Sida 1 av 2

T-baneförlängning från Farsta strand?

Postat: tisdag 31 januari 2006 23:22
av LÅ1
Läste i en skrift som heter "Söderortsvisionen, söderort - idag och i framtiden". Där skriver man både om tvärspårväg syd och T-baneförlängning från Hagsätra till Älvsjö. Men också om att förlänga T-banan från Farsta strand till Larsboda.

Många förslag till T-baneutbyggnad har jag stött på, men jag tror aldrig jag har hört eller läst om en förlängning till Larsboda! Det blir väl lite virknålsstuk på en sådan bana. (Alltså en tvär sväng tillbaka.) Ungefär som Rågsved - Hagsätra.

Jag gissar att antal resenärer mot centrala stan inte påverkas nämnvärt, men man slipper matarbussar.

Re: T-baneförlängning från Farsta strand?

Postat: tisdag 31 januari 2006 23:26
av Lars Ödlund
LÅ1 skrev:Läste i en skrift som heter "Söderortsvisionen, söderort - idag och i framtiden". Där skriver man både om tvärspårväg syd och T-baneförlängning från Hagsätra till Älvsjö. Men också om att förlänga T-banan från Farsta strand till Larsboda.

Många förslag till T-baneutbyggnad har jag stött på, men jag tror aldrig jag har hört eller läst om en förlängning till Larsboda! Det blir väl lite virknålsstuk på en sådan bana. (Alltså en tvär sväng tillbaka.) Ungefär som Rågsved - Hagsätra.

Jag gissar att antal resenärer mot centrala stan inte påverkas nämnvärt, men man slipper matarbussar.
Ja den utbyggnaden blir väl en av de lägst proriterade, samhällsnyttan lär aldrig nå upp till den gräns då det ens är möjligt att överväga kostnaden för erfoderlig spåranläggning.

//Lasse

Postat: onsdag 01 februari 2006 0:39
av Bussmicke
Farsta-Larsboda är jag tveksam till då det finns gott om busslinjer i området.
Däremot tror jag mer på Älvsjö som skulle bli en viktig knutpunkt.
Vad tror ni andra om detta?

Postat: onsdag 01 februari 2006 11:19
av VeVen
Jag tror också mer på Älvsjö. Dels för att det är en knutpunkt som ligger bra till, och kommer att ligga ännu bättre till när Citytunneln är färdig.

Älvsjöalternativet bode dessutom vara fördelaktigare ut kapacitetssynpunkt för gröna linjens sträckning genom stan, då det ger pendeln som alternativ för att ta sig till city.

bedömer VeVeN

Postat: onsdag 01 februari 2006 13:03
av Byggare Bob
Det jag hörde rykten om när jag var liten på 70-talet, var att en T-baneförlängning från Farsta Strand skulle vidare under sjön Magelungen och bort till ett nytt bostadsområde i Vidja söder om sjön.

Vidja skulle planeras för 100 000 invånare, med bostäder, industrier (Ågestaverket?) och skolor och affärescentrum.
Men det var nog ett rykte som sagt...

Postat: onsdag 01 februari 2006 17:41
av Storuggla
Tja, du skulle väl kunna dra vidare från Farsta Strand till Skogås/Trångsund, men finns det någon nytta med det? Bussar och pendeltågen tar väl hand om den biten med bravur redan. Larsboda tror jag inte på för fem öre att det skulle bli av, snäv sväng och det finns inget av nytta i Larsboda. Ett litet industriområde och några kåkar på en stor sten. Hagsätra-Älvsjö vore dock mumma och kunna ersätta 143:an.

Postat: onsdag 01 februari 2006 17:56
av Puggen
nackdelen med en eventuell förlänging från Hagsätra till älvsjö blir att då är det inte längre garanterat säkert att man får sittplats på tåget in mot stan :?

Postat: onsdag 01 februari 2006 18:02
av Storuggla
Puggen skrev:nackdelen med en eventuell förlänging från Hagsätra till älvsjö blir att då är det inte längre garanterat säkert att man får sittplats på tåget in mot stan :?
Det tänkte jag inte på. Nej till förlängning till Älvsjö! :x

Postat: onsdag 01 februari 2006 18:35
av Anders Norén
Puggen skrev:nackdelen med en eventuell förlänging från Hagsätra till älvsjö blir att då är det inte längre garanterat säkert att man får sittplats på tåget in mot stan :?
Vilket tåg? Pendeltåget från Älvsjö eller tunnelbanetåget från Älvsjö?

Anders

kapacitet Älvsjö - City

Postat: onsdag 01 februari 2006 20:41
av VeVen
kapacitet Älvsjö - City

I det fall man inte får någon förstärkning av pendeltågskapaciteten genom stan med hjälp av Citytunneln eller något annat, blir det inte så stor poäng med en tunnelbaneförlängning till Älvsjö, när det gäller att avlasta grön linje.

