13 februari 2006 22:32
av NerdBoy
Coppas skrev:Vilket är i princip vad som fortfarande gäller på SL:s bussar. Åtminstone var det så senast jag frågade och det var i mitten på januari. Systemen är visserligen förberedda för GPS, men inget är än så länge aktiverat utan fortfarande gäller död räkning med uppmätta och inlagda avstånd mellan hållplatserna. Blir det fel i utropen så får man korrigera manuellt vilket å andra sidan är en baggis.
Eller så mumlar man något ohörbart i högtalarna och låter buss-pc:n fortsätta rabbla hållplatser som om det vore dag och extrasvängen ut på Resarö inte fanns.

jasså ja
Postat: måndag 13 februari 2006 23:27
av Gustav
tack så mycket, det gäller att vara frågvis om man ska få reda på något!
Frågar man inget får man inget veta!
Postat: måndag 13 februari 2006 23:35
av JDS
Sparkfot skrev:Alla stationer finns i datorn och när du ställt in destinationen på tum hjulen så känner datorn av det och spelar därför upp stationerna var eftersom tåg rullar vidare mot sin destination.
Ibland händer det också att datorn får fnatt och spelar upp fel station då visas det på datorn och föraren får gå in i stations listan och välja rätt stations utrop för nästa station.
Komplettering: Tåget vet inte var det är när man aktiverar, detta löses genom att föraren ställer in startstationens namn. Genom en inte helt lyckad lösning väljs detta automatiskt efter inställt linjenummer, exempelvis linje 17 och en jämn destination ger "Åkeshov" som startstation medan 18 och en udda ger "Farsta strand". Gillar man inte förslaget får man gå in och ändra; tyvärr kommer inte systemet ihåg ändringen utan om man t ex kör 17 en lördag får man ändra "Åkeshov" till "Odenplan" varje varv. Läge för en uppdatering kanske?
"Datorn" får knappast "fnatt", även om det kan upplevas så. Det vanligaste felet är att tumhjulen glappar så att utropen ibland börjar om från början. Det är också ganska vanligt att föraren ställer in fel startstation; detta kan delvis skyllas på användargränssnittets utformning som är något opraktisk.
Postat: tisdag 14 februari 2006 1:41
av Odd
JDS skrev:Sparkfot skrev:Alla stationer finns i datorn och när du ställt in destinationen på tum hjulen så känner datorn av det och spelar därför upp stationerna var eftersom tåg rullar vidare mot sin destination.
Ibland händer det också att datorn får fnatt och spelar upp fel station då visas det på datorn och föraren får gå in i stations listan och välja rätt stations utrop för nästa station.
Komplettering: Tåget vet inte var det är när man aktiverar, detta löses genom att föraren ställer in startstationens namn. Genom en inte helt lyckad lösning väljs detta automatiskt efter inställt linjenummer, exempelvis linje 17 och en jämn destination ger "Åkeshov" som startstation medan 18 och en udda ger "Farsta strand". Gillar man inte förslaget får man gå in och ändra; tyvärr kommer inte systemet ihåg ändringen utan om man t ex kör 17 en lördag får man ändra "Åkeshov" till "Odenplan" varje varv. Läge för en uppdatering kanske?
"Datorn" får knappast "fnatt", även om det kan upplevas så. Det vanligaste felet är att tumhjulen glappar så att utropen ibland börjar om från början. Det är också ganska vanligt att föraren ställer in fel startstation; detta kan delvis skyllas på användargränssnittets utformning som är något opraktisk.
Det förekommer också att en annan vagn än ledarvagnen börjar ropa ut helt fel, tex åt andra hållet. Detta märker dock inte föraren av eftersom dennes vagn ropar korrekt.
Tro det eller ej, men varje vagn ropar ut för sig själv och struntar fullständigt i de andra vagnarna och hur de ropar.
Postat: tisdag 14 februari 2006 8:07
av Sparkfot
Odd skrev:JDS skrev:Sparkfot skrev:Alla stationer finns i datorn och när du ställt in destinationen på tum hjulen så känner datorn av det och spelar därför upp stationerna var eftersom tåg rullar vidare mot sin destination.