Men, i det fall denna extra kapacitet faktiskt skulle finnas tillgänglig, kommer det att fungera. Eftersom det är såpass få stopp med pendeltåget mellan Älvsjö och City, kommer det säkert att vara fördelaktigt för en del boende längs Hagsätragrenen att föra sig det extra omaket att byta i Älvsjö.

med tätare avgångar på pendeln minskar omaket.

filosoferar VeVeN

Farsta Strand förberedd för förlängning

Postat: onsdag 01 februari 2006 21:11
av Gunnar Eriksson
Byggare Bob skrev:Det jag hörde rykten om när jag var liten på 70-talet, var att en T-baneförlängning från Farsta Strand skulle vidare under sjön Magelungen och bort till ett nytt bostadsområde i Vidja söder om sjön.

Vidja skulle planeras för 100 000 invånare, med bostäder, industrier (Ågestaverket?) och skolor och affärescentrum.
Men det var nog ett rykte som sagt...
Var inte så försiktig. Det var betydligt mer än ett rykte. Farsta Strand är förberedd för en förlängning bortom stationen.

Men ännu mer betydelsefullt är att Stockholms Stad köpt in enormt stora markområden på andra sidan Magelungen, just för att göra storexploatering som du talar om. Ett markområde som idag är bl a Ågesta friluftsområde.

Till att börja med tänkte man sig förlängningen på en bro över Magelungen. Men så småningom insåg man att det nog skulle vara mindre kontroversiellt att dra tunnelbanan under sjön istället. Och det är nog planerna i det skedet som du sett. Det är nog tänkbart att det då även gjorts en del geografiska justeringar av den tänkta bebyggelsen för att kunna bevara en del av friluftsområdet.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Re: kapacitet Älvsjö - City

Postat: fredag 03 februari 2006 18:24
av M_M
VeVen skrev:Jag tror också mer på Älvsjö. Dels för att det är en knutpunkt som ligger bra till, och kommer att ligga ännu bättre till när Citytunneln är färdig.

Älvsjöalternativet bode dessutom vara fördelaktigare ut kapacitetssynpunkt för gröna linjens sträckning genom stan, då det ger pendeln som alternativ för att ta sig till city.

bedömer VeVeN
Det kan kanske vara en god tanke att utreda vad det kostar att dra en fortsättning ända fram till årstaberg. Även om spårvägen har lägre kapacité än tunnelbanan så har den en turtäthet som är mer tunnelbanekompatibel än pendeltågen. Fast visst, med pendeltågtunneln färdig så har vi säkert klart högre turtäthet även på pendeltågen.
VeVen skrev:kapacitet Älvsjö - City

I det fall man inte får någon förstärkning av pendeltågskapaciteten genom stan med hjälp av Citytunneln eller något annat, blir det inte så stor poäng med en tunnelbaneförlängning till Älvsjö, när det gäller att avlasta grön linje.

Men, i det fall denna extra kapacitet faktiskt skulle finnas tillgänglig, kommer det att fungera. Eftersom det är såpass få stopp med pendeltåget mellan Älvsjö och City, kommer det säkert att vara fördelaktigt för en del boende längs Hagsätragrenen att föra sig det extra omaket att byta i Älvsjö.

med tätare avgångar på pendeln minskar omaket.

filosoferar VeVeN
Man måste väl inte ha som mål att avlasta nuvarande spårtrafiksystem när man bygger mer spårtrafik? Man kan lika gärna ha som mål att avlasta busstrafiken och därmed miljön & co?

Jag har inte koll på busslinjerna i området men en gissning är att det är klart smidigare att ta tuben till älvsjö än att åka buss dit för byte till pendeltåg, för de som bor längs denna tunnelbanelinje och arbetar längs de två södra pendeltåggrenarna (eller vice versa).

Jag passar på att upprepa för femtioelfte gången att jag tycker det är märkligt att man inte anlägger en bättre bytesmöjlighet mellan pendeltåg och tunnelbana på söder när man bygger pendeltågtunneln. Det borde idag vara ganska många som reser med pendeltåg norrut till centralen och med tunnelbana vidare söderut från t-centralen, och vice versa, som man skulle kunna trolla bort belastningen från genom att göra ett byte på söder smidigare.

Postat: tisdag 07 februari 2006 22:14
av VeVen
Diverse kring detta

Spårväg kontra buss

Knappast realistiskt att tro att vi kommer att få ett kollektivtrafiksystem enbart bestående av spårtrafik. Skall man få ett tillräckligt attraktivt kollektivtrafiksystem till rimligt pris, är bussen ett bra verkyg i många fall. Där kapaciteten inte kan motivera spårväg till exempel. Bussen har en fördel som är väsentlig, den går snabbt att bygga ut.

Älsjö som knutpunkt

Älvsjö skulle i en framtid kunna få en ännu mer framträdande roll som kollektivtrafikknutpunkt om tunnelbanan förlängdes dit. Sedan finns ju tankarna på Tvärbana syd, där ena ändpunkten var just Älvsjö. Den nuvarande Tvärbanan var ju ursprungligen tänkt med en Älvsjögren. I.o.m. Årstaberg har den sjunkit en del i angelägenhetsgrad, men man vet ju aldrig.

Älvsjö skulle faktiskt gå att förtätas en hel del. I dag är intrycket av Älvsjö rätt splittrat. Här skulle man kunna få in bostäder och verksamheter med ett mycket attraktivt kommunikationsläge. Den bilparkering som bl.a. Älvsjömässan behöver skulle kunna tillhadahållas betydligt mer yteffektivt än dagens markparkering.

färdigfilosoferat för tillfället av VeVeN

Postat: tisdag 07 februari 2006 23:09
av LÅ1
VeVen skrev: Älvsjö skulle faktiskt gå att förtätas en hel del. I dag är intrycket av Älvsjö rätt splittrat. Här skulle man kunna få in bostäder och verksamheter med ett mycket attraktivt kommunikationsläge. Den bilparkering som bl.a. Älvsjömässan behöver skulle kunna tillhadahållas betydligt mer yteffektivt än dagens markparkering.
Det är förtätning och upprustning på gång i Älvsjö! Läs här!
Förstår jag rätt så har man kommit fram till planskedet, medan det är byggstart 2005! Det kanske är dags att planera om! Eller uppdatera informationen!

Postat: onsdag 08 februari 2006 2:12
av puck
Farsta strand - Larsboda - Sköndals Centrum (- Skarpnäck)..!

Postat: onsdag 08 februari 2006 21:59
av VeVen
LÅ1 skrev:
VeVen skrev: Älvsjö skulle faktiskt gå att förtätas en hel del. I dag är intrycket av Älvsjö rätt splittrat. Här skulle man kunna få in bostäder och verksamheter med ett mycket attraktivt kommunikationsläge. Den bilparkering som bl.a. Älvsjömässan behöver skulle kunna tillhadahållas betydligt mer yteffektivt än dagens markparkering.
Det är förtätning och upprustning på gång i Älvsjö! Läs här!
Förstår jag rätt så har man kommit fram till planskedet, medan det är byggstart 2005! Det kanske är dags att planera om! Eller uppdatera informationen!
Omplaneringen borde inbegripa en utökning. Det borde finnas fler hål att hitta om man drar en cirkel med rimligt gångavstånd kring pendelstationen.

bedömer VeVeN

Postat: onsdag 08 februari 2006 22:51
av LÅ1
VeVen skrev:
LÅ1 skrev:
VeVen skrev: Älvsjö skulle faktiskt gå att förtätas en hel del. I dag är intrycket av Älvsjö rätt splittrat. Här skulle man kunna få in bostäder och verksamheter med ett mycket attraktivt kommunikationsläge. Den bilparkering som bl.a. Älvsjömässan behöver skulle kunna tillhadahållas betydligt mer yteffektivt än dagens markparkering.
Det är förtätning och upprustning på gång i Älvsjö! Läs här!
Förstår jag rätt så har man kommit fram till planskedet, medan det är byggstart 2005! Det kanske är dags att planera om! Eller uppdatera informationen!
Omplaneringen borde inbegripa en utökning. Det borde finnas fler hål att hitta om man drar en cirkel med rimligt gångavstånd kring pendelstationen.

bedömer VeVeN
Ja, inte verkar området kring Älvjö station direkt tätt bebyggt. Många tomter och "onödiga" naturmarksområden att bygga bostöder mm på!

Postat: onsdag 08 februari 2006 23:15
av Nima
puck skrev:Farsta strand - Larsboda - Sköndals Centrum (- Skarpnäck)..!
Varför finns det ingen tunnelbana i Sköndal egentligen?
Det byggs ju en hel del där nu, och en dragning från Skarpnäck skulle ju inte vara helt dum, speciellt om man drar den ännu längre söderut senare...

Postat: torsdag 09 februari 2006 0:33
av micke b
LÅ1 skrev:Ja, inte verkar området kring Älvjö station direkt tätt bebyggt. Många tomter och "onödiga" naturmarksområden att bygga bostöder mm på!
Mässans extraparkering och fältet omkring är/har varit alldeles för sankt för att bygga på, och som det ligger mer eller mindre i en motorvägskorsning har väl intresset för att åtgärda det inte legat på topp. Men allt efterom stan växer och förtätas så blir det nog mer intressant.

/M

Postat: torsdag 09 februari 2006 0:35
av Johan Eriksson
x