Ibland händer det också att datorn får fnatt och spelar upp fel station då visas det på datorn och föraren får gå in i stations listan och välja rätt stations utrop för nästa station.
Komplettering: Tåget vet inte var det är när man aktiverar, detta löses genom att föraren ställer in startstationens namn. Genom en inte helt lyckad lösning väljs detta automatiskt efter inställt linjenummer, exempelvis linje 17 och en jämn destination ger "Åkeshov" som startstation medan 18 och en udda ger "Farsta strand". Gillar man inte förslaget får man gå in och ändra; tyvärr kommer inte systemet ihåg ändringen utan om man t ex kör 17 en lördag får man ändra "Åkeshov" till "Odenplan" varje varv. Läge för en uppdatering kanske?
"Datorn" får knappast "fnatt", även om det kan upplevas så. Det vanligaste felet är att tumhjulen glappar så att utropen ibland börjar om från början. Det är också ganska vanligt att föraren ställer in fel startstation; detta kan delvis skyllas på användargränssnittets utformning som är något opraktisk.
Det förekommer också att en annan vagn än ledarvagnen börjar ropa ut helt fel, tex åt andra hållet. Detta märker dock inte föraren av eftersom dennes vagn ropar korrekt.
Tro det eller ej, men varje vagn ropar ut för sig själv och struntar fullständigt i de andra vagnarna och hur de ropar.
Haha fan vad najs. Kan föraren hör i hytten vad som ropas ut? Och JDS: Datorn får visst fnatt ibland enligt förarna när vagnarna börjar ropa ut vad de känner för.

Postat: tisdag 14 februari 2006 13:40
av JDS
Haha fan vad najs. Kan föraren hör i hytten vad som ropas ut? Och JDS: Datorn får visst fnatt ibland enligt förarna när vagnarna börjar ropa ut vad de känner för.

[/quote]
Föraren hör samma som ropas ut i första vagnen, precis som Odd skrev. Och datorer får inte fnatt, det är bara användaren som tror att de får fnatt därför att han/hon inte förstår vad som händer. Själva datorn gör bara vad den ska fast den kanske inte får rätt order.
Oftast är det någonting utanför datorn som gör att det blir fel. Om du t ex ställer en tallrik på tangentbordet utan att märka det, så gör inte datorn alls som du har tänkt dig. Det innebär dock inte att det är fel på datorn! Vanliga felkällor i C20-vagnarna när det gäller högtalarutrop är tumhjulsomkopplaren, automatkopplen samt föraren. (Det förekommer även fel på själva infosystemet men då blir det i regel inga utrop alls.)
Postat: tisdag 14 februari 2006 14:18
av M_M
Fast program som körs i en dator kan "få fnatt" om de är felskrivna, och felskrivna program har vi väl alla råkat ut för (hand upp för de som aldrig kört windows....).
Det är verkligen helt sanslöst att man använder tumhjulsomkopplare på C20.
Att en sån grej inte ska gå att hantera helt i mjukvara via ett användarinterface med t.ex. pekskärm eller liknande är ofattbart. De som krävde tumhjulsomkopplare borde omflyttas till nån slags arbetsuppgifter där fientlighet mot modern teknik inte är ett hinder, typ...
(sorry att jag ilsknar till lite men tumhjulsomkopplare för den här funktionen känns ungefär lika modernt som att begära att alla reglage utförs i solid bakelit...)
OM man nu *måste* ha "tumhjulsomkopplare" så borde man ha sådana med citationstecken om, d.v.s. en LED-sifferdisplay och plus/minusknappar invid, då bör glappande inte vara något problem. Fast då är det faktiskt inte en tumhjulsomkopplare, det är bara de med mekaniska siffror på ett hjul man vrider runt som heter så.
Förresten så går det att göra tumhjul tämligen idiotsäkra när det gäller glappande, om mam bara vill. Bra fjädring som håller hjulet på rätt plats och optiska läsgafflar istället för elektriska kontakter. Givetvis graykodad avläsning av hjulets position.
Fantastiskt också att det inte verkar finnas någon slags indikation på att olika vagnar i tåget anger olika platser. Varför ska varje vagn "ropa" separat förresten?
Postat: tisdag 14 februari 2006 14:22
av 2763
mats skrev:Fast program som körs i en dator kan "få fnatt" om de är felskrivna, och felskrivna program har vi väl alla råkat ut för (hand upp för de som aldrig kört windows....).
Så om det (av programmeraren) felskrivna programmet körs av datorn så får datorn fnatt för att den gör som (programmeraren talat om) att den ska?
//T
Postat: tisdag 14 februari 2006 14:35
av JDS
mats skrev:Det är verkligen helt sanslöst att man använder tumhjulsomkopplare på C20.
Att en sån grej inte ska gå att hantera helt i mjukvara via ett användarinterface med t.ex. pekskärm eller liknande är ofattbart. De som krävde tumhjulsomkopplare borde omflyttas till nån slags arbetsuppgifter där fientlighet mot modern teknik inte är ett hinder, typ...
(sorry att jag ilsknar till lite men tumhjulsomkopplare för den här funktionen känns ungefär lika modernt som att begära att alla reglage utförs i solid bakelit...)
För en gångs skull håller jag med dig till 100%. Bara att hoppas på en uppdatering som sagt.
Postat: tisdag 14 februari 2006 14:46
av NerdBoy
TonyM skrev:Så om det (av programmeraren) felskrivna programmet körs av datorn så får datorn fnatt för att den gör som (programmeraren talat om) att den ska?
Ahh, den klassiska diskussionen om var kroppen slutar och själen börjar.
Men ja, ur användarens perspektiv har datorn fått fnatt när det användaren matar in inte ger förväntat resultat.
(Analogi: en konstruktör av mikrovågsugnar tycker självklart att det är stor skillnad mellan ett hårdvaru- och ett mjukvarufel i en mikrovågsugn medan jag som användare tycker att det är hela ugnen som har fått fnatt om den värmer i tre minuter när jag har ställt in den på att värma i två.)
Postat: tisdag 14 februari 2006 15:00
av JDS
NerdBoy skrev:(Analogi: en konstruktör av mikrovågsugnar tycker självklart att det är stor skillnad mellan ett hårdvaru- och ett mjukvarufel i en mikrovågsugn medan jag som användare tycker att det är hela ugnen som har fått fnatt om den värmer i tre minuter när jag har ställt in den på att värma i två.)
Men mikrovågsugnen äger i alla fall förmågan att förvandla mjukvara till hårdvara! (Eller i vissa fall tvärtom!)
Postat: tisdag 14 februari 2006 16:02
av Chrille B
Tog nattbussen en gång. Chauffören körde fel, lätt hänt i mörkret med en nattbuss som går en gång om natten. Jag märkte ingenting, satt vid ett jättesmutsigt fönster och sov. Men plötsligt började det automatiska utropet få fnatt. Först kom alla hållplatser i följd trots att vi inte var där utan vilse, sedan ropades bland annat "Stadsbiblioteket" upp (vi var inte i närheten av Stadsbiblioteket). Extra pinsamt för chauffören som dels körde fel, dels hade ett automatiskt utrop som berättade hur extra vilse vi var.
Postat: tisdag 14 februari 2006 18:30
av Lukas Johansson
I Göteborg funkar de automatiska utropen bra, tidigare klipptes den sista sekund i t.ex. Getebergsäng som då blev Getebergsä *slut*...
//Lukas
Postat: onsdag 15 februari 2006 12:42
av Stefan Isaksson
mats skrev:
Det är verkligen helt sanslöst att man använder tumhjulsomkopplare på C20.
Att en sån grej inte ska gå att hantera helt i mjukvara via ett användarinterface med t.ex. pekskärm eller liknande är ofattbart. De som krävde tumhjulsomkopplare borde omflyttas till nån slags arbetsuppgifter där fientlighet mot modern teknik inte är ett hinder, typ...
(sorry att jag ilsknar till lite men tumhjulsomkopplare för den här funktionen känns ungefär lika modernt som att begära att alla reglage utförs i solid bakelit...)
För en gångs skull håller jag med dig till 100%. Bara att hoppas på en uppdatering som sagt.
Jag tänkte vara motvalls och dra en lans för stenålderslösningar.
De har nämligen ofta förmågan att överleva i en hård miljö, vilket gör att de ibland är den enda lösning som fungerar till exempel på ställen där det skakar mycket. I alla fall i praktisk drift. (Eftersom det finns folk här som kör proffessionellt: har ni någonsin sett tekniska lösningar som måste varit ursnygga på ett nylevererat fordon, men som inte varit fullt så snygga efter 5-10 års dagligt bruk? Belysta strömbrytare till exempel?)
Nu vet jag inte hur ömtåliga peksskärmar är, men en fråga man bör ställa är: hur länge överlever skärmen skakningarna. (Sedan är det en annan sak, att jag mycket väl kan tänka mig att tillverkarna försummat att ställa slika frågor.)
Vidare ska man inte glömma att bildskärmar brukar vara oläsbara i skarpt solljus.
Slutligen bör man ställa sig frågan hur många gånger "knappen" på tryckkänsliga skärmar går att trycka på innan de slutar fungera (alla tryckkontakter har ett begränsat antal tryckningar i sig). Är den märkbart mindre för tryckkänsliga knappar (ingen orimlig tanke) kommer underhållskostnaderna (eller om man eftersätter underhållet, funktionsdugligheten) att bli därefter.
Bortsett från det, håller jag egentligen med föregående talare.
Tycker
SI
som fortfarande minns en datormässa på 80-talet. På den premiärvisades i Sverige
både Apples Liza (föregångare till Macintosh och den första kommersiella datorn med fönsterhanteringssystem) och HP 150 (den första pekdatorn) . HP 150 hade förresten ingen tryckkänslig skärm, utan infraröda (tror jag) lampor/ljusdioder och sensorer infattade i bildskärmens sarg. Den var liksom Liza och de tidiga Macintoshdatorerna en sammanhållen enhet med skärm och dator i ett chassi. Dessutom fanns en inbyggd skrivare (pappret kom ut ur en skåra på ovansidan). Ingen av datorermodellerna blev vad jag vet någon kommersiell succé.
Ach på den tiden var det spännande att gå på datormässor. Då fanns det
nyheter att titta på.
ytterligare en fråga
Postat: onsdag 15 februari 2006 22:32
av Gustav
För att då dra det här ett steg längre hur fungerar systemet där det visas hur lång tid det är kvar tills tåget kommer på perrongen, för det lär väl inte vara programmerat efter tidtabell eller?
Postat: onsdag 15 februari 2006 23:12
av LÅ1
Stefan Isaksson skrev:
Nu vet jag inte hur ömtåliga peksskärmar är, men en fråga man bör ställa är: hur länge överlever skärmen skakningarna. (Sedan är det en annan sak, att jag mycket väl kan tänka mig att tillverkarna försummat att ställa slika frågor.)
Vad är det för teknik i pekskärmar i dag? Har hört att det är kapacitansen som ändras när man rör skärmen, men det kanske är gammal teknik?
Finns det något som kan bli utslitet överhuvud taget? Ytan på skärmen?
Skakningar däremot brukar ju få det mesta att sluta fungera, eller fungera fel! Gäller även människokroppen!
Tummhjul och destinationen
Postat: onsdag 15 februari 2006 23:54
av Patrick
Vill bara förtydliga vad gäller tumhjulen eftersom det finns felaktigheter här ovan.
Tumhjulen används ENDAST till att lägga in slutstationskod, antal vagnar i tåget, linjenummer och turnummer.
Startstation väljs direkt i displayen med tangentbordet.
En vanlig felhantering är att om man t ex ändrar slutstation - t ex att Trafikledningen vill att tåget man kör ska vända vid Hökarängen istället för Farsta Strand, man ändrar slutstation på tummhjulet men då tappar datorn "tråden" och ropar fel station. Vad man får göra är att lägga in kommande station som startstation, dock aktiveras inte utropen förren man har gjort en dörrmanöver. Därför blir det ofta så att det inte blir något utrop vad gäller den nya startstationen eftersom datorn har fått nya uppgifter, men inte fått "order" att börja ropa ut stationerna, detta sker alltså vid dörrmanövrering